Przedwojennych reklam czar. Nowa wystawa w Krakowie


Wystawa czasowa Kupując oczami. Reklama w przedwojennym Krakowie, prezentowana w Kamienicy Hipolitów, przybliża bogaty świat środków reklamowych stosowanych przez miejscowych przedsiębiorców w drugiej połowie XIX wieku i pierwszych dekadach wieku XX.
Największą siłę oddziaływania na potencjalnych klientów w minionych dziesięcioleciach miały ogłoszenia zwane niegdyś inseratami, drukowane w prasie, w księgach adresowych i informatorach, poza tym katalogi oraz cenniki wydawane przez przedsiębiorstwa.

Na wystawie prezentowane są afisze, plakatów i wywieszki, jak również cała gama ulotek, druków firmowych, a nawet oznakowanego papieru pakunkowego. Zobaczyć można również całą paletę opakowań reklamowych, takich jak np. bombonierki po czekoladkach czy puszki po herbacie i kawie, a nawet upominki reklamowe opatrzone zastrzeżonym znakiem towarowym promującym firmę. Nieodzownym elementem każdego lokalu handlowego było okno wystawowe, którego aranżacja miała na celu przyciągniecie i zachęcenie przechodnia do wejścia do sklepu, a następnie dokonania zakupu. O istotnej roli witryn świadczy fakt urządzania w przedwojennym Krakowie konkursów na ich najlepszą aranżację. Na wystawie pokazano tradycyjne szyldy i stanowiące zapowiedź nowoczesnych technologii – neony. Niewątpliwy przejaw nowych technik komunikacji masowej stanowiły wówczas filmy i muzyczne nagrania reklamowe.

Formy i środki reklamy ewoluowały wraz ze zmianą obowiązujących stylów w sztuce i modzie, a nawet poczucia smaku ludzi. Zmieniały się tak samo, jak zmieniało się miasto, jego wygląd i dynamika. Warto zauważyć, że wiele reklam dzięki współpracy przedsiębiorców z artystami plastykami zyskało walory estetyczne. Najlepszy przykład takich działań to współpraca kupca kolonialnego Juliusza Grossego (i jego następców) i artystów Anny i Franciszka Seifertów. Udało się im stworzyć jednolitą formę i określony wyraz estetyczny firmy, który stał się rozpoznawalnym znakiem.

Wydarzenia towarzyszące

Warsztaty dla dzieci (6-12 lat) wraz z opiekunami. Koszt udziału w warsztatach 5 zł od osoby. Wymagana wcześniejsza rezerwacja: info@mhk.pl, tel.: 12 426 50 60.

24 maja, godz. 10.00
Mini-max  – zaprojektuj idealny plakat reklamowy
Zajęcia przybliżające formy i środki reklamowe stosowane w przedwojennym Krakowie. W trakcie warsztatów plastycznych uczestnicy tworzyć będą plakaty reklamowe zgodnie z zasadą, iż plakat jest to ogłoszenie zmniejszone co do treści, powiększone co do formatu.

3 czerwca, godz. 12.00, zbiórka przed Kamienicą Hipolitów
Od witryny do witryny – spacer dla dzieci
Spacer w trakcie którego poszukiwać będziemy śladów dawnych reklam w przestrzeni miasta w postaci witryn sklepowych, szyldów i murali.
Spacer dla dzieci wraz z opiekunami. Uczestnictwo w spacerze bezpłatne

10 czerwca, godz. 12.00
Spacer dla wszystkich  – Kupując oczami – reklama dawniej i dziś
Spacer śladem najciekawszych reklamowych rozwiązań w przedwojenny Krakowie oraz zachowanych śladów dawnych reklam w przestrzeni miasta. Spotkanie przed Kamienicą Hipolitów
Uczestnictwo w spacerze bezpłatne

Istnieje możliwość zamówienia zajęć towarzyszących i oprowadzania po wystawie w innych terminach. Prosimy o kontakt pod nr telefony 12 422-42-19 wew. 137.

11 czerwca
Finisaż wystawy

Warsztaty dla dzieci
Mini-max – zaprojektuj idealny plakat reklamowy
godz. 10.00
Udział w warsztatach bezpłatny

Oprowadzania kuratorskie po wystawie
godz. 15.00
Udział w oprowadzaniu bezpłatny

Informacje

Kurator wystawy:
Iwona Kawalla

Ceny biletów:
normalny 7 zł
ulgowy 5 zł
rodzinny 14 zł
grupowy 5 zł
grupowy ulgowy 4 zł

Godziny otwarcia:
luty – marzec:
środa 9.00–16.00
czwartek 12.00–19.00
piątek – niedziela 9.00–16.00
kwiecień – październik:
środa 10.00–17.30
czwartek – niedziela 10.00–17.30

Źródła informacji: Wystawa „Kupując oczami. Reklama w przedwojennym Krakowie”, mhk.pl; Wydarzenia towarzyszące wystawie „Kupując oczami. Reklama w przedwojennym Krakowie”, mhk.pl

* * *

Informacje historyczne aktualizujemy codziennie. Znajdziesz je w naszym dziale wiadomości i jego kategoriach: nauce, kulturze, rekonstrukcji oraz polityce historycznej. Z kolei w naszym kalendarzu zobaczysz zbiór zbliżających się imprez historycznych. Natomiast jeśli chcesz nam wysłać newsa kliknij tutaj.

Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum.Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.

Zostaw własny komentarz