„Claude Monet” – M. Padberg – recenzja


Wydawnictwo Könemann przygotowało dla polskich czytelników album pokazujący życie i twórczość wybitnego francuskiego impresjonisty przełomu XIX i XX w., docenionego tak naprawdę pod koniec życia – Claude’a Moneta. Czy jest to dzieło udane?

Wiele lat temu Marcel Proust napisał, że „sztuka przynosi nam dowód, że istnieje coś innego niż nicość”1. Po dziś dzień wielu teoretyków ma problem z określeniem jej definicji, twierdząc, że gałęzie tej dziedziny cały czas się rozrastają, obejmując coraz to nowe obszary ludzkiej twórczości. Nie zmienia to faktu, iż bez jej elementów życie człowieka ograniczyłoby się tylko i wyłącznie do egzystencji fizycznej. Jakże biedna i uboga byłaby ta egzystencja...

Jedną z istotnych części sztuki jest malarstwo. Wśród jego wielu znakomitych przedstawicieli był genialny artysta – Francuz Claude Monet, jeden z najwybitniejszych impresjonistów w historii. O jego życiu i twórczości opowiada dość atrakcyjny, aczkolwiek niewielki album przygotowany przez wydawnictwo Könemann.

Jak wspomniałem powyżej, nie jest to, jak na możliwości albumu, obszerne dzieło. Liczy bowiem tylko 287 stron, które jednak przepełnione są ogromną liczbą reprodukcji dzieł artysty, co jest jej wielkim pozytywem. Czytelnik będzie mógł obejrzeć kopie takich obrazów, jak m.in. Dworzec Saint-Lazare, Impresja, wschód słońca, Stogi siana, zachód słońca, Katedra w Rouen, harmonia w błękicie w porannym słońcu czy też Białe nenufary, jak i wiele innych.

Również treść merytoryczna książki nie budzi większych zastrzeżeń. Autorka albumu, dr Martina Padberg, przede wszystkim opracowała życiorys malarza, drukowany w sześciu językach: angielskim, czeskim, greckim, polskim, rumuńskim i słowackim. Choć nie jest on zbytnio rozbudowany, to zawiera najważniejsze fragmenty z jego życia. Padberg pisze o drogach Moneta, niespełnianiu oczekiwań rodziców, nieudanych przez lata próbach przebicia się na francuskie salony, problemach zdrowotnych, aż wreszcie upragnionym i tak długo wyczekiwanym uznaniu, które odnalazło go przy samym końcu życia.

Innym ogromnym plusem książki, szczególnie dla miłośników sztuki kochających podróże, są informacje o wszystkich muzeach świata, w których można obejrzeć wiekopomne dzieła Claudeʼa Moneta. Niestety w Polsce ani jedna instytucja nie posiada obrazu tego wspaniałego mistrza.

Oprócz tych niewątpliwych pozytywów album posiada również pewne wady. Przede wszystkim podział tekstu na sześć języków i umieszczenie ich obok siebie sprawia, że książki nie czyta się płynnie. Wręcz przeciwnie teksty zwyczajnie się ze sobą zlewają.

Ponadto biogram artysty rozrzucony został po całej książce i przeplata się z reprodukcjami. Przygotowujący opracowanie edytorzy chcieli zapewne w dość oryginalny sposób przedstawić życie i twórczość Moneta. Niestety nie ma w tym żadnej logiki. Dla przykładu: początek tekstu, napisanego w sześciu językach, zajmuje dwie strony. Na kolejnych dwóch występują reprodukcje jego obrazów (opisane sześcioma językami). Następnie mamy kontynuację biogramu w językach: angielskim, czeskim i słowackim, aby na kolejnych dwóch kartach znów podziwiać kopie jego dzieł. Wreszcie na następnej stronie umieszczona jest kontynuacja w języku greckim, polskim i rumuńskim. Ten skomplikowany system ciągnie się praktycznie przez całą książkę. Dodatkowo pomiędzy życiorys a reprodukcje autorzy włożyli ciekawe, bądź co bądź, informacje, jak choćby te opisujące materiały malarskie, których używał Monet. One jednak jeszcze bardziej komplikują układ. A wystarczyłoby biogram umieścić na początku albumu, a w dalszej części przedstawić kopie obrazów, które można by przeplatać różnymi ciekawostkami.

Reasumując, pragnę podkreślić, że album Claude Monet jest dziełem ciekawym, które może zainteresować każdego, kto interesuje się sztuką. Warto go kupić przede wszystkim ze względu na jego bogatą szatę ilustracyjną.

 

Plus minus:

Na plus:

+ bardzo bogaty materiał ilustracyjny

+ dobry, merytoryczny biogram artysty

+ wskazanie wszystkich muzeów świata, w których można podziwiać dzieła artysty

Na minus:

- układ książki jest chaotyczny, przez co nieczytelny

 

Tytuł: Claude Monet

Autor: Martina Padberg

Wydawca: Könemann

Rok wydania: 2017

ISBN: 978-3-7419-1925-1

Liczba stron: 287

Okładka: twarda

Cena: 54,90 zł

Ocena recenzenta: 6/10

 

Redakcja merytoryczna: Artur Markowski

Korekta: Edyta Chrzanowska

  1. Za: https://www.zamyslenie.pl/aforyzm/sztuka-przynosi-nam-dowod-ze-istnieje-cos-innego-niz-nicosc-1326975/ [dostęp: 24 lipca 2017 r.]. []

Opinie i ocena zawarte w recenzji wyrażają wyłącznie zdanie recenzenta, nie musi być ono zgodne ze stanowiskiem redakcji. Z naszą skalę ocen i sposobem oceny możesz zapoznać się tutaj. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanej recenzji, by to zrobić wystarczy podać swój nick i e-mail. O naszych recenzjach możesz także porozmawiać na naszym forum. Na profilu "historia.org.pl" na Facebooku na bieżąco informujemy o nowych recenzjach. Możesz także napisać własną recenzję i wysłać ją na adres naszej redakcji.

Zostaw własny komentarz