Ułóż niewolników jak kostki Tetrisa – gra edukacyjna?


Starsza wersja gry Tetris/ fot. Willam Warby, CC BY 2.0

Starsza wersja gry Tetris/ fot. Willam Warby, CC BY 2.0

Nauka historii przez zabawę rzeczywiście przychodzi zdecydowanie łatwiej niż w tradycyjny, scholastyczny sposób. Obecnie jedną z najciekawszych metod popularyzacji wiedzy historycznej są gry, ot, na przykład te z serii Playing History. Tym razem do sklepów online trafiła edycja Slave Trade, która, zamierzeniem twórców, ma uczyć dzieci i młodzież o niewolnictwie czarnoskórych.

Gra z pozoru wygląda zwyczajnie – gracz wciela się w postać uciekającego niewolnika, a w miarę rozwoju fabuły ma okazję „doświadczyć” okropności, jakimi raczyli zniewolonych ludzi handlarze niewolnikami i właściciele plantacji. Dobór tematu nie powinien szokować, jeśli uwzględni się wcześniejsze tytuły serii Playing History: była już edycja The Plague o czarnej śmierci i Vikings, gdzie oprócz opcji handlu i uprawy ziemi, gracz mógł zapoznać się z brutalnością owych północnych społeczności.

Pojawiło się jednak w Slave Trade coś, co wzbudziło sprzeciw i oburzenie – otóż w ciągu dwugodzinnej rozgrywki pojawia się piętnastosekundowa i zdecydowanie nietypowa wersja Tetrisa, w której zwyczajne kostki zastępują kostki symbolizujące różnych czarnoskórych niewolników. Kostki te gracz ma ułożyć na statku, którym handlarz transportuje swoich niewolników. Po rejsie, w którym ciasno „ułożeni” niewolnicy byli transportowani, gracza wita komunikat, iż wielu spośród nich nie przeżyło okrutnych warunków.

Na krytyczne reakcje nie trzeba było długo czekać. Grę uznano za rasistowską, dehumanizującą czarnoskórych i trywializującą problem niewolnictwa, a szefa Serious Games Interactive, który ją wydał, za: „bezmyślnego białego Duńczyka„ (mowa o Simonie Egenfeldt-Nielsenie). Twórcy gry natomiast oświadczyli, iż opisany wyżej piętnastosekundowy Tetris ma za zadanie uświadomić graczy o nieludzkim traktowaniu niewolników przez handlarzy i ukazać sposób myślenia tych drugich, aby ostatecznie ich potępić. Jak możemy przeczytać: ”Celem było edukowanie i uświadomienie ludzi, a nie sprowadzenie dyskusji na piętnastosekundowy wycinek gry”. Egenfeldt-Nielsen, dyrektor generalny SGI, stwierdził, iż właśnie wywołanie oburzenia i odrazy było celem, bowiem najwyraźniej przekaz gry – ukazanie straszliwych i nieludzkich zachowań wobec niewolników – został dobrze zrozumiany.

Obecnie wstawka z Tetrisem została już usunięta z oficjalnych zwiastunów i z samej gry. Jej twórcy przeprosili również wszystkich, którzy poczuli się urażeni: „zastosowaniem mechaniki gry do zaakcentowania tego, jak nieludzkie było niewolnictwo”.

Źródła: Daily MailThe Washington Post

 

Te artykuły również mogą Cię zainteresować:
Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick i wysłać komentarz. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum. Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.

Zostaw własny komentarz