Najlepsze gry komputerowe na PC z historią w tle


Kozacy, Europa Universalis, Medal of Honor Allied Assault a może zupełni inny tytuł? Trudno wybrać jedną najlepszą grę komputerową z historią w tle. Dlatego postanowiłem zrobić zestawienie kilkunastu produkcji, które wystawiłbym w walce o miano tej najlepszej.

Wybór był czysto subiektywny. Oparty na własnych doświadczeniach z grami. Być może dlatego dużo propozycji pochodzi z początkowych lat nowego millenium, gdy byłem znacznie aktywniejszym graczem niż dziś a może to gry były lepsze niż dziś? Nie mniej przed publikacją zestawienia zasięgnąłem opinii u młodszego kuzynostwa, które podsunęło mi kilka propozycji. Znali jednak wiele z gier, w które „ciupałem” przed latami. Utwierdziło mnie to tylko w słuszności mojego wyboru, który uzupełniłem ich propozycjami wcześniej je testując. Gdyby nie to, artykuł powstałby znacznie wcześniej ale Battlefield potrafi wciągnąć na godziny. Przy seriach gier w opisie skupiałem się tylko na ich najważniejszych wg mnie częściach.

Zdaję sobie jednak sprawę, że wszystkich można tylko wkurzyć, zadowolić nigdy. Dlatego jestem otwarty a zarazem zachęcam do dyskusji nad moimi typami. Stwórzmy razem zestawienie najlepszych gier z historią w tle.

A może dla wielu z Was ten top gier z historią w tle będzie sentymentalną podróżą wstecz? Przypomnieniem starszych tytułów i godzin spędzonych na rozgrywce, Może nawet sięgniecie po latach do niektórych ponownie?

Seria Age of Empires II (The Age of KingsThe Conquerors)

Age of Empires II: The Age of the Kings dzieje się tysiąc lat po upadku „wiecznego” Imperium Rzymskiego w Średniowieczu. Gracz może stanąć na czele jednej z 13 cywilizacji w walce o dominację nad światem. Gra utrzymała epicki rozmach Age of Empires, rozwijając dodatkowe wątki militarne i ekonomiczne.

Gracz ma możliwość wyboru jednej z trzynastu różnych cywilizacji, wśród nich m.in. Frankowie, Japończycy, Bizantyjczycy, Wikingowie, Mongołowie i Celtowie. Każda z nich ma własną charakterystykę, budynki i technologie jak również unikalne jednostki oparte na historii starożytnej. Istotny jest wybór technologicznej ścieżki prowadzącej do zwycięstwa. Poczynając od ekonomicznej ścieżki rolnictwa i rzemiosła do wojskowych maszyn oblężniczych i bitew morskich, gra oferuje drzewo technologiczne z ponad setką możliwości.

Tylko od taktyki i strategii zależy w jaki sposób osiągnie się zwycięstwo. Można zdominować militarnie inną cywilizację, odnieść ekonomiczne zwycięstwo przez zgromadzenie bogactw, lub wybudować i obronić cuda świata. Dla początkujących graczy przygotowano kampanię o szkockim bohaterze Williamie Wallesie wprowadzającą i uczącą gry.

Oficjalny dodatek do Age of Empires II: The Age of Kings wzbogaca grę o nowe elementy. Opierając się na legendarnych bohaterach, gra The Conquerors stanowi wyzwanie zarówno dla doświadczonych graczy jak i nowicjuszy. Do dyspozycji gracze otrzymują 5 nowych cywilizacji z unikalnymi technologiami oraz kampaniami bazującymi na dokonaniach słynnych zdobywców takich jak Hun Atylla, El Cid i Montezuma.

Age of Empires II The Age of Kings - premiera: 28 września 1999 r.; The Conquerors - premiera: 25 sierpnia 2000 r.

Seria Anno (Anno 1602, Anno 1404)

Strategia, kolonizacja, dyplomacja, produkcja, handel, wojny to możliwości, które daje strategiczna gra czasu rzeczywistego Anno 1602: Creation of New World. Tytuł ten, zaliczany do gatunku określanego jako strategia progresywna, ujmuje rozgrywkę w zupełnie nowy sposób, łącząc klasyczną strategię z budowaniem kolonii, dyplomacją, handlem oraz walkami lądowymi i bitwami morskimi w czasie rzeczywistym. Jest rok 1602. Przyszłość jest niepewna, miasta przeludnione, a bieda i głód powszechne. Grupa podróżników postanawia wyruszyć w poszukiwaniu Nowego Świata i lepszego życia.

