Matura z historii 2010: arkusze maturalne - klucz odpowiedzi poziom podstawowy i rozszerzony


W tym artykule specjalnie dla Was zostanie opracowany klucz odpowiedzi z tegorocznej matury z historii zarówno na poziomie podstawowym jak i rozszerzonym.

 

Na wszystkie zadania maturalne nasi eksperci odpowiedzieli już w kilkadziesiąt minut po zakończeniu matury z historii.

Sukcesywnie zamieszczaliśmy je w tym artykule. Schematy wypracowań maturalnych z historii zamieściliśmy w osobnych artykułach.

(Uwaga: Jeśli interesuje Cię odpowiedzi z historii 2011 wejdź do artykułu: Matura z historii 2011: arkusze maturalne - klucz odpowiedzi poziom podstawowy i rozszerzony)

POZIOM PODSTAWOWY:

1.

A: Pismo obrazkoweprzedstawienie twarzy z profilu

B: Starożytny Egipt

2.

A: Salomon

B: 3

3.

A:

1) bitwa pod Maratonem
2) bitwa pod Salaminą

B:

1) opisano bitwę, której datę oznaczono numerem 2.
2) opisano bitwę, której datę oznaczono numerem 3.

4.

A: Toga

B: Sędzia (także prokurator, adwokat, radca prawny).

5.

A: Starożytny Rzym

B: Łapówkarstwo (korupcja)

6.

1) Cesarstwo Chińskie
2) Starożytna Grecja - Ateny
3) Cesarstwo Rzymskie

7.

A: W obu przypadkach w Niemczech doszło do kryzysu władzy związanego ze zmianą Cesarza, który został wykorzystany przez naszych władców - tak uważają obaj kronikarze.

B: Grzegorz VII

8.

1) Chlodwig I
2) X w.

9.

1) prawda
2) fałsz
3) prawda
4) fałsz

10.

1) św. Wojciech
2) św. Franciszek z Asyżu
3) św. Jadwiga Śląska
4) św. Joanna d’Arc

11.

A:

1) renesans
2) gotyk

B: romanizm i gotyk

12.

1) prawda
2) fałsz
3) fałsz
4) prawda

13.

A: Władysław Jagiełło

B: bitwa pod Grunwaldem

C: zawarcie unii w Horodle

14.

A: Jan Zamoyski

B:

1) Wysoka pozycja na dworze u Zygmunta III
2) Budowa Zamościa

15.

1) kaprowie
2) wojsko kwarciane
3) husaria

16.

1) Uznanie suwerenności Prus i rezygnacja przez Polskę z większości Inflant.
2) 1686 r.
3) pokój w Karłowicach

17.

A: Stanisław Leszczyński

B: Zgoda na rekrutowanie żołnierzy na terenie RON (Rzeczpospolita Obojga Narodów), a także podporządkowanie się RON Szwecji.

18.

A: Komisja Edukacji Narodowej

B: sejm rozbiorowy w 1773 r.

19.

A: Insurekcja kościuszkowska (powstanie kościuszkowskie)

B: 2

20.

A:

Wartość eksportu towarów brytyjskich na rynki pozaeuropejskie w latach 1818-1820 była wyższa niż w latach 1788-1790. prawda

Rosja mimo zakazu handlu z Wielką Brytanią z 1807 r. nadal importowała towary z tego państwa. prawda

B: Francja (z Flandrią), Holandia, państwa włoskie

21.

A: Mikołaj I

B: obrona Warszawy przed armią Mikołaja I podczas powstania listopadowego

22.

A: Półwysep Apeniński w 1914 r. (przed wybuchem I wojny światowej)

B: Półwysep Apeniński w 1815 r. (po kongresie wiedeńskim)

23.

A: Było to postrzegane jako akt zdrady, gdyż bal odbywał się w siedzibie carskiego namiestnika.

B: Nie każdy ma odwagę do śmierci męczeńskiej, nawet za ojczyznę, więc kobiety w obawie przed represjami jakie mogłyby spotkać ich mężów udały się na bal.

24.

mikroskopu optycznego

25.

26.

1) Maria Skłodowska-Curie
2) Róża Luksemburg
3) Helena Modrzejewska

27.

A - utworzenie Związku Niemieckiego 
B - zamach na arcyksięcia Franciszka Ferdynanda w Sarajewie

28.

A: Wojciech KossakTadeusz Kossak

B: dziadek

29.

A: rewolucja lutowa 1917rewolucja październikowa

B: 1917

30.

A: Roman Dmowski

B: Narodowa Demokracja

31.

A: Eugeniusz Kwiatkowski 

B: Centralny Okręg Przemysłowy

32.

A: wiadomość o odkryciu  przez Niemców masowych grobów oficerów polskich zamordowanych w Katyniu w 1940 r.

B: Naczelny WódzPrezes Rady Ministrów

33.

1) 1939
2) 1941
3) 1943
4) 1944
5) 1945

34.

35.

