McImperium. Historia wojny właścicieli McDonaldsa od jutra w kinach


Ray Kroc to energiczny biznesman, który od lat walczy o swoje pięć minut sławy. Jednak każdy jego pomysł przeradza się w klęskę, a szanse na realizację marzeń maleją z dnia na dzień. Niespodziewanie otrzymuje zamówienie od nieznanej mu restauracji w Kalifornii. Poznaje braci McDonaldów, którzy wymyślili nowatorski system serwowania jedzenia w 30 sekund od złożenia zamówienia. Film od jutra w kinach.

Ray, zachwycony rewolucyjnym pomysłem, namawia braci do stworzenia sieci restauracji w całych Stanach Zjednoczonych. W miarę rozrastania się fastfoodowego imperium, Ray chce mieć coraz więcej władzy. Jak wiele poświęci, aby zbudować najbardziej rozpoznawalną markę na świecie i stać się jedną z największych osobowości XX wieku?

Jest rok 1954. W USA trwa powojenny boom gospodarczy. Zachodzą fundamentalne zmiany nie tylko w gospodarce, ale i w dziedzinie kultury, zwłaszcza popularnej. Marilyn Monroe właśnie wyszła za słynnego sportowca Joe DiMaggio, Elvis Presley nagrał „That’s All Right„ i ”Blue Moon of Kentucky” dla Sun Studio w Memphis; potężny filmowy producent Walt Disney dozoruje prace budowlane w parku rozrywki Disneyland w Anaheim, w Kalifornii. Tymczasem w Illinois Ray Kroc (1902–1984), pięćdziesięciodwuletni biznesmen, próbuje się utrzymać na powierzchni, żyjąc z obwoźnej sprzedaży w ramach Prince Castle Sales. Handluje głównie wielofunkcyjnymi mikserami dla barów i restauracji samochodowych.

Gdy Ray żyje w ciągłych rozjazdach, wspierająca go od lat żona Ethel, która prowadzi ich wspólny dom w okolicach Chicago, zaczyna mieć serdecznie dość tymczasowości oraz kolejnych nietrafionych przedsięwzięć męża.

Uwagę Raya przyciąga któregoś dnia niezwykłe zamówienie opiewające na aż sześć multimikserów dla przydrożnej restauracji w San Bernardino. Komu potrzeba tyle sprzętu, by przyrządzać 30 napojów typu „milk shake” naraz? – zastanawia się biznesmen. Okazuje się, że to popularny lokal specjalizujący się w hamburgerach. Wkrótce Ray spotyka jego właścicieli, Dicka i Maca McDonaldów i doznaje olśnienia. Uważa, że błyskawiczne, przemysłowe przygotowywanie dobrej jakości dań, przy jak najskuteczniejszej kontroli kosztów produkcji, może stać się podstawą ekspansji na cały kraj. W każdej większej miejscowości na głównej ulicy znajdować się będą sąd, kościół i McDonald’s – oto jego wizja.

McDonaldowie w czasach Wielkiego Kryzysu pracowali jako kierowcy dla Columbia Pictures. Zapragnęli jednak być sami dla siebie szefami. Najpierw otworzyli stoisko z hot dogami. Potem w swej restauracji w okolicach San Bernardino zaproponowali listę 27 zróżnicowanych dań. Udało im się uzyskać maksymalną efektywność dzięki tzw. „speedee system”, polegającemu na ścisłych procedurach sporządzania żywności połączonych z niespotykaną szybkością obsługi. Postawili na dania najpopularniejsze – hamburgery, frytki, soft-drinki.

Ray uzyskał od braci prawo do franczyzy. Docenił projekt zewnętrznego logo – słynnych złotych wrót – który stworzył Dick McDonald. Przekonał braci, że powinien stać się on znakiem rozpoznawczym sieci. Tak też się stało. Wkrótce znak przerodził się w rozpoznawalny powszechnie znak towarowy – ikonę kapitalizmu. W krótkim czasie Kroc doprowadził do otwarcia trzynastu franczyzowych restauracji, głównie w Chicago i okolicach. Myślał przy tym o dalszej ekspansji. Nawiązał zawodową i wkrótce także osobistą, gorącą relację z żoną właściciela jednej z franczyzowych restauracji – Joan Smith.

Raya frustrowało skromne jego zdaniem tempo rozwoju firmy, tym bardziej, że popadł w kłopoty finansowe spowodowane niewielkim stopniem własnego wkładu. Uważał, że skrupulatni bracia nie rozumieją jego wizji globalnego natarcia i spowalniają biznesowe działania... To wówczas doradca finansowy Raya Harry Sonneborn podpowiada mu drogę do sukcesu: niech kupi ziemię pod nowe lokale franczyzowe i wydzierżawi ją braciom. W ten sposób McDonaldowie będą mieli władzę tylko wewnątrz lokali, a Ray zostanie kluczowym graczem. W efekcie w 1961 Kroc zostaje prezesem spółki i przystępuje do swej wymarzonej ofensywy, która – jak wiadomo – przyniosła do dziś odczuwalne rezultaty.

Tytuł oryginalny: The Founder
Reżyseria: John Lee Hancock
Scenariusz: Robert D. Siegel

Wykonawcy:

Michael Keaton Ray Kroc
Nick Offerman Dick McDonald
John Carroll Lynch Mac McDonald
Laura Dern Ethel Kroc
Linda Cardellini Joan Smith
Patrick Wilson Rollie Smith
B.J. Novak Harry Sonneborn
Justin Randell Brooke Fred Turner
Wilbur Fitzgerald Jerry Cullen
David De Vries Jack Horford
Kate Kneeland June Martino
Griff Furst Jim Zien
Andrew Benator Leonard Rosenblatt
Cara Mantella Kyra Rosenblatt
Jeremy Madden Dennis
Randall Taylor. właściciel Ed’s Drive-In
Mike Pniewski Harvey Peltz
Franco Castan Art Wolodarsky
Steve Coulter doktor Reeves
Catherine Dyer pani Horford
Ric Reitz Will Davis
Susan Williams pani Cullen

Muzyka: Carter Burwell
Zdjęcia: John Schwartzman
Montaż: Robert Frