„Muzeum Polskiej Wódki będzie prawdziwą atrakcją Warszawy i całej Polski” [wywiad] |
Obserwując inne światowe Muzea alkoholi mamy podstawy sądzić, że Muzeum Polskiej Wódki będzie prawdziwą atrakcją Warszawy i całej Polski - mówi Elżbieta Kwiecińska-Prysłopska, dyrektor Biura Stowarzyszenia Polska Wódka, patrona Muzeum Polskiej Wódki. Instytucja ma rozpocząć swoją działalność w 2017 r. na warszawskiej Pradze w budynku po Wytwórnia Wódek „Koneser”.
Wojtek Duch: Muzeum będzie mieściło się w postindustrialnych budynkach z czerwonej cegły, w których przez wiele lat działała Wytwórnia Wódek „Koneser”. Będziecie musieli połączyć przeszłość z atrakcyjną formą dla odbiorcy, a także nie zapomnieć o tradycji „Konesera”, w jaki sposób chcecie to osiągnąć...
Elżbieta Kwiecińska-Prysłopska: Projektując wnętrze muzeum zakładaliśmy, że będzie ono łączyło historię i nowoczesność. Wykorzystanie obiektów odzyskanych z dawnych gorzelni i destylarni, ich twórcze przekształcenie i recycling, a także zestawienie ze specjalnie zaprojektowanymi elementami scenograficznymi i zaawansowanymi formami multimedialnymi sprawią, że ekspozycja będzie miała unikatowy charakter. Narracja muzealna poprowadzi zwiedzających przez pięć galerii. Aranżacja i wyposażenie wnętrz muzealnych, jak również zaprojektowanych przestrzeni komercyjnych podyktowane są kontekstem miejsca. Zwiedzający poznają metody produkcji wódki, poczują też charakterystyczne zapachy towarzyszące destylacji. Wejdą nie tylko w sam środek procesu tworzenia, ale też zapoznają się z historią i kulturą, jaka się wokół polskiej wódki wytworzyła. – mówi Mirosław Nizio, założyciel i główny architekt pracowni odpowiedzialnej za projekt muzeum.
Na świecie są muzea poświęcone whisky, czy piwie, czy jest już muzeum wódki?
Nie ma z pewnością Muzeum Polskiej Wódki.. Natomiast w Moskwie i Petersburgu istnieją Muzea Rosyjskiej Wódki, w Sztokholmie można zwiedzić Museum of Spirits i zobaczyć niewielkie Muzeum Wódki w Amsterdamie.
Muzeum jest inicjatywą Grupy Pernod Ricard, czyli producenta marki Wyborowa. Czy przez to zabraknie w nim miejsca dla tradycji polskiej wódki związanej z innymi markami?
Cieszymy się, że Grupa Pernod Ricard zdecydowała się wesprzeć budowę Muzeum Polskiej Wódki. I jako Stowarzyszenie jesteśmy raczej zdziwieni, że nikt tego dotąd nie zrobił. Polska wódka bowiem zasługuje na Muzeum. Jak sama nazwa wskazuje będzie to miejsce, gdzie pokażemy tradycje ponad 600 letniej tradycji produkcji wódki na ziemiach polskich. Znajdzie się w nim miejsce dla marek, które były dla tej historii istotne i opowieść o polskiej wódce bez ich udziału byłaby niepełna.
Czy muzeum będzie tylko dla pełnoletnich odbiorców? Ewentualnie czy znajdzie się w nim strefa edukacyjna, która będzie promować właściwie postawy społeczne, jak chociażby nie wsiadanie za kierownicę pojazdu po kieliszku?
Szczegółowe zasady zostaną określone w regulaminie, niemniej jednak naszym zamierzeniem jest, aby Muzeum było dostępne również dla osób nieletnich którzy będą przebywać pod opieką osoby dorosłej. Chcemy także, by Muzeum wspierało nasze działania na rzecz odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu, toteż będzie w nim miejsce promujące właściwe zachowania i mądre korzystanie z trunków.
Obecnie ogłosiliście zbiórkę eksponatów do muzeum obiecując nagrody pieniężne dla najbardziej aktywnych. Czy odzew jest duży? Trafił już do Was pierwsze przedmioty?
Przyznam, że odzew jest bardzo duży. Ludzie przesyłają nam zdjęcia, opisy różnego rodzaju eksponatów, butelek, etykiet. Niemniej jednak czekamy z podsumowaniem akcji do końca maja.
Wierzycie, że muzeum stanie się wizytówką Warszawy na równi z innymi miejscami chętnie odwiedzanymi przez turystów?
Obserwując inne światowe Muzea alkoholi mamy podstawy sądzić, że Muzeum Polskiej Wódki będzie prawdziwą atrakcją Warszawy i całej Polski. Wierzymy także, że stanie się ono obowiązkowym punktem zarówno dla każdego turysty odwiedzającego nasz kraj, jak i każdego Polaka. Polska wódka jest bowiem jedyną polską marką globalną, którą można odnaleźć na pólkach sklepów i restauracjach na wszystkich kontynentach. Jest symbolem doskonałej jakości. Każdy turysta zapewne będzie chciał skorzystać z możliwości poznania dziejów i sposobu produkcji naszego narodowego trunku. Dodać należy, że od stycznia 2013 r. obowiązuje definicja Polskiej Wódki/Polish Vodka, która określa ściśle z czego, i gdzie może być wytwarzana Polska Wódka. Od tego momentu Polską Wódką możemy nazwać tylko produkt wytwarzany z tradycyjnych zbóż, uprawianych w Polsce: żyta, jęczmienia, owsa, pszenicy, pszenżyta lub ziemniaków. Cały proces produkcyjny musi odbywać się na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
Tak więc Polska Wódka dołączyła do grupy produktów chronionych oznaczeniem geograficznym. Powinniśmy być dumni z Polskiej Wódki, jak czynią to Szkoci wobec szkockiej whisky, czy Francuzi wobec francuskiego koniaku czy szampana.
Te artykuły również mogą Cię zainteresować:
Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick i wysłać komentarz. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum. Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.
No to siup!
Podobno nie ma już Polsjkch wódek to wszystko już należy do innych !!!!!!!!!!!!!