1) bierny opór
2) Wielki Skok
3) apartheid

36.

A: interwencja wojsk większości państw Układu Warszawskiego w 1968 r.

B: użyty 1938 r. nawiązuje do zajęcia Zaolzia przez Polskę

C: autor uważa, że naród polski nie popiera i jest przeciwny jakiejkolwiek agresji, natomiast przez tę agresję zostanie splamiony honor polskiego żołnierza

37. 

Obrady „Okrągłego Stołu” - B
Objęcie funkcji I sekretarza KC PZPR przez Edwarda Gierka - A

POZIOM ROZSZERZONY:

CZĘŚĆ I (20 punktów)

1.

A: Tryumf (triumf)

B: Wskazuje na to obecność wśród pochodu charakterystycznej menory (jednego z symboli Izraela).

2. Klejstenes

3. Oba źródła są tekstami napisanymi przez niemieckich kronikarzy, którzy byli nieprzychylni Bolesławowi Chrobremu, uważali, że powinien być posłuszny Cesarstwu.

4.

1) Fałsz
2) Prawda
3) Prawda

5. Nie znajdują potwierdzenia, gdyż w źródle 2. przedstawiona jest synagoga i ormiański kościół.

6. Styl romańskistyl barokowy

7.

A: Abdykacja

B: Detronizacja

8. Działania wojenne w trakcie wojny polsko-rosyjskiej 1792 r.

9.

A: Józef Chłopicki

10.

11. Wybuch wojny krymskiej

12.

A: Wojciech Kossak (1856-1942)

13. Proces szesnastu

14. Kardynał Stefan Wyszyński

15. Rok Afryki to rok 1960, w którym niepodległość uzyskały wszystkie państwa tego kontynentu. - fałsz

CZĘŚĆ II – Analiza źródeł wiedzy historycznej (10 punktów)

16. Podaj nazwę formy monarchii średniowiecznej, której zasady prawne umożliwiały dokonanie podziałów terytorialnych przedstawionych w obu źródłach.

Państwo patrymonialne - władca traktuje państwo jako własność i swobodnie nim dysponuje.

17. Uzupełnij zdania, podając stosowane w historiografii nazwy aktów prawnych.

Traktat w Verdunustawa sukcesyjna Bolesława Krzywoustego

18. Zidentyfikuj francuską bohaterkę narodową, o której mowa w tekście.

Joanna d’Arc

19. Wyjaśnij, o jakich korzyściach politycznych dla Francji jest mowa w ostatnim zdaniu tekstu.

Wybuch powstania listopadowego w Polsce zmusił Rosję do interwencji w Polsce, a tym samym uniemożliwił możliwość takiej interwencji we Francji i w Belgii.

20. Porównaj reakcje społeczeństwa i rządu francuskiego na powstanie listopadowe i wyciągnij wniosek dotyczący przyczyn zaprezentowanych reakcji.

W społeczeństwie francuskim idee rewolucyjne były popularne (np. rewolucja lipcowa), natomiast konserwatywny rząd monarchistyczny był im przeciwny.

21. Wskaż dwie możliwe konsekwencje polityczne powstania styczniowego, na które zwrócił uwagę minister spraw zagranicznych Francji.

Destabilizacja sytuacji międzynarodowej.

Przenoszenie się nastrojów rewolucyjnych do innych państw.

22. Wyjaśnij wymowę rysunku, interpretując jego elementy.

Polska została przedstawiona jako kraj ogarnięty płomieniami, które mają symbolizować wydarzenia, które miały w niej miejsce. Żołnierzy, którzy udają się w stronę Polski są posadzeni na żółwiach uznawanych za symbol powolności, w rękach zamiast karabinów trzymają pióra, mają także torby z napisem „noty dyplomatyczne” zamiast amunicji. Litografia pokazuje iluzoryczną pomoc ze strony państw zachodnich dla Polski ogarniętej powstaniem styczniowym.

23. Wyjaśnij, co pomogło cytowanym respondentom zrozumieć sytuację Polaków w Poznańskiem i na Pomorzu.

Zrozumienie sytuacji Polaków w Poznańskim i na Pomorzu było możliwe przez respondentów, przez to, że sami byli w podobnej sytuacji. Alzacja i Lotaryngia, która była zamieszkiwana w dużej części przez Niemców tak jak ziemie zaboru pruskiego znajdowały się pod władzą Niemiec, które używały podobnych metod - uwłaszczenie.

CZĘŚĆ III – Wypracowanie (20 punktów)

24. Zadanie zawiera dwa tematy. Wybierz jeden z nich do opracowania.

Temat I: Porównaj funkcjonowanie władzy monarszej we Francji i w Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII wieku.

Temat II: Wyjaśnij, w jakim stopniu międzynarodowe uwarunkowania wpłynęły na stosunki polsko-francuskie w dwudziestoleciu międzywojennym.

Te artykuły również mogą Cię zainteresować:
Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick i wysłać komentarz. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum. Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.

Zostaw własny komentarz