4. Festiwal Komiksów i Planszowych Gier Historycznych |
W dniu 17 maja 2014 r. w Centrum Edukacyjnym IPN Przystanek Historia w Warszawie odbędzie się kolejna edycja festiwalu historycznych gier planszowych i komiksów. Muzeum Historii Polski jest współorganizatorem wydarzenia.
W siedzibie Centrum przy ulicy Marszałkowskiej 21/25 w Warszawie od godz 11:00 przez cały dzień – sobota, 17 maja 2014 r. – a nawet dłużej, bo to Noc Muzeów, odbywać się będą spotkania ze scenarzystami, rysownikami i wydawcami komiksów, a także z krytykami literackimi. Od godziny 19.00 będą na Państwa czekać stoliki z różnymi historycznymi grami planszowymi, karcianymi i bitewnymi, bezpłatna wypożyczalnia gier, stoiska wydawców, nauka grania prowadzona przez doświadczonych instruktorów, premiery nowych tytułów i prezentacje prototypów, gry wielkoformatowe, turnieje i konkursy. Wśród bogactwa oferowanych tytułów znajdzie się coś zarówno dla najmłodszych i „niedzielnych” graczy, jak i dla osób, które nawet z najtrudniejszymi z grami są za pan brat.
Imprezę o godz. 11:00 otworzy nestor polskich komiksiarzy pan Henryk Chmielewski – słynny Papcio Chmiel.
Wkrótce potem otwarte zostaną:
- wystawa Historia Polski w Komiksie pod kuratelą Wojciecha Łowickiego,
- wystawa wybranych plansz z komiksów historycznych Tomasza Meringa z Wejherowa
oraz
- wystawa wybranych plansz z komiksu Wilcze Tropy. Młot Krzysztofa Wyrzykowskiego.
Pomiędzy 13:00 a 14:00 pan Marcin Andrys – redaktor naczelny serwisu Paradoks – poprowadzi quiz z nagrodami dla najmłodszych uczestników Festiwalu.
Następnie wręczymy nagrody i otworzymy wystawę prac laureatów II edycji ogólnopolskiego konkursu pod patronatem Ministra Edukacji Narodowej Epizody z historii najnowszej Polski w komiksie.
O godz. 11:30 zapraszamy nauczycieli na pasjonujący wykład dr. Bartłomieja Janickiego z Uniwersytetu Opolskiego, poświęcony wykorzystaniu komiksu historycznego podczas lekcji historii, języka polskiego i wiedzy o społeczeństwie.
Lokalne narracje małych historii to temat interesującego wykładu otwartego, w którym dr Tomasz Marciniak, socjolog kultury z Torunia, krytyk komiksu – erudyta i gawędziarz – przedstawi o godz. 13:00 zjawisko rozpowszechnienia najnowszych trendów w polskiej powieści graficznej.
O godz. 13:45 pracownicy z Instytutu Pamięci Narodowej, Narodowego Centrum Kultury i Wydawnictwa Nowa Era krótko zaprezentują działalność swoich instytucji na polu edukacji historycznej.
Od godziny 14:45 do 16:20 autorzy i współautorzy najciekawszych komiksów historycznych opowiedzą o nich gościom Festiwalu; poznamy: Kosy Wojny 1863, Radomski czerwiec’76, Wrzesień Pułkownika Maczka, Wilcze Tropy, Smert’ Lachom, Jan Hardy (3. zeszyt), Praga gada (antologia), Powstanie Wielkopolskie. Mieszkańcy Swarzędza w zwycięskim zrywie Niepodległościowym.
Zachęcamy do wzięcia udziału w spotkaniach, do zadawania pytań i dyskutowania. Każdy kolekcjoner autografów będzie mógł też zdobyć podpisy ulubionych rysowników, scenarzystów i wydawców.
W trakcie całej imprezy pan Tomasz Mering będzie prowadził zajęcia warsztatowe dla osób, które zechcą poznać tajniki rysowania komiksów historycznych. Kto woli czytać niż rysować, będzie mógł wzbogacić kolekcję komiksów dzięki licznym stoiskom popularnych wydawnictw.
Na miłośników gier planszowych i karcianych będą czekały bestsellery Instytutu Pamięci Narodowej (Awans, Kolejka, 303, 111, ZnajZnak), Fabryki Gier Historycznych, Wargamera, Wydawnictwa ALTER oraz innych zaprzyjaźnionych wydawców i sklepów. Wiele rozrywki zapewnią premiery nowych tytułów: o godz. 19:30 Centrum Gier BARD zaprezentuje 1989 Jesień Narodów, zaś o 21:30 wydawnictwo Phalanx Games pochwali się aż trzema nowościami: Czas Honoru: Operacja Most III, 1944 Wyścig do Renu oraz planowaną na jesień grą Boże Igrzysko: Magnaci.
Od początku imprezy będzie można też zapoznać się z nowym tytułem Instytutu Pamięci Narodowej: grą ZnajZnak Monte Cassino, przygotowaną na rocznicę słynnej bitwy. Przy grach i komiksach będziemy się (znakomicie!) bawić aż do godziny 1:00 w nocy.
Celem tego kulturalno-edukacyjnego wydarzenia jest zwiększenie zainteresowania historią (zwłaszcza wśród dzieci oraz młodzieży, choć nie tylko), przede wszystkim dziejami najnowszymi Polski. Coraz ciekawsze, zarówno w treści, jak i w formie, wartościowe komiksy i gry łączą dobrą zabawę z przekazywaniem wiedzy, są tym samym skutecznym sposobem popularyzowania wiedzy historycznej. Chcemy zwrócić uwagę rodziców i nauczycieli na to, że można w ciekawy sposób wykorzystać komiksy oraz gry planszowe i karciane jako narzędzie dydaktyczne w nauczaniu różnych przedmiotów. Dzięki takim nowoczesnym metodom wiedza sama wchodzi do głowy – i to jak przyjemnie!
Źródło: ipn.gov.pl
Te artykuły również mogą Cię zainteresować:
Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick i wysłać komentarz. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum. Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.