Historia fotelików samochodowych dla dzieci


Zanim najmłodsi użytkownicy aut zaczęli podróżować bezpiecznie, foteliki samochodowe przeszły długą drogę. Złoty wiek producentów w tej branży trwa dopiero od ok. 40 lat. Pierwsze przepisy dotyczące bezpieczeństwa dzieci w samochodzie zostały zatwierdzone w 1971 roku w USA. Wcześniej konstruktorzy chcieli wcielić w życie wiele pomysłów, ale nie zawsze na pierwszym miejscu stawiali bezpieczeństwo dziecka. Dziś, to właśnie ochrona małego pasażera jest najważniejsza.

Współczesny fotelik samochodowy

Zanim siedziska dla dzieci zaczęły przypominać obecne foteliki samochodowe, minęło około stu lat. W 1907 roku Henry Ford uruchomił fabrykę samochodów i to pierwsi kierowcy próbowali wynaleźć coś, co skutecznie ograniczy ruchy najmłodszych członków rodziny w czasie podróży.

Prototypy fotelików nie były bezpieczne dla pasażerów

Do prototypów obecnych fotelików samochodowych można z pewnością zaliczyć konstrukcję przypominającą siedzisko huśtawki z lat 30. XX wieku. „Fotelik dla dziecka” z tamtych czasów montowany był na uchwytach do tylnej kanapy i skutecznie ograniczał ruchy małego pasażera. Niektóre modele były nawet wyposażone w kierownicę, by dziecko mogło poczuć się jak prawdziwy kierowca. Kolejną ciekawą koncepcją w latach 40. XX wieku było stworzenie metalowej skrzyni, w której usadzało się dziecko. Oczywiście o pasach bezpieczeństwa nie było jeszcze mowy, a sam „fotelik” wciąż nie zwiększał bezpieczeństwa w czasie jazdy.

Pierwszy pas samochodowy i podróż w pozycji RWF

Przełom nastąpił w latach 50. Niejaki Roger Grisswold zaprojektował po raz pierwszy na świecie 3-punktowy pas samochodowy. Po kilku latach stały się one standardowym wyposażeniem w każdym aucie, które opuszczało fabrykę. Niespełna 10 lat później powstały pierwsze prototypy obecnych fotelików samochodowych w wersji tyłem do kierunku jazdy - RWF. Tak, już wtedy konstruktorzy wiedzieli, że takie ustawienie zwiększy bezpieczeństwo pasażera i zgodnie z prawami fizyki zmniejszy ewentualne uszkodzenia ciała w czasie wypadku.

Bezpieczne foteliki dziełem Brytyjczyków

W tym miejscu prace nad stworzeniem bezpiecznego fotelika samochodowego dla dzieci nabrały rozpędu – i to dosłownie. W okolicy roku 1960 powstał pierwszy model z wewnętrzną uprzężą bezpieczeństwa, który w całości zaprojektował Brytyjczyk Jean Ames. Co ciekawe, już wtedy montowało się go w aucie tyłem do kierunku jazdy – był to więc fotelik RWF.

Pierwsze przepisy dotyczące przewożenia dzieci

Na przepisy dotyczące przewożenia dzieci w samochodzie ówcześni kierowcy czekali aż do lat 70. Wówczas Amerykanie jako pierwsi w przepisach o ruchu drogowym opublikowali zasady przewożenia w samochodzie dzieci. Fotelik miał być unieruchomiony przy użyciu samochodowego pasa bezpieczeństwa, a dziecko miało być zabezpieczone wewnętrzną uprzężą.

Szwedzi sprawdzali poziom bezpieczeństwa w testach...

Pierwsze testy bezpieczeństwa były wykonywane przez Szwedów w latach 80. XX wieku. Powstał wówczas T-Standard. Testy obejmowały przeciążenie ciała na szyi dziecka w czasie kolizji. Wyniki testów pozwalały dopracować foteliki samochodowe i zwiększać bezpieczeństwo małych pasażerów. Projektowane w tym czasie modele najbardziej przypominają te, w których obecnie podróżują dzieci na całym świecie.

...a w USA zaprojektowano Isofix

Nie oznacza to jednak, że producenci poprzestali szukać nowych rozwiązań. Gdyż, już w latach 90. amerykańscy i kanadyjscy eksperci po dekadzie pracy stworzyli Isofix – system szybkiego i bezpiecznego montażu fotelików samochodowych dla dzieci. Na stary kontynent ten nowoczesny system dotarł przed 2000 rokiem. Został wdrożony przez markę Britax Romer. Wraz z upływającym czasem każda firma chciała mieć w swojej ofercie foteliki z systemem Isofix. I trend na bezpieczeństwo trwa do dziś.

Na przestrzeni lat zmieniło się przeznaczenie fotelików samochodowych i ich prototypów. Ewoluował ich kształt, materiały używane do produkcji oraz zakres funkcji. Najpierw miały za zadanie tylko unieruchomić dziecko, by nie przeszkadzało kierowcy i nie niszczyło auta. Dopiero później fotelik zaczął służyć do ochrony małego pasażera. Zalety podróżowania dzieci w aucie tyłem do kierunku jazdy były znane niemal od początku powstania pierwszych samochodów na świecie. Do dziś jest ona uważana za najbezpieczniejszą pozycję od urodzenia do około 4 roku życia. A system Isofix wciąż jest najpopularniejszym sposobem montażu fotelika w aucie.

Artykuł powstał we współpracy z abcgps.pl

Te artykuły również mogą Cię zainteresować:
Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick i wysłać komentarz. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum. Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.

Zostaw własny komentarz