Mustang z Pomorza Zachodniego. Odkopią amerykański myśliwiec z czasów II wojny światowej.


Na jednym z pól nieopodal Trzcińsko-Zdroju (woj. Zachodniopomorskie) Andrzej Kurpiela, pasjonat historii, natrafił na szczątki amerykańskiego myśliwca z czasów II wojny światowej, którego wydobyciem zajmie się niebawem Grupa Eksploracyjna Miesięcznika „Odkrywca”. Wydobycie myśliwca ma potrwać kilka dni.

Leżący w ziemi myśliwiec to North America P-51 Mustang – legenda amerykańskiego lotnictwa. Uznawana jest za jeden z najlepszych samolotów tego typu, który Stany Zjednoczone wykorzystywały w bitwach II wojny światowej.

Amatorzy z pasją 

O amerykańskim Mustangu w pobliżu Trzcińsko-Zdroju w Chełmie Dolnym Grupę Eksploracyjną Miesięcznika „Odkrywca„ poinformował Andrzej Kurpiela - pasjonat historii. W pracach związanych z wydobyciem myśliwca, poza Grupą Eksploracyjną, będą również brały udział osoby związane z akcją ”Jezioro Tajemnic”, prowadzoną na wodach jeziora Drawsko. Łącznie zespół odkrywców-amatorów stanowić będzie 15 osób.

Curtiss P-40 Warhawk, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=361982

- Mamy sporo elementów aluminiowych. Są to części poszycia i m.in. tablice znamionowe. Potwierdzają one, że samolot wyprodukowano w Stanach Zjednoczonych. Mamy numer seryjny, więc możliwe, że za kilka dni będziemy wiedzieli, co to dokładnie za jednostka i jaki był skład jej załogi - powiedział Dariusz de Lorm, kierownik prac prowadzonych w ramach „Jeziora Tajemnic”.

Pasjonaci mają nadzieję, że ich pracę pomogą rzucić światło na wydarzenia, które rozegrały się w okolicy Trzcińsko-Zdroju w marcu 1945 roku. - Być może miało to związek z niewyjaśnioną do końca powietrzną walką, jaka rozegrała się 18 marca 1945 roku między radzieckimi i amerykańskimi pilotami w wyniku, której obie strony poniosły straty – podkreślił Łukasz Orlicki z Grupy Eksploracyjnej Miesięcznika „Odkrywca”, który będzie kierować pracami związanymi z wydobyciem myśliwca.

North American P-51 Mustang

Do powstania amerykańskiego myśliwca bezpośrednio przyczynili się Brytyjczycy. Niezdolność przemysłu Wielkiej Brytanii do zaspokojenia zapotrzebowania armii na tego typu wyposażenie zmusiło rząd jej królewskiej mości do szukania zagranicznych dostawców. Oczywistym kandydatem do tej roli stały się Stany Zjednoczone, co podyktowane było ich potencjałem przemysłowym.

Już w 1940 roku Brytyjska Komisja Zakupów wybrała producenta – North American Aviation – który według założeń RAFu miał podjąć produkcje licencyjną samolotu Curtiss P-40. Założenia te przegrały jednak z kontrpropozycją NA Aviation, które zaproponowało zaprojektowanie i produkcje własnego modelu myśliwca, mającego być gotowym w zaledwie 120 dni. 102 dni później prototyp Mustang był już gotowy do lotu, a jego osiągi będące efektem wykorzsytania najnowaszych rozwiązań technologicznych spowodowały, że we wrześniu 1941 roku jego pierwsze egzemplarze znalazły się na wyposażeniu RAF.

North American P-51 Mustang, USAAF/361st FG Association (via Al Richards), Domena Publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=13361630

 

 

 

 

 

Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum. Na profilu "historia.org.pl" na Facebooku na bieżąco informujemy o nowych artykułach. Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.

Zostaw własny komentarz