Wrak statku spod WTC - nowe ustalenia


11 września 2001 roku, jak wiadomo, doszło do ataku terrorystycznego na Stany Zjednoczone. Najbardziej bodaj znanym epizodem tego dnia był atak na budynki World Trade Center oraz ich zapadnięcie się pod wpływem zniszczeń. Na miejscu tragedii, po pracach służb ratowniczych, rozpoczęli swoje badania naukowcy, którzy na głębokości 6,7 metrów poniżej poziomu ulicy dokonali wiekopomnych odkryć.

Fragment kadłuba statku, fot. Lower Manhattan Development Corp. Columbia, http://www.huffingtonpost.com/2014/07/30/world-trade-center-ship-mystery_n_5634280.html

Fragment kadłuba statku, fot. Lower Manhattan Development Corp. Columbia, http://www.huffingtonpost.com/2014/07/30/world-trade-center-ship-mystery_n_5634280.html

Archeolodzy, pracujący na miejscu wieżowców, znaleźli kości zwierząt, naczynia ceramiczne, butelki i mnóstwo butów, lecz największym zaskoczeniem okazał się prawie dziesięciometrowy, dębowy kadłub statku. Ów statek został niezwłocznie wydobyty i pieczołowicie zabezpieczony przed uszkodzeniami w Laboratorium Konserwacji Archeologicznej w Maryland. Fragmenty drewnianego kadłuba statku zostały wysłane do nowojorskiego Tree Ring Laboratory przy Lamont-Doherty Earth Observatory Uniwersytetu Kolumbia. Rezultaty badań naukowców okazały się zdumiewające.

Na podstawie słojów drewna udało się ustalić, z jakiego okresu pochodził budulec wykorzystany do budowy łodzi. Prawie stuletnie drzewa były ścięte około roku 1773. Następnym wyzwaniem dla badaczy było ustalenie, skąd pochodziło drewno. Bazując na szczególnym wzorze słojów określono, że dęby, z których zbudowano statek, rosły we wschodnich regionach Stanów Zjednoczonych. Dziś drzewa o podobnej strukturze słojów rosną w okolicy Filadelfii. Co więcej, takie same wzory widnieją na tych drzewach, które zostały wykorzystane do zbudowania słynnej Independence Hall, powstałej w latach 1732-56. Podpisano w niej Deklarację Niepodległości oraz Konstytucję.

„Filadelfia była jednym z najważniejszych - jeśli nie najważniejszym - miast w Stanach, które trudniły się budową statków w owym czasie. Miała także znaczne ilości drzew, więc sensowne jest, że drewno pochodziło również stamtąd.” - powiedział Dario Martin-Benito pracujący w Szwajcarskim Federalnym Instytucie Technologii w Zurychu.

Poprzednie badania wykazały, iż statek zawijał w okolice Karaibów, ponieważ na jego drewnianych powłokach zagnieździły się szkodniki Lyrodus pedicellatus, które najczęściej rozwijają się w ciepłych wodach. Być może to właśnie spowodowało, że statek już po 20-30 latach od wybudowania był zniszczony. Fakt ten wpływa znacząco na sposób interpretacji miejsca jego znalezienia, jako że ciężko uwierzyć, że zatonął on nieszczęśliwie. Wysoce prawdopodobne jest, że został umyślnie zatopiony, kiedy trwały prace nad podniesieniem poziomu terenu wybrzeża Dolnego Manhattanu.

 

Źródło: Shipwreck Found Under World Trade Center Traced Back To Colonial Era Philadelphia

Te artykuły również mogą Cię zainteresować:
Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick i wysłać komentarz. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum. Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.

1 komentarz

  1. Tomek pisze:

    A co ze skabem?

Zostaw własny komentarz