Tradycyjne krakowskie Święto Rękawki 2011


26 kwietnia 2011 r. na Kopcu Kraka, tradycyjnie w święto trzeciego dnia Wielkanocy będzie miała miejsce Tradycyjne Świeto Rękawki.

Święto od 2001 r. odbywa się pod Kopcem Krakusa w formie konkursów, pokazów walk, prezentacji uzbrojenia i życia z okresu wczesnego średniowiecza. Pod Kopcem Krakusa można zobaczyć jak wyglądało życie we wczesnośredniowiecznych osadach, rzemiosło, uzbrojenie, stroje. Można spróbować potraw gotowanych według przepisów naszych przodków i zobaczyć jak wyglądały średniowieczne potyczki zbrojne. Uzupełnieniem jest możliwość poznania historii Kopca Krakusa, państwa Wiślan i Polan. Corocznie na Tradycyjne Święto Rękawki przyjeżdża około 20 drużyn z Polski Południowej.

W programie:

11.30 Prezentacja przybyłych drużyn.

12.00 Tradycyjny obrzęd rozpalenia ognia na szczycie Kopca Kraka.

12.30 Bieg wojów w pełnym uzbrojeniu.

13.00 Wiosenny pochód Jarowita.

14.00 Celebracja na terenie świątyni obrzędów mających zapewnić pomyślność mieszkańcom grodu Krakowa.

- wróżba z kołaczem

- ulewanie miodu

- składanie ofiar

- tańce wieszczek

16.00 Prezentacja wróżb i obrzędów wojennych. Bitwa.

17.00 Tryzna. Igrzysku ku czci poległego wojewody. Rekonstrukcja słowiańskiego pochówku ciałopalnego.

17.30 Koncert zespołu Roberto Delira & Kompany.

Przez cały czas trwania Święta można obejrzeć:

  • rekonstrukcję świątyni przedchrześcijańskiej (Kącina –chram słowiańska)
  • wróżby wiedźmy
  • warsztat powroźniczy
  • kuźnię kowala
  • warsztat garncarza
  • konkursy „sprawności rycerskich”
  • warsztaty tkackie
  • i inne

Współorganizatorzy i wykonawcy:

  • Muzeum Historyczne Miasta Krakowa
  • Drużyna Wojów Wiślańskich Krak
  • Drużyna Lędziańskich Witędzy Watra
  • Wotczina Raróg
  • Drużyna Wojów Grom
  • Golęszycka Drużyna Dąb
  • Drużyna Wojów Stain
  • Drużyna Wojów Ślężańskich
  • Golęszycka Drużyna Tur
  • Bielska Drużyna Najemna
  • Sojusz Grodu Horodna
  • Bractwo Grodów Czerwieńskich
  • Ydalir Laget
  • Woje Peruna
  • Bractwo Ziem Górnej Wisły
  • Drużyna Wojów Wczesnośredniowiecznych Wytędze
  • Grupa Widar
  • Drużyna Wareska Czarny Krzyż
  • Jarowici
  • Klub Historyczny Hird
  • Horda Włóczni i Młota
  • Drużyna Lugiów
  • Grupy Rekonstrukcji Historycznej Białe Kruk
  • Centrum Walk Historycznych „Esillon”

Miejsce i data: Kopiec Krakusa, 26 kwietnia 2011r. godz. 11.30 - 18.00.

Historia Rękawki

XV wiek - na Kopcu Krakusa odbywały się tajemne obrzędy zaduszek wiosennych, z ucztą pogrzebową i paleniem ogni, gromionych w „Kazaniach trzemieniańskich” Michała z Żarnowca /1497 r./.