Anno 1404 jest czwartą odsłoną popularnej serii strategii ekonomicznych. Akcja opisywanej produkcji przenosi gracza w czasy Średniowiecza (XV wiek), koncentrując się na przedstawieniu orientalnego świata. W trakcie zabawy przejmuje się kontrolę nad grupą kolonistów, którym udało się dotrzeć do wschodnich wybrzeży Azji.

W grze nie brakuje działań o charakterze dyplomatycznym. Utrzymywanie przyjaznych kontaktów z mieszkańcami nieznanego świata otwiera drogę do pozyskiwania orientalnych towarów, takich jak kawa czy dywany. Istotną nowością w Anno 1404 jest także obecność wpływowych sułtanów. Można dążyć do zwrócenia na siebie ich uwagi, chociażby poprzez stawianie efektownych monumentów oraz dostarczanie im rozmaitych upominków.

Anno 1606 - premiera: 26 listopada 1998 r.; Anno 1404 - premiera: 25 czerwca 2009 r.

Battlefield 1942

Ogromny sukces, jaki odniosły filmy „Szeregowiec Ryan„ i ”Cienka czerwona linia” nie mógł przejść bez echa na rynku gier komputerowych. Programiści z Digital Illusions postanowili przenieść realia II Wojny Światowej na ekrany naszych komputerów. W Battlefield 1942, który z założenia był tworzony głównie do zabawy w sieci (do 64 graczy w sieci lokalnej i Internecie), gracze mogą wcielić się w żołnierzy obydwóch stron konfliktu. Godne uwagi jest to, że mamy możliwość wybrania nie tylko tego, czy jesteśmy „wrednym nazistą„, czy „bohaterskim jankesem„, lecz również rodzaju jednostki, w której „będziemy służyć”. Możemy być zarówno zwykłym piechurem, jak i czołgistą, pilotem myśliwca czy dowódcą niszczyciela. Jak każda gra online, tak i Battlefield 1942 podlega ciągłej rozbudowie i może pewnego dnia ujrzymy scenariusz z dostępną opcją gry np. strzelcem w brygady Karpackiej. Najważniejszą innowacją tej gry jest to, czy przeżyjemy kolejne minuty zależy również od tego (a może przede wszystkim od tego...), czy wraz z innymi graczami będziemy w stanie współpracować i planować obronę lub atak, czy też jak horda Chana z okrzykiem ”Bij-zabij” ruszymy otwartym terenem na umocnione pozycje wroga.

Battlefield 1942 - premiera: 11 września 2002 r.

Call of Duty

Call of Duty to jedna z pierwszych gier tego typu, za sprawą której gracz otrzymuje możliwość spojrzenia na największy konflikt zbrojny XX wieku z kilku różnych perspektyw. Wcielając się w rolę amerykańskiego spadochroniarza, brytyjskiego komandosa lub rosyjskiego piechura ma okazję poczuć klimat tego okresu historycznego - brać udział w wielu ekscytujących bitwach, wykonywać ekstremalnie niebezpieczne zadania specjalne, itp.

Call of Duty - premiera: 29 października 2003 r.

Centurion: Defender of Rome

Gracz wcieli się w rolę dowódcy rzymskich legionów, którego zadaniem jest podbić cały ówczesny świat (Europę, Azja Mniejszą oraz Północną Afrykę), posługując się zarówno dyplomacją, jak i siłą. Pod wieloma względami, Centurion nawiązuje do innego, słynnego produktu Cinemaware o nazwie Defender of the Crown, ale w porównaniu z nim jest zdecydowanie bardziej rozbudowany.

Centurion: Defender of Rome - premiera: 20 maja 1990 r.

