Plebiscyt Wydarzenie Historyczne Roku 2015


Muzeum Historii Polski we współpracy z portalem historia.org.pl po raz dziewiąty ogłaszają Plebiscyt „Wydarzenie Historyczne Roku”. Już od 22 lutego na stronie Plebiscytu www.whr.muzhp.pl można zgłaszać projekty historyczne realizowane w 2015 roku. To jedyny tego typu plebiscyt w Polsce, którego celem jest uhonorowanie organizatorów, twórców oraz inicjatorów najciekawszych przedsięwzięć historycznych w minionym roku. 

plakat whrWydarzenie Historyczne Roku jest plebiscytem dwuetapowym. W I etapie osoby prywatne i instytucje mają prawo do zgłoszenia po jednym wydarzeniu w każdej
z trzech kategorii: Wystawa, Wydarzenie oraz Edukacja i multimedia. Projekty można zgłaszać za pomocą formularza internetowego dostępnego na stronie www.whr.muzhp.pl. Następnie, również na tym etapie, jury złożone z przedstawicieli organizatorów oraz ludzi nauki i kultury, spośród zgłoszonych kilkuset projektów wybiera po pięć projektów w każdej z 3 kategorii.

W II etapie internauci głosują na jedno spośród wyselekcjonowanych przedsięwzięć w każdej kategorii również na stronie projektu.

Plebiscyt angażuje wiele środowisk lokalnych, które chcą wypromować organizowane przez siebie przedsięwzięcia. W ubiegłym roku blisko 5 tys. internautów oddało swoje głosy na konkretne wydarzenia. Jak podkreślają uczestnicy – plebiscyt jest dla nich idealną formą promocji i popularyzacji historii.
Można do niego zgłaszać wydarzenia związane z szeroko rozumianą historią, filmy historyczne, wystawy, portale internetowe, odkrycia archeologiczne, powstanie nowych placówek działających na rzecz historii, konferencje i sympozja, innowacyjne przedsięwzięcia edukacyjne, gry, książki, audiobooki, konkursy etc.
Z roku na rok wzrasta liczba zgłaszanych projektów, które rywalizują o miano tego najważniejszego. Od początku istnienia Plebiscytu zgłoszono ponad 500 przedsięwzięć. Do konkursu zgłaszają się instytucje ogólnopolskie i bardzo znane, ale także lokalne stowarzyszenia.
Dotychczas zostały wyróżnione m.in. projekt edukacyjny związany z musicalem Korczak organizowanym przez Operę
i Filharmonię Podlaską w Białymstoku czy nowoczesna ekspozycja Śladem europejskiej tożsamości Krakowa w Podziemiach Rynku Głównego w Krakowie.

Autorem statuetek dla zwycięzców jest wybitny rzeźbiarz Maciej Zychowicz.

HARMONOGRAM Plebiscytu:

I etap: zgłaszanie projektów do konkursu
22 luty – 25 marca 2016 r.

22.02: ogłoszenie konkursu na stronie MHP i stronie projektu oraz zgłaszanie projektów poprzez stronę projektu: www.whr.muzhp.pl, spośród których jury typuje po pięć w każdej z trzech kategorii: „Wystawa„, “Wydarzenie” oraz ”Edukacja i multimedia”.

II etap: głosowanie internautów
7 kwietnia – 8 maja 2016 r.
7.04: start głosowania - internauci głosują na najlepsze projekty historyczne minionego 2015 roku na stronie projektu: www.whr.muzhp.pl

 Ogłoszenie wyników: Uroczysta gala finałowa plebiscytu w Pałacu na wodzie w Łazienkach Królewskich w Warszawie, podczas której zostają ogłoszone wyniki głosowania internetowego - maj 2016 r.

W poprzednich latach internauci wybrali:

2014: wystawa „Krakowscy Wyklęci” przygotowana przez Muzeum Historyczne Miasta Krakowa (kategoria „Wystawa”), otwarcie Muzeum Powstań Śląskich w Świętochłowicach (kategoria
„Wydarzenie„), „Projekt: Pilecki„ (kategoria ”Edukacja i multimedia”)
2013: projekt edukacyjny dla dzieci i dorosłych „Magia ogrodów” zorganizowany przez Muzeum Architektury we Wrocławiu
2012: projekt edukacyjny towarzyszący musicalowi „Korczak” zorganizowany przez Operę i Filharmonię Podlaską – Europejskie Centrum Sztuki
2011: uroczysty pochówek kpt. Władysława Raginisa i por. Stanisława Brykalskiego
2010: Otwarcie podziemi Rynku Głównego w Krakowie
2009: V rekonstrukcja bitwy warszawskiej w Ossowie
2008: Ekshumacja zwłok gen. Władysława Sikorskiego
2007: uruchomienie TVP Historia

Honorowy Patronat: honorowy patronat Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Organizator: Muzeum Historii Polski w Warszawie
Partner: portal historia.org.pl
Sponsor: Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A.
Patroni medialni: Polskie Radio, Polska Press Grupa, Nasza Historia, Polska Agencja Prasowa, dzieje.pl.
Termin: luty-maj 2016 r.

logotypy na www_22.02.2016

Zostaw własny komentarz