II poł. XVI wieku - „Księgi Hetmańskie” Stanisława Sarneckiego: ”Szczepili lucos z drzew osobliwych gaiki i pieniądze szczero - srebrne, które zowią świętego Jana pieniędzmi rozsiewali/.../ i igrzyska tu rozmaite sprawowali. Prawdopodobnie zaduszki odbywały się w pierwszy dzień wiosny, i na tę okazję wzgórze Kopca iluminowane było oczyszczającym ogniem, sadzono święte gaiki, przypuszczalnie by dusze zmarłych powracających w postaci ptaków miały gdzie odpocząć. Złe duchy organizując pokazy walk szermiercznych i prawdopodobnie z tego samego powodu w ziemię zaorywano monety z podobiznami św. Jana. Aby odciągnąć uczestników pogańskiego święta władze kościelne wybudowały kościół pod wezwaniem św. Benedykta, w którym to kościółku odpust odbywał się tego samego dnia co zaduszki.

XVII wiek - pierwszy raz pojawia się nazwa Kopiec Krakusa, a także nazwa Rękawka na oznaczenie wzgórza na którym usypany był Kopiec/ słowo rękawka pochodzi z języka starosłowiańskiego od słów „raka, rakew” oznaczającego trumnę lub grób/.

XVIII wiek - najtrwalszym śladem po pogańskim święcie wiosennym jest zwyczaj urządzania na Kopcu styp pogrzebowych za zmarłych, którym poświęcano chleb, jabłka, a nade wszystko jajka, które miały moc zjednywania dobra, obrony przed złem, a jako ziarno życia zasilały duszę zmarłego. To właśnie stąd pochodzi zwyczaj zrzucania pożywienia ze stoków Kopca wprost w ręce okolicznej biedoty, który zachował się do wieku XIX.

XIX wiek - Rękawka to przede wszystkim kiermaszowo - jarmarczna atrakcja, jedyna okazja dla której cały Kraków ściągał do Podgórza, zabawa ludowa z jej podstawowymi atrybutami: karuzelą, huśtawkami, katarynkami z papugami, strzelaniem z wiatrówek, wspinaniem się na słup obsypany talkiem i wyścigami w workach.

5 kwietnia 1836 r. - Dekret władz austriackich zakazujący wejścia na Kopiec spowodował, że ludność cofnęła się na Wzgórze Lasoty, pod kościół św. Benedykta i wtedy to po raz pierwszy obrządek rzucania jaj i bułek odbył się tu.

1846 r. - Wybudowanie wokół Kopca fortu wojskowego ostatecznie przesądziło o przeniesieniu święta Rękawki pod kościół św. Benedykta.

1897 r. - Dekret władz austriackich zakazujący zrzucania z góry żywności wydania z powodu dantejskich scen, które się przy tym rozgrywały.

I poł. XIX w. - Rękawka to już tylko zabawa - festyn, z której obraz ukazał A. Wajda w jednym z odcinków serialu „ Z biegiem lat, z biegiem dni”.

XX wiek: Czym jest Rękawka?

Czy to tylko odpust odbywający się w trzeci Dzień Świąt Wielkanocnych pod Kościółkiem św. Benedykta, czy też ślad prastarych obrzędów słowiańskich? Od 2001 roku Dom Kultury „Podgórze” organizuje Rękawkę w innej formie - wraca do jej prasłowiańskich korzeni - umożliwiając cofnięcie się w czasie o sześć wieków. Pod Kopcem Krakusa można zobaczyć jak wyglądało życie we wczesnośredniowiecznych osadach, rzemiosło, uzbrojenie, stroje. Można spróbować potraw gotowanych według przepisów naszych przodków i zobaczyć jak wyglądały średniowieczne potyczki zbrojne. Uzupełnieniem jest możliwość poznania historii Kopca Krakusa, państwa Wiślan i Polan.


Źródło: http://dkpodgorze.krakow.pl/

Te artykuły również mogą Cię zainteresować:
Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick i wysłać komentarz. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum. Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.

1 komentarz

  1. Marcin pisze:

    „Od 2001 roku Dom Kultury „Podgórze” organizuje Rękawkę w innej formie - wraca do jej prasłowiańskich korzeni - umożliwiając cofnięcie się w czasie o sześć wieków.”

    Sześć wieków to za mało, aby cofnąć się do prasłowiańskich korzeni.

    Czy ktoś w ogóle robi redakcję umieszczanych tu tekstów? Czy wrzucacie wszystko jak leci?

Zostaw własny komentarz