Seria Civilization (I, II, III, IV, V)

Civilization  to klasyczny przykład turowej gry historycznej.  Na uznanie zasługuje właściwie cała seria, przełomowa na pewno była druga część, którą można obecnie zupełnie legalnie ściągnąć z Internetu. Kolejne edycje są właściwie osadzone na tym samym silniku, tyle że z poprawioną na przestrzeni lat grafiką. Celem gracza jest zbudowanie światowego imperium z uwzględnieniem czynników gospodarczych, społecznych, politycznych i wojskowych oczywiście. Gra rozpoczyna się w starożytności, a kończy na erze podboju kosmosu - o ile oczywiście wcześniej któremuś z graczy nie uda się wygrać. Zaletą Civilization był rozbudowany wybór państw, ustrojów politycznych i wynalazków.

Civilization II - premiera: 30 czerwca 1996 r.

Commandos: Za linią wroga

Gra umiejscowiona jest w realiach II Wojny Światowej gdzie grupa komandosów, prowadzona przez gracza, ma do wykonania szereg trudnych misji za linią frontu. Powodzenie każdej z misji może zależeć od dokładnie przemyślanej strategii, zaplanowania każdego działania oraz zsynchronizowania poczynań swoich ludzi przy ataku na wroga.

Commandos: Za linią wroga - premiera: 30 czerwca 1998 r.

Company of Heroes

Scenariusz niniejszej pozycji otwiera moment słynnego morsko-powietrznego desantu Aliantów w Normandii, zaciekle bronionej przez okupacyjne wojska III Rzeszy. Kampania dla pojedynczego gracza, niczym wysokiej klasy film fabularny, przedstawia losy dzielnych amerykańskich żołnierzy z tytułowej „Kompanii Bohaterów”. Natomiast tryb multiplayer umożliwia zabawę (sieć lokalna, albo Internet) maksymalnie ośmiu osobom, kontrolującym siły sprzymierzone lub dowodzącym Niemcami. Naturalnie twórcy zaimplementowali mnóstwo autentycznych lokacji, maszyn militarnych itd.

Za sprawą graficznego „silnika” o nazwie Essence Engine wirtualna rzeczywistość prezentuje się niezwykle sugestywnie. Trójwymiarowy świat podatny jest na zniszczenia, więc oglądamy np. rozjeżdżanie przez czołgi kamiennych krzyży na cmentarzach, powstawanie lejów po eksplozjach oraz spektakularne walenie się budynków pod wpływem ciężkiego ostrzału. Dodatkowo realistycznie funkcjonująca Sztuczna Inteligencja czyni z towarzyszy broni znakomicie działający zespół, wykorzystujący przeszkody terenowe w charakterze osłon, błyskawicznie reagujący na ruchy przeciwnika etc.

Company of Heroes - premiera: 11 września 2006 r.

Seria Kozacy (Europejskie boje, Sztuka wojny, Powrót do wojny)

Kozacy to seria strategicznych gier historycznych osadzonych w realiach XVII i XVIII w. Cały cykl składający się z trzech wydań zrealizowano z epickim rozmachem. Gracz ma do wyboru kilkanaście państw, w tym Polskę. Budynki i jednostki są indywidualne dla każdego z narodów. Ratusz w Poznaniu i Kościół św. Kazimierza w Warszawie to przykłady budynków, których użyli producenci tworząc polską zabudowę. Gracz, ma do wyboru aż 80 jednostek, które również są różne dla każdej z nacji. Grając Polską możemy budować lisowczyków, czy husarię. Ta ostatnia jest zresztą jedną z najsilniejszych w grze.

Pierwsza część - Europejskie boje - zawierała cztery kampanie, 33 misje + 12 misji historycznych (Wojna trzydziestoletnia, walki o niepodległość Ukrainy etc.). W kolejnych odsłonach gry dodawano kolejne kampanie i pojedyncze bitwy.  Zaletą tej gry był udział w bitwach nawet  do 8000. jednostek jednocześnie, które można było grupować w oddziałach po 16, 32, 64, 128 w czworoboki, czy linie co dawało dodatkowy bonus do obrony. Każda z jednostek miała także podaną liczbę pokonanych przeciwników. Niezwykle wciągający był również system tzw. wolnej rozgrywki, gdzie można było się zmierzyć nawet z 7 rywalami - także w trybie multiplayer. Zadbano także o rozbudowany katalog ulepszeń, których jest 300. Możemy dzięki nim zwiększać produkcję kopalni, umiejętności swoich jednostek, czy szybkość zbioru zboża.

