10 największych odkryć archeologicznych 2010 wg magazynu Archaeology

Amerykański magazyn „Archaeology” - jedno z najbardziej popularnych czasopism archeologicznych na świecie opublikował ranking 10 największych odkryć archeologicznych 2010 roku.
Najstarsze znalezisko umieszczone w rankingu dotyczy okresu sprzed 3,6 mln. Lat natomiast najmłodsze XIX wieku. Odkrycia te dotyczą nie tylko bezpośrednich znalezisk obiektów czy artefaktów archeologicznych, ale część z nich można przypisać do nowych perspektyw w metodyce pracy archeologa.

Oto pełna lista odkryć obiektów przedstawiona w sposób chronologiczny:

- Fragment szkieletu przedstawiciela Australopiteków sprzed 3,6 mln lat w etiopskim Woranso-Mille.

- Setki pięściaków na Krecie sprzed 1130 tys. lat – dowód funkcjonowania na wyspie gatunku Homo – erectus.

- Piramidy z Jaen – dwa kompleksy piramid położone w Puszczy Amazońskiej na terenie Peru z ok 800 r. p. n. e.

- Grobowiec Hekatomnosa z 390 r. p. n. e. w Mylasie w południowo-zachodniej Turcji. Władca który spoczął w odkrytym grobowcu był ojcem Mauzoloza, którego z kolei grobowiec jest zaliczany do 7 starożytnych cudów świata jako „grobowiec w Halikarnasie”.

- Kartagińczycy nie składali ofiar z dzieci, na co wskazywało znalezisko cmentarza dla noworodków odkrytego w Tophet. Według badań dzieci urodziły się martwe lub zmarły śmiercią naturalną wkrótce po porodzie.

- Grobowiec majańskiego władcy we wnętrzu piramidy El Zotz w Gwatemali z około 350 – 400 r. n. e.

- Pozostałości kościoła w Jamestown z 1608 roku, najstarszej świątyni protestanckiej na kontynencie północnoamerykańskim.

- Wrak brytyjskiego okrętu badawczego z 1853 roku na dnie Morza Beauforta.

Odkrycia z dziedziny metodyki:

- Badacze Instytutu Antropologii Ewolucyjnej w Lipsku, po przebadaniu 60 % genomu jądrowego neandertalczyka stwierdzili, że u współczesnych ludzi spoza Afryki do 4 % genów pochodzi od neandertalczyków.

- Chemik Martin Rowe jest bliski wprowadzeniu do użytku datowania radiowęglowego, podczas którego badana próbka nie musiała być trwale zniszczona.

Źródło: http://www.archaeology.org/

Te artykuły również mogą Cię zainteresować:
Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick i wysłać komentarz. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum. Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.

Zostaw własny komentarz