IV Festiwal Barokowy Polskiej Opery Królewskiej. Francuski splendor i muzyczna elegancja


Polska Opera Królewska już po raz czwarty zaprasza na Festiwal Barokowy - tym razem poświęcony muzyce francuskiej. Od 4 do 12 października 2025 roku publiczność przeniesie się w świat dźwięków epoki Ludwika XIV i Ludwika XV - czasów, w których muzyka stała się symbolem władzy, smaku i wyrafinowania.

Francuski barok w sercu Warszawy

Tegoroczna edycja festiwalu przebiega pod hasłem „Muzyka francuska” i rozpocznie się 4 października premierą opery Titon et l’Aurore Jeana-Josepha de Mondonville’a. Spektakl w reżyserii Natalii Babińskiej i pod batutą Krzysztofa Garstki otworzy cykl wydarzeń, które przypomną, jak wielką rolę odegrał francuski styl w kształtowaniu europejskiej kultury barokowej.
To muzyczna opowieść o sile uczucia i wytrwałości - tematach bliskich zarówno mitologii, jak i epoce oświecenia, w której rozkwitała sztuka dworu wersalskiego.

Program IV Festiwalu Barokowego Polskiej Opery Królewskiej obejmuje cztery wyjątkowe wydarzenia ukazujące bogactwo francuskiego baroku. Festiwal otworzy premiera opery Titon et l’Aurore Jeana-Josepha de Mondonville’a (4, 5 i 7 października), po której zabrzmią pełne wdzięku kantaty Les Quatre Saisons Josepha Bodina de Boismortiera (11 października). Dzień później miłośnicy klawesynu wysłuchają recitalu Galanteries Françaises w wykonaniu Macieja Skrzeczkowskiego (12 października), a całość zwieńczy uroczysty koncert finałowy w Sali Balowej Zamku Królewskiego z utworami Delalande’a, Marais i Charpentiera (18 października).

Od „Czterech pór roku” po klawesynowy kunszt

W kolejnym tygodniu festiwal przeniesie słuchaczy w bardziej kameralne rejony francuskiego baroku.
11 października w siedzibie Opery zabrzmią kantaty Les Quatre Saisons Josepha Bodina de Boismortiera - subtelne miniatury oddające nastrój zmieniających się pór roku. Wystąpią Olga Pasiecznik, Adam Dobek oraz Capella Regia Polona, czyli Zespół

Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej.

Dzień później, 12 października, w Pałacu na Wyspie odbędzie się recital Galanteries Françaises, podczas którego Maciej Skrzeczkowski zaprezentuje wirtuozerię klawesynową godną samego Couperina i Rameau.

Finał w blasku Króla Słońce

Kulminacją festiwalu będzie Koncert Finałowy, wypełniony muzyką powstałą za panowania Króla Słońce - Ludwika XIV. Publiczność usłyszy monumentalny motet Super flumina Babylonis Richarda Delalande’a, Suite en trio e minore Marina Marais oraz Te Deum Marca-Antoine’a Charpentiera - dzieło, które na trwałe zapisało się w historii muzyki sakralnej.

Bilety i informacje

Bilety na wszystkie wydarzenia IV Festiwalu Barokowego Polskiej Opery Królewskiej są dostępne w zakładce „Repertuar”.

Dla melomanów to wyjątkowa okazja, by w październikowe wieczory przenieść się w czasy, gdy muzyka barokowa była nie tylko rozrywką, ale manifestacją potęgi sztuki i ducha epoki.

Lubisz czytać nasze historie?
Na historia.org.pl codziennie opowiadamy dzieje Polski i świata tak, jak na to zasługują - rzetelnie, pasjonująco, z szacunkiem do faktów. Ale żadna opowieść nie przetrwa bez tych, którzy chcą jej słuchać i ją wspierać.
Postaw nam wirtualną kawę - to darowizna, która realnie pomaga nam działać dalej. To dzięki takim gestom możemy nadal pisać o zwycięstwach, bohaterach i wydarzeniach, które zbudowały naszą tożsamość.

Postaw nam kawę za:



Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick i wysłać komentarz. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum. Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.

Zostaw własny komentarz