Kozacy Europejskie boje - premiera: 24 marca 2001; Kozacy Sztuka wojny - premiera: 21 lutego 2002 r.; Kozacy Powrót na wojnę- premiera: 25 września 2002 r.

Seria Europa Universalis (1492-1792, II, Mroczne Wieki)

Europa Universalis to strategiczna gra wojenna tocząca się w czasie rzeczywistym, której akcja rozgrywa się na przestrzeni trzystu bardzo burzliwych lat historii Europy - od okresu Wielkich Odkryć Geograficznych (1492) po czas Wojen Napoleońskich (1792). W sumie w grze odtworzono aż 75 różnych europejskich państw i księstw tamtego okresu, które kontrolowane są przez gracza lub sztuczną inteligencję komputera. Gracz może wybrać jedno z ówczesnych mocarstw, jak np.: Hiszpanię, Anglię, Prusy, Francję, Portugalię czy nawet Polskę, a od jego decyzji będą zależały losy tego państwa i jego sąsiadów.

Gracz ma wpływ na rozwój armii, ekonomii czy dyplomacji. Można budować i dowodzić flotą wojenną, szkolić siły lądowe, odkrywać nieznane lądy przy pomocy konkwistadorów oraz pozyskiwać nowe źródła surowców. Zaawansowane opcje dyplomatyczne umożliwiają nie tylko walkę z sąsiednimi państwami, lecz również zawieranie sojuszy i umów handlowych. Mądre zarządzanie państwem i umiejętne prowadzenie wojen sprawia, że prowadzone przez nas państwo może stać się najsilniejszym mocarstwem europejskim. Gra zawiera ponad 2000 faktycznych, historycznych osobistości i wydarzeń, co w rezultacie zapewnia całkowicie wciągający i wiarygodny świat. Kombinacja czasu rzeczywistego z możliwością gry w trybie sieciowym i historyczną dokładnością czyni Europę Universalis cenną pozycją w swoim gatunku.

Mroczne wieki to strategia pochodząca z firmy Paradox Entertainment, oparta na silniku wykorzystanym w serii Europa Universalis. Pozwala nam pokierować królestwami europejskimi na przestrzeni blisko 400 lat, począwszy od roku 1066, a skończywszy na 1419.

Europa Universalis - premiera: 21 lutego 2001 r.; II - premiera: 20 listopada 2001 r.; Mroczne wieki - premiera: 18 kwietnia 2004 r.

Seria Medal of Honor (Allied Assault, Breakthrough, Spearhead)

Medal of Honor: Allied Assault to taktyczna gra akcji osadzona w realiach II Wojny Światowej, w latach 1942 - 1945. Gracz wciela się w żołnierza armii amerykańskiej, sierżanta Mike’a Powella, służącego w sławnym 1st Ranger Battalion, który zostaje zwerbowany przez OSS i walczy w 20 misjach opartych na historycznych kampaniach II wojny światowej. Każda misja stawia przed graczem inne wyzwania. W niektórych musimy samotnie wykonać newralgiczne zadanie na terenie wroga, a w niektórych uczestniczyć w dużych operacjach wojskowych, typu lądowanie w Normandii i atak na Arzew. Twórcy Medal of Honor: Allied Assault bardzo starannie wykonali całą oprawę audiowizualną gry, wykorzystano tu trójwymiarowy engine graficzny Quake’a III, wykonano przeszło 1000 odrębnych animacji postaci, efekty dźwiękowe wykonał nagrodzony zespół z EA Los Angeles, a oryginalne utwory orkiestrowe stworzył kompozytor Michael Giacchino. Gra pozwala na rozgrywkę w trybie single i multiplayer.

Medal Of Honor: Allied Assault - Spearhead to oficjalny dodatek do znanej gry akcji Medal of Honor: Allied Assault. W trybie single player autorzy przygotowali trzy nowe, główne misje podzielone, każda na trzy poziomy (łącznie dziewięć poziomów). W pierwszej będziemy walczyć w Holandii, podczas operacji Market Garden, druga to Battle of the Bulge, a trzecia to sowiecka inwazja na Berlin.

