Budowa kolejki na Kasprowy Wierch [foto]


Od pewnego czasu głośno o sprzedaży kolejki linowej na Kasprowy Wierch. Warto wiedzieć, że ten cud ówczesnej techniki powstał w 1936 r. dzięki oddaniu i ciężkiej pracy pracowników z całej Polski. Szybko stała się jedną z głównych atrakcji Zakopanego.

Kolej linowa na szczyt Kasprowego Wierchu została wybudowana z inicjatywy Prezesa Polskiego Związku Narciarskiego i wiceministra transportu Aleksandra Bobkowskiego, który po zakończeniu budowy był przez górali fetowany, a nawet noszony na rękach.

Protesty ekologów to nie tylko znak współczesnych czasów. Budowę kolejki oprotestowało 96 organizacji przyrodniczych i turystycznych. Jednak ostatecznie nie miały one wpływu na decyzje  o budowie i projekt konstrukcji.

Była to pierwsza tego typu inwestycja w naszym kraju. Praca nad budową kolejki rozpoczęła się w sierpniu 1935 r., a zakończyła 15 marca 1936 r. pierwszym pasażerskim wjazdem na szczyt.  Jak łatwo policzyć inwestycja zakończyła się w ciągu zaledwie 8 miesięcy.

Trzy lata po budowie kolejki na szczycie Kasprowego Wierchu odbyły się konkurencje zjazdowe podczas Mistrzostw Świata w Narciarstwie Klasycznym, które odbyły się wówczas w Zakopanem.

Niniejszy artykuł rozpoczyna nasz nowy stały cykl „Kadry historii”, w których będziemy prezentować archiwalne zdjęcia ze zbiorów Naczelnego Archiwum Cyfrowego, które jest partnerem tego cyklu.

Ciągnik używany do przewożenia materiału z Kuźnic na Myślenickie Turnie, 1935 r. / Fot. NAC.gov.pl

Ciągnik używany do przewożenia materiału z Kuźnic na Myślenickie Turnie, 1935 r. / Fot. NAC.gov.pl

Budowa kolejki linowej z Kuźnic na Kasprowy Wierch, 1935 r. / Fot. NAC.gov.pl

Budowa kolejki linowej z Kuźnic na Kasprowy Wierch, 1935 r. / Fot. NAC.gov.pl

Górale transportują na taczkach budulec potrzebny do budowy kolejki linowej, 1935 r. / Fot. NAC.gov.pl

Górale transportują na taczkach budulec potrzebny do budowy kolejki linowej, 1935 r. / Fot. NAC.gov.pl

Transport części składowych roboczej kolejki linowej - koło zębate wyciągarki. W głębi widok na Giewont od strony południowej, 1935 r. / Fot. NAC.gov.pl

Transport części składowych roboczej kolejki linowej - koło zębate wyciągarki. W głębi widok na Giewont od strony południowej, 1935 r. / Fot. NAC.gov.pl

Robotnicy przy jednej z części składowych kolejki linowej, 1935 r. / Fot. NAC.gov.pl

Robotnicy przy jednej z części składowych kolejki linowej, 1935 r. / Fot. NAC.gov.pl

Drewniana podpora pomocniczej kolejki transportowej, 1935 r. / Fot. NAC.gov.pl

Drewniana podpora pomocniczej kolejki transportowej, 1935 r. / Fot. NAC.gov.pl

Grupa dziennikarzy w towarzystwie inż. Aleksandra Kodelskiego (stoi w rynience) udaje się próbnym wyciągiem do podpory piątej w stronę Kasprowego, 1935 r. / Fot. NAC.gov.pl

Grupa dziennikarzy w towarzystwie inż. Aleksandra Kodelskiego (stoi w rynience) udaje się próbnym wyciągiem do podpory piątej w stronę Kasprowego, 1935 r. / Fot. NAC.gov.pl

Widok ogólny budującej się prowizorycznej stacji. Na pierwszym planie wagonik do transportu materiałów budowlanych tzw. trumienka, 1935 r. / Fot. NAC.gov.pl

Widok ogólny budującej się prowizorycznej stacji. Na pierwszym planie wagonik do transportu materiałów budowlanych tzw. trumienka, 1935 r. / Fot. NAC.gov.pl

Widok ogólny budowy trasy kolejki. Widoczna grupa ludzi w prowizorycznym wagonie kolejki linowej, 1935 r. / Fot. NAC.gov.pl

Widok ogólny budowy trasy kolejki. Widoczna grupa ludzi w prowizorycznym wagonie kolejki linowej, 1935 r. / Fot. NAC.gov.pl

Budowa budynku stacji na Kasprowym Wierchu. Robotnicy podczas pracy, 1935 r. / Fot. NAC.gov.pl

Budowa budynku stacji na Kasprowym Wierchu. Robotnicy podczas pracy, 1935 r. / Fot. NAC.gov.pl

Budowa budynku stacji w Kuźnicach.Budowa budynku stacji w Kuźnicach / Fot. NAC.gov.pl

Budowa budynku stacji w Kuźnicach.Budowa budynku stacji w Kuźnicach / Fot. NAC.gov.pl

Pasażerowie w wagoniku kolejki linowej. Transport nart w platformie przymocowanej na zewnątrz wagonika, 1 marca 1936 r. / Fot. NAC.gov.pl

Pasażerowie w wagoniku kolejki linowej. Transport nart w platformie przymocowanej na zewnątrz wagonika, 1 marca 1936 r. / Fot. NAC.gov.pl

Powitanie przybyłych gości. Na rękach górali niesiony jest wiceminister komunikacji Aleksander Bobkowski, 22 listopada 1936 r. / Fot. NAC.gov.pl

Powitanie przybyłych gości. Na rękach górali niesiony jest wiceminister komunikacji Aleksander Bobkowski, 22 listopada 1936 r. / Fot. NAC.gov.pl

Dojazd wagonu do stacji na Kasprowym Wierchu, 1 marca 1936 r. / Fot. NAC.gov.pl

Dojazd wagonu do stacji na Kasprowym Wierchu, 1 marca 1936 r. / Fot. NAC.gov.pl

NAC

Zdjęcia zostały opublikowane dzięki uprzejmości audiovis.nac.gov.pl. NAC jest partnerem naszego cyklu „Kadry historii”.

Te artykuły również mogą Cię zainteresować:
Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick i wysłać komentarz. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum. Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.

1 komentarz

  1. Grzegorz pisze:

    Powiadacie: „Protesty ekologów to nie tylko znak współczesnych czasów. Budowę kolejki oprotestowało 96 organizacji przyrodniczych i turystycznych. Jednak ostatecznie nie miały one wpływu na decyzje o budowie i projekt konstrukcji.”
    Rzucone jest to mimochodem, z przymrużeniem oka, bardzo sugestywna wymowa...

    Nie była to jednak garstka wariatów walczących z wiatrakami. Cała Państwowa Rada Ochrony Przyrody, w której zasiadali najwybitniejsi przedstawiciele nauk przyrodniczych, poddała się do dymisji. Z resztą liczba protestujących organizacji też o czymś świadczy.

    Kolejka powstała na drodze łamania ówcześnie obowiązującego prawa. Bezczelnie i bezprawnie przeforsowano jej budowę.

    Warto przytoczyć te fakty, o ile celem jest rzetelne pokazanie historii...

Zostaw własny komentarz