Jak sprawdzić zaległości podatkowe? To warto wiedzieć


Nagromadzenie zaległości podatkowych może mieć różne przyczyny. Jednak bez względu na powód, należy ponieść określone konsekwencje. Jak nie dopuścić do zadłużeń? Kiedy przydaje się zaświadczenie o niezaleganiu? Jak sprawdzić zaległości podatkowe? Sprawdź.

Jak sprawdzić, czy ma się zaległości w urzędzie skarbowym?

Wszystkich podatników obowiązuje terminowość opłacania konkretnych stawek dla fiskusa. Nieuregulowanie zobowiązań wiąże się z poniesieniem odpowiedzialności, o czym każdy zdaje sobie sprawę. Mimo tego niejednokrotnie zdarza się, że dochodzi do opóźnień z powodu zwykłego zapominalstwa.

O niepoprawności opłaconych składek dowiesz się za pomocą złożenia wniosku stwierdzającego stan zadłużenia. Jeśli jednak jesteś pewny, że wszystko przebiegło pomyślnie podczas rozliczania się, wyślesz inny dokument – sprawdź np. informacje o zaświadczeniu o niezaleganiu US na Firmove.

Nieterminowe rozliczenie się wiąże się z naliczaniem odsetek lub poważniejszymi konsekwencjami. Aby nie doprowadzić do zadłużenia, warto sprawdzać, czy na pewno nie naliczają Ci się zaległości podatkowe. W końcu wystarczy chwila nieuwagi, a dokument zostanie niepoprawnie uzupełniony, niezatwierdzony czy niewysłany do urzędu.

Zaległości podatkowe – dwa rodzaje wniosków

Zaległości płatności podatków wynikają z różnych powodów. W Internecie istnieją różne narzędzia, które wspomagają przy obliczaniu składek, np. kalkulator ryczałtu, jednak o terminowość musisz zadbać samodzielnie. Jeśli sądzisz, że mogło dojść do jakiejś pomyłki lub spóźniłeś się z uregulowaniem zobowiązań, masz do wyboru 2 dokumenty, dzięki którym otrzymasz potrzebne informacje od urzędu skarbowego.

Pierwszym rozwiązaniem jest wniosek stwierdzający stan zaległości. Dzięki niemu otrzymasz nie tylko potwierdzenie o swoim zadłużeniu, ale także jego wysokość. W ten sposób będziesz mógł opłacić składki z prawdopodobnymi odsetkami. Taki wniosek można złożyć bezpośrednio w urzędzie, wysłać pocztą lub po prostu skorzystać z opcji dostępnych online.

Drugą opcję stanowi zaświadczenie o niezaleganiu podatkowym. To dokument, który potwierdzi brak zadłużenia na Twoim rachunku. Jeśli jednak istnieją pewne zaległości, o których nie zdawałeś sobie sprawy, urząd nie wyda zaświadczenia. Warto wiedzieć, że czasami jego złożenie wiąże się z opłatą skarbową w wysokości 21 zł.

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach – kiedy jest potrzebne?

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach jest powszechnie używane w różnych sytuacjach, kiedy wymagane jest potwierdzenie wiarygodności danego podmiotu podlegającego opodatkowaniu. Z takiego rozwiązanie można korzystać, gdy np.:

  • Twoja firma chce wziąć udział w przetargach,
  • ubiegasz się o kredyt,
  • planujesz założyć działalność gospodarczą,
  • składasz wniosek o uzyskanie wybranej dotacji,
  • aplikujesz do pracy, w której szczególnie liczy się niezaleganie podatkowe, np. może być to warunek zatrudnienia w sektorze ubezpieczeniowym.

Sprawdzenie zaległości podatkowej nie jest trudne – pomocny okazuje się specjalny wniosek lub zaświadczenie o niezaleganiu. Warto monitorować możliwe zadłużenia, aby uniknąć poważnych konsekwencji.

Artykuł sponsorowany powstał we współpracy z firmove.pl

Te artykuły również mogą Cię zainteresować:
Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick i wysłać komentarz. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum. Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.

Zostaw własny komentarz