Zawarta w Breakthrough kampania poprowadzi nas od walk w Afryce Północnej (bitwa na przełęczy Kasserine), przez starcia na Sycylii (rajd Siódmej Armii Amerykańskiej pod dowództwem gen. Pattona i Ósmej Armii Brtyjskiej gen. Montgomerego prowadzący do zdobycia Messyny), aż do krwawych batalii we Włoszech (bitwa pod Monte Battaglia i desant w Anzio).

Medal of Honor Allied Assault - premiera: 22 stycznia 2002 r.; Breakthrough - premiera: 12 listopada 2002 r.; Spearhead- premiera: 23 września 2003 r.

Medieval: Total War

Medieval: Total War to kontynuacja słynnej i wielokrotnie nagradzanej serii gier strategicznych, tworzonych przez zespół Creative Assembly. Po dalekowschodnich klimatach w Shogun: Total War przenosimy się w bardziej nam znane realia średniowiecznej Europy. Możemy kontrolować jedną z dwunastu najsilniejszych potęg militarnych istniejących w średniowiecznej europie. Gra łączy elementy militarne z handlem, dyplomacją oraz zarządzaniem surowcami. Przygotowano blisko sto różnych typów wojsk wyposażonych w autentyczną broń używaną w tamtych czasach (m.in. łuki, muszkiety, działa czy katapulty). Podobnie jak to miało miejsce w Shogun: Total War, tak i tu rozgrywka podzielona została na dwie części, tj. bitewną oraz tą, w której rządzimy całym swym królestwem. Bitwy rozgrywają w czasie rzeczywistym, w całkowicie trójwymiarowym otoczeniu (tereny pustynne, lasy, równiny, góry, itp.). Całość wykonana jest na ulepszonym engine z Shoguna, dzięki czemu mapy, na których toczą się starcia są nawet czterokrotnie większe niż to miało miejsce w Shogun: Total War, a na polu bitwy możemy zobaczyć nawet 10 tys. walczących jednostek. Część, w której rządzimy państwem rozgrywana jest w trybie turowym. Gracze mogą tu budować własne imperium, tworząc strategiczne alianse, ustalając trasy handlowe, odkrywając nowe wynalazki, budując zamki czy tworząc potęgę militarną zarówno lądową jak i morską.

Medieval: Total War - premiera: 21 sierpnia 2002 r.

Napoleon: Total War

Napoleon: Total War to szósta z kolei pozycja, należąca do jednej z najbardziej uznanych na świecie serii strategii turowych/RTS, jaką jest Total War.

Tym razem akcja gry przenosi nas w czasy epoki napoleońskiej, w sam środek burzy, która przetacza się przez dziewiętnastowieczną Europę. Napoleon: Total War podzielony jest na trzy kampanie: włoską (lata 1796 – 1797), egipską (1798 – 1800) oraz europejską (1805 – 1812). Rozgrywka rozpoczyna się od kampanii w północnych Włoszech i od tego momentu przechodzimy przez kolejne fazy - najpierw wzrostu znaczenia republiki francuskiej, aż do schyłku cesarstwa. Mamy szansę wcielić się w samego Napoleona Bonaparte lub w jednego z przywódców koalicji antynapoleońskiej, do której należały Rosja, Austria, Prusy i Anglia. Zaczynając grę generałem Napoleonem Bonapartem wędrujemy przez Włochy i Egipt, kierując losami nieustraszonego wodza, by dotrzeć do inwazji poprowadzonej przez Cesarza Francuzów na Moskwę. Otrzymujemy szansę stawienia czoła problemom, jakie napotykał i zrozumienia decyzji, które musiał podjąć, by zwyciężyć. Gra pozwala także na udział w kilku historycznych bitwach, wśród których znalazły się starcia pod Austerlitz, Ligny, Borodino, Waterloo, Lodi, Arcole, Bitwa pod Piramidami czy pod Trafalgarem.

Napoleon: Total War - premiera: 23 lutego 2010 r.

