Młodzież pamięta o historii Polski


Powszechnie zwykło się uważać, że historia w szkołach jest przedmiotem, który nie budzi szczególnego zainteresowania wśród uczniów. Dodatkowo, współczesna młodzież, pochłonięta rozrywką, internetem i wszelkiego rodzaju imprezami, nie pamięta o ważnych dla naszego kraju wydarzeniach. Czy jest tak w rzeczywistości? Okazuje się, że ci którzy tak myśleli, są w błędzie.

140679166483079800W kontekście tegorocznych obchodów Powstania Warszawskiego, portal młodzieżowy teenzone.pl przeprowadził ankietę wśród swoich czytelników, dotyczącą szeroko rozumianej historii Polski, zainteresowania przeszłością i dumą z faktu bycia Polakiem.

Wyniki badania pokazały, że blisko 68% młodzieży, pamięta o większości ważnych dla kraju wydarzeniach, potrafi wskazać ich okoliczności oraz głównych bohaterów. Dodatkowo, 42% badanych potwierdza, że przynajmniej raz w roku uczestniczy w obchodach ważnych, historycznych wydarzeń.

Co ciekawe, w uwagach do ankiety, bardzo duży odsetek młodych ludzi wskazywał na zbyt duży nacisk na świętowanie tragicznych i smutnych wydarzeń w dziejach naszego kraju i marginalizację tych, które powinny być powodem do dumy dla każdego Polaka.

Czy historia powinna mieć wpływ na obecne życie, wybór przyszłości lub politykę wewnętrzną kraju? Okazuje się, że o ile sama historia dla młodzieży jest ważna, o tyle jej wpływ na sytuację bieżącą, przyszłość i politykę powinien być ograniczony. Aż 79% badanych uznało, że ważniejsze jest obecne i przyszłe dobro kraju, niż konflikty z przeszłości.

Dla 53% ankietowanych, nauka historii w szkole ma duże znaczenie w kształtowaniu ich patriotyzmu i dumy narodowej, choć sam sposób przeprowadzania lekcji historii pozytywnie ocenia zaledwie 21% uczniów. Jako główny minus tych zajęć, wskazywano brak umiejętności nauczycieli do ciekawego przedstawiania materiału i zbytnia koncentracja na pamięciowym „wkuwaniu” dat wydarzeń. Dużym minusem okazał się także brak odpowiednich materiałów dydaktycznych w postaci filmów historycznych i innych materiałów multimedialnych.

Badanie przeprowadzone zostało na próbie 630 uczniów, w wieku 14-19 lat.

Te artykuły również mogą Cię zainteresować:
Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick i wysłać komentarz. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum. Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.

1 komentarz

  1. Marta pisze:

    Tak, tylko czy to jest kwestia pamięci czy może raczej podążania za innymi? Ja szczerze mówiąc jakoś nie widzę tej pamięci młodzieży... no, przynajmniej nie większości.

Zostaw własny komentarz