Stratis Imperia nowa polska gra online w realiach II wojny światowej


Stratis Imperia to nowa polska gra online osadzona w realiach II wojny światowej. Główne założenie gry to jak najwierniejsza symulacja gospodarki, polityki oraz mechaniki prowadzenia działań wojennych z tamtego okresu.

Stratis ImperiaCelem gry jest utworzenie silnego, rozległego państwa, którego gospodarka będzie na tyle prężna, by podołać wielkiemu zadaniu, jakim jest odkrycie przełomowego wynalazku w dziedzinie rozszczepienia atomu - Projektu Manhattan i skonstruowanie bomby atomowej.

Aby to osiągnąć gracze w obrębie państwa muszą ze sobą ściśle współpracować, rozbudowywać umocnienia, sieć komunikacji, wymieniać towary, sprzęt, koordynować działania wojenne.

Na potrzeby rozgrywki twórcy przygotowali:

1. Pełnowymiarową mapę świata z odwzorowaniem historycznych granic. Gracze mają do dyspozycji ponad 20 milionów pól, na których toczyć się będzie rozgrywka

2. Ponad 3 tysiące prowincji w 75 historycznie odwzorowanych krajach świata

3. Ponad 700 typów uzbrojenia z tamtego czasu

4. Ponad 30 budynków i 18 surowców napędzających złożony model gospodarki

5. Realistycznie zbudowany silnik prowadzenia walki

6. Silnik gry pracujący w czasie rzeczywistym (1 dzień czasu rzeczywistego odpowiada 1 dniu w grze)

O grze Stratis Imperia porozmawialiśmy z jej twórcą Maciejem Klimczakiem:

Wojtek Duch: Skąd pomysł na tę grę? Czy to pierwsza polska gra przeglądarkowa?

Maciej Klimczak: Pomysł na grę w podobnej formie narodził się tak naprawdę dość dawno, bo ponad 15 lat temu. Wtedy w dobie komputerów takich ja C64 i Amiga przy współudziale znajomych zaczęła powstawać pierwsza gra mająca symulować gospodarkę i walkę z okresu II wojny światowej. Rozmach przedsięwzięcia przerósł jednak budżet, czas i nasze możliwości. Skończyło się na grze strategicznej Grunwald 1410, która była żetonową grą symulującą średniowieczną bitwę. Gra sprzedała się w kilkudziesięciu egzemplarzach, a dziś została już niestety zapomniana. Osobiście sam nie mam nawet egzemplarza.

Do tematu wróciłem 1,5 roku temu. Szybsze łącza internetowe oraz popularność gier przeglądarkowych otworzyły nowe możliwości. Pomysł na symulowanie działań wojennych we współpracy z setkami innych graczy, tysiącami jednostek i setkami prowincji było czymś co sprawiło, że znalazły się i fundusze oraz chętni, żeby stworzyć kod silnika gry.

Gra na pewno nie jest pierwszą polską grą przeglądarkową. Śledzę polski rynek programistyczny wnikliwie i wiem, że to właśnie w Polsce powstaje wiele ciekawych tytułów promowanych niestety najczęściej za granicą.  To pierwsza gra nowego typu, oparta głównie na mapie, realiach historycznych oraz na strategii i taktyce. Sam grałem w kilka gier przeglądarkowych i przekonałem się, że prosta mechanika gry polegająca na założeniu „kto pierwszy i silniejszy ten lepszy” oraz na odliczaniu czasu do ataku czy obrony przestaje z czasem bawić.

Jak długo trwały pracę nad grą? Ile osób było w to zaangażowanych?

Prace nad grą trwają nieustannie. To gra, która rozwija się cały czas. Pierwszy prototyp utworzyłem 2 lata temu, jednak „na poważnie” prace rozpoczęły się 1,5 roku temu. W prace zaangażowanych było w początkowej fazie 3 programistów, obecnie 2-óch. Do tego od jakiegoś czasu współpracujemy z 3-osobowym zespołem grafików/programistów, którzy przygotowali już stronę WWW, a obecnie pracują nad nową szatą graficzną gry. Już po pierwszym uruchomieniu serwera skontaktowało się z nami kilku graczy, chętnych do tego, żeby pomóc nam w rozwijaniu projektu. Teraz ściśle z nimi współpracujemy.

Czy obecna wersja to wersja finalna?

- Obecna wersja jest jedynie wersją ALFA. Jest jeszcze wiele funkcjonalności w grze, które nie zostały zaimplementowane. Kierujemy się też sugestiami graczy, którzy podsuwają  nam coraz to nowe pomysły na forum. Długo zastanawialiśmy się nad tym, czy czekać z premierą, czy też udostępnić grę w formie, w jakiej jest obecnie, z wieloma nieskończonymi funkcjonalnościami i z potencjalnymi błędami. Wybraliśmy drugą opcję i nie żałujemy. Obecnie w grze można już rozwijać prowincje oraz toczyć wielkie bitwy. Słowa konstruktywnej krytyki pozwalają nam modyfikować grę cały czas i dopracowywać ją w szczegółach. Obecnie kilku graczy podjęło się zadania rozszerzania i modyfikowania listy sprzętu. Dostajemy też wiele cennych uwag z zakresu mechaniki gry, algorytmów prowadzenia walki, ścieżki wynalazków, map itp. Wszystko weryfikujemy, pomysły zbieramy i staramy się je na bieżąco wprowadzać.

Dlaczego osadzono grę w realiach II wojny światowej?

- Realia II wojny światowej są chyba najciekawszym tematem dla osób, które pasjonują się historią. Tak chociażby wynika z liczby postów pojawiających się pod danym okresem historycznym na historycznych forach. Może wynika to z tego, że jest to historia nie tak bardzo odległa, a wszyscy znamy też bezpośrednio opowieści naszych dziadków i pradziadków. Może też dlatego, że w kontekście II wojny światowej kraje takie jak Polska utraciły bardzo wiele, a zmiany terytorialne były znaczne.

Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w przyszłości na bazie tego samego silnika wypuścić gry z innym tłem historycznym, np. epoka wojen napoleońskich, starożytny Rzym itp.

Do kogo jest adresowana gra?

- Gra adresowana jest do wszystkich tych, którzy interesują się tematyką II wojny światowej, taktyką i strategią, ale nie tylko. Wiem, że w grze jest obecnie spora ilość osób, które zainteresowane są jedynie rozwojem gospodarki, edukacji, przemysłu i produkcją uzbrojenia. Dostarczają potrzebny sprzęt na linię frontu dla innych graczy, dowodzących poszczególnymi jednostkami. Wartości takich graczy nie można jednak nie doceniać.

Profil graczy raczej nie jest skorelowany z konkretnym przedziałem wiekowym czy wykształceniem. Najważniejsze jest dla nas to, że wszyscy potrafią spotkać się na forum i zgłosić problemy, podyskutować o możliwych ulepszeniach w grze, czy o rozszerzaniu listy uzbrojenia.

Co trzeba zrobić, by rozpocząć grę?

- Najlepiej zacząć od poradnika, który znaleźć możemy na WIKI. Początkujący gracze mogą też kierować się scenariuszami misji do wykonania. Nieocenioną pomocą jest zawsze forum, na którym społeczność użytkowników zawsze chętnie udziela odpowiedzi na pytania dotyczące gry.

Ile osób toczy obecnie boje w Stratis Imperia?

- Na chwilę obecną mamy ok. 250 zarejestrowanych graczy. Jest to liczba, która reprezentuje graczy aktywnych, gdyż konta nieaktywne są na bieżąco kasowane. Mamy nadzieję, że po skończeniu całości funkcjonalności, wymianie interfejsu graficznego oraz po rozpoczęciu akcji marketingowej, liczba graczy gwałtownie wzrośnie.

Czy gra ma jakiś określony cel? Czy to rozgrywka „bez końca”?

- Celem gry jest oczywiście pokonanie wszystkich wrogów.  Żeby jednak ten cel skrystalizować postanowiliśmy, że zwycięży państwo, które utworzy projekt Manhattan i wynajdzie broń jądrową. Sama możliwość rozpoczęcia prac nad bronią jądrową zostanie wprowadzona do gry dopiero w określonym jej momencie, a sam moment zostanie wybrany przez administratorów gry, zapewne już po zakończeniu wszystkich prac.

Te artykuły również mogą Cię zainteresować:
Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick i wysłać komentarz. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum. Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.

1 komentarz

  1. Rafał pisze:

    Ukradliście moją grę którą przenieśliście na kompa. Kiedy się skapnąłem i znajomemu co ją wam pokazał powiedziałem, że to moja gra skopiowana to wtedy znikła z sieci. Jak wam zależało to trzeba było kupić ją ode mnie.

Zostaw własny komentarz