Seria Stronghold (Stronghold, Crusaders)

Twierdza to połączenie symulatora budowy średniowiecznych zamczysk i strategii ekonomicznej polegającej na zarządzaniu miastem. Akcja gry osadzona została w średniowiecznej Europie, a gracze mogą: zakładać nowe osady, rozwijać je, budować potężne twierdze oraz toczyć zajadłe batalie z udziałem dziesiątek różnorodnych wojsk. Nasze zamczyska możemy dowolnie projektować i konstruować z szeregu gotowych elementów (wieże, zwodzone mosty, tajemne wejścia, wilcze doły, balisty, kilka rodzajów muru itp.), tak by jak najlepiej pełniły funkcje obronne i nawet podczas oblężenia życie w mieście toczyło się normalnym tokiem. Podobnie tworzymy infrastrukturę ekonomiczną i gospodarczą osady - budując: domy mieszkalne, siedziby drwali, targ, farmy itp., czyli budynki, które zapewnią naszym poddanym pracę, jadło i pieniądze. Jednym z istotniejszych i zarazem widowiskowych elementów gry są walki. Szczególnie atrakcyjne są oblężenia zamków, w nich ścierają się różne jednostki, w tym specjalne jak: inżynierowie, saperzy wykonujący podkopy, żołnierze szturmujący mury z drabinami oraz mobilnym sprzętem (wieże oblężnicze, tarany, przenośne tarcze, balisty i katapulty).

Stronghold: Crusader to sequel świetnej gry strategicznej Stronghold (w Polsce Twierdza), tym razem przenoszący nas do świata Bliskiego Wschodu w epoce wypraw krzyżowych (XI – XII wiek).

Stronghold - premiera: 18 października 2001 r.; Crusaders - premiera: 24 września 2002 r.

Źródło: Materiały prasowe producentów i wydawców: Creative Assembly, Paradox Interactive, Activision Blizzard, Electronic Arts Inc., GSC Game World, Digital Illusions/EA DICE , FireFly Studios, Relic Entertainment, CDP.pl / CD Projekt, Play It, Licomp Empik Multimedia, Cenega Poland.

Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum.Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.

7 komentarzy

  1. Gracz napisał(a):

    Shogun i Rome Total War.

  2. war_games napisał(a):

    Polecam rowniez przejrzec swietna strone o strategic: http://www.strategiewszechczasow.pl

  3. Wojciech napisał(a):

    Ja ze swojej strony dodałbym jeszcze mody do gry Mount & Blade: Warband o nazwach: Brytenwalda, Gekokujo i Anno Domini 1257

  4. DariuszTe napisał(a):

    Ja uwielbiam znaną serię gier taktycznych- Combat Mission. Ujął mnie ciekawy sposób podejścia do tur (równoległe wykonywanie ruchów w 60 s. sekwencjach) i bardzo duży nacisk na realizm i fizykę. Wiadomo że grafika w grach tego typu to sprawa dosyć umowna i odgrywa ona drugorzędne znaczenie. Moje ulubione części to oczywiście okres II WŚ- Africa Korps i Barbarossa to Berlin, ale z tych nowszych produkcji bardzo lubię też część Afganistan z już lepszą grafiką ale nie zmienionymi zasadami prowadzenia rozgrywki. Dla tych którzy nie mieli styczności z serią- zdecydowanie polecam. Starsze części są już ciężko dostępne, można dorwać jeszcze pojedyncze sztuki za grosze na allegro, te nowsze (jak np. Afganistan) można chyba tylko dostać na stronie afan (wystarczy wpisać w google i trochę poszukać). Seria jest praktycznie nieśmiertelna dzięki fanom, którzy ciągle dodają nowe misje i kampanie.

  5. Zbigniew napisał(a):

    A pamięta ktoś gry z serii „Generałów” ja najbardziej lubiłem Panzer Genaeral II, a z czasów II wojny światowej również grę Steel Pnthers. A moje ulubione gry historyczne to Battelgrund Borodino i Waterloo

  6. Paweł napisał(a):

    Szkoda, że Kozacy są tacy „niedopracowani” historycznie.

  7. lolek kotek napisał(a):

    Myśle że te gry to age of empire 2 albo 3 lub 4 ej dacie age of empire 4

Zostaw własny komentarz