Koncert Niepodległości Trzeciego Maja


3 maja 2016 roku w Arkadach Kubickiego Zamku Królewskiego w Warszawie odbędzie się II Koncert Niepodległości Trzeciego Maja. Jednym z celów edycji trzeciomajowej jest popularyzacja pieśni i wydarzeń związanych z Konstytucją 3 maja. Wydarzenie objęte jest Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy.
Koncert Niepodległości Trzeciego Maja 2016

Koncert Niepodległości to popularyzatorski i edukacyjny projekt łączący nowoczesne, hybrydowe kompozycje współczesne i aranżacje dawnych utworów z wartką i ciekawą narracją historyczną. Każdy z utworów poprzedza aktorska opowieść ukazująca kontekst historyczny powstania utworu oraz mało znane wydarzenia i bohaterów danej epoki.

Koncert Niepodległości z roku na rok cieszy się coraz większym zainteresowaniem publiczności. W czasie ubiegłorocznego VII Koncertu Niepodległości „Rok 1980”, liczba chętnych do jego obejrzenia o blisko 6000 osób przerosła liczbę dostępnych wejściówek.

Wydarzeniem tegorocznej edycji będzie premiera współczesnej aranżacji pieśni „Na dzień 3 Maja 1791. Szczęśliwie doszłey konstytucyi kraiowey”. Jest to praktycznie zapomniany i nie wykonywany utwór pochodzący z czasów uchwalenia Konstytucji.

Jednym z celów edycji trzeciomajowej jest popularyzacja pieśni i wydarzeń związanych z Konstytucją 3 maja. Na przykładzie manifestacji trzeciomajowych w 1946 roku w Krakowie, krwawo stłumionych przez NKWD i UB, ukażemy rolę Konstytucji 3 maja w podtrzymywaniu pamięci narodowej i rozbudzaniu patriotyzmu Polaków. Dalsza narracja koncertu poświęcona będzie zrywom wolnościowym Polaków po 1944 roku. Przypomnimy wydarzenia, które odbywały na Placu Zamkowym i pobliskiej Katedrze św. Jana w dniu 3 maja, zarówno w okresie poprzedzającym Powstanie Styczniowe, w czasie wojny polsko-bolszewickiej, jak i w stanie wojennym. Na repertuar koncertu złożą się utwory, które towarzyszyły Polakom w ich drodze do Niepodległości. Usłyszymy je w barwnych aranżacjach poruszających się w nurcie Muzyki Hybrydowej, czyli w stylu wypracowanym w kolejnych edycjach Koncertu Niepodległości. Łączy on oryginalne brzmienia dawnych hymnów, pieśni patriotycznych i wojskowych, z nowoczesnymi aranżacjami i kompozycjami instrumentalnymi, wykorzystującymi elementy klasyki, elektroniki, rocka alternatywnego i progresywnego, tech-house, jazzu, poezji śpiewanej, aż po nagrania archiwalne i odgłosy natury. Muzycznym dopełnieniem repertuaru, będą współczesne kompozycje instrumentalne, dedykowane wydarzeniu.

Będzie to już łącznie 9 edycja Koncertu Niepodległości, wydarzenia organizowanego od 2009 roku w Muzeum Powstania Warszawskiego w dniu 11 listopada oraz na Zamku Królewskim w Warszawie w dniu 3 maja (2013). W sezonie 2016 odbędą się także:

  • Koncert Niepodległości „Westerplatte”, Gdańsk, 1.09.2016
  • Koncert Niepodległości „Poland”, Brampton (G.Toronto Area, Kanada) 16.09.2016
  • VIII Koncert Niepodległości „Młode Wilki”, Muzeum Powstania Warszawskiego, 11.11.2016

Plakat II Koncertu Niepodległości Trzeciego Maja

Dorobek Koncertu Niepodległości to blisko 90 hybrydowych aranżacji utworów historycznych oraz kompozycji współczesnych oraz 9 scenariuszy, na które składa się dedykowana tematowi edycji aktorska narracja historyczna. Łącznie w realizacji projektu wzięło już udział około 400 osób, z tego ponad 100 profesjonalnych artystów z Polski i z zagranicy.

Twórcy Koncertu Niepodległości to Ola Turkiewicz, dyrektor muzyczny, polsko-kanadyjska wokalistka jazzowa i kompozytorka oraz Jacek „Wiejski” Górski, producent, reżyser, scenarzysta.

Prozatorską narrację wydarzenia poprowadzi aktor Arkadiusz Brykalski.

W koncercie wystąpią wokaliści Ola Turkiewicz oraz Grzegorz Wilk, którym towarzyszyć będą: Marcin Riege (fortepian i instrumenty klawiszowe), Krzysztof Kowalewski (gitara), Robert Murakowski (trąbka), Marcin Janiszewski (akordeon i instrumenty klawiszowe), Wojciech Hartman (skrzypce), Marcin Ritter (bas), Przemek Kuczyński (perkusja) oraz sekcja smyczkowa w składzie: Aleksandra Nikiel (I skrzypce); Monika Kos-Nowicka (II skrzypce), Aleksandra Jarosińska (altówka) i Marzena Masłowska (wiolonczela) oraz goście.

Patronat Honorowy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy

Organizatorzy Koncertu Niepodległości: Fundacja Dziedzictwa Rzeczypospolitej, Zamek Królewski w Warszawie
Koncert wspiera: Polski Portal Historyczny Historia.org.pl

Bezpłatne wejściówki dostępne są na stronie www.koncertniepodleglosci.plLiczba miejsc ograniczona

Szczegóły: www.koncertniepodleglosci.pl, www.zamek-królewski.pl

Kompozycje i aranżacje twórców Koncertu Niepodległości i Projektu Arboretum nie mieszczą się w jednoznacznej interpretacji i trudno jest przyporządkować je konkretnemu gatunkowi muzycznemu. Efektem wieloletniej współpracy muzyków jest wypracowanie własnego stylu, który określili muzyką hybrydową. Pojęcie hybrydy staje się coraz bardziej popularne, oznacza coś, co składa się z różnych elementów, często niepasujących do siebie. Powstający w ramach projektów repertuar inspirowany jest twórczością patriotyczną, dziedzictwem kulturowym i krajobrazowym, ale nie stanowi to sztywnych ram kompozycji.

Koncert NiepodległościIstotą tego niekomercyjnego stylu muzycznego jest połączenie kilku nurtów w jednym utworze. Do budowania kompozycji hybrydowych wykorzystywane są m.in. jazz, rock, blues,  poezja śpiewana, muzyka etniczna, klasyczna i elektroniczna. Fundamentami kompozycji, przejmującymi często role partii solowych, stają się wiernie odtwarzane utwory np. dawne, ludowe i obrzędowe, poezja śpiewana, ale także oryginalne odgłosy natury i inne, określane cytatami. Wykorzystywane cytaty pełnią rolę części, które określają temat, charakter i tempo utworu. Są one oplatane partiami wokalnymi, klasycznymi i elektronicznymi intermezzami, suitami gitarowymi czy fortepianowymi, które spajają całość przejmując prowadzenie. Większość z tych partii i cytatów samodzielnie stanowić by mogła odrębne utwory muzyczne. Inspiracją do powstania muzyki hybrydowej była między innymi twórczość Richarda Wagnera i Henryka Mikołaja Góreckiego, czy takich ikon jazzu jak Ella Fitzgerald, Miles Davis, Dizzy Gillespie. Twórcy ci często używali tzw. „cytatów” muzycznych, pochodzących z różnych nurtów, czy twórczości etnicznej, wbudowując je w nowe kompozycje lub własne interpretacje.

W instrumentalizacji wykorzystywane są zarówno współczesne instrumenty muzyczne, jak i tradycyjne, etniczne, dawne lub nietypowe. Trzon instrumentarium stanowi jazzowa sekcja rytmiczna (pianino, gitara, perkusja, bas), która często wspomagana jest sekcją smyczkową i instrumentami elektronicznymi. Kompozycje oparte są m.in. na stylu klasycznym, Jazzie, muzyce elektronicznej, rocku alternatywnym, muzyce etnicznej, klubowej a także poezji śpiewanej i pieśniach tradycyjnych i innych.

Muzyczny temat, narracja i akompaniament łączą się w różnych nurtach, tworząc hybrydową, spójną całość, pomimo różnorodności części składowych utworów. Przejścia pomiędzy poszczególnymi partiami mogą być zarówno subtelne jak i dynamiczne.

 

Te artykuły również mogą Cię zainteresować:
Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick i wysłać komentarz. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum. Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.

Zostaw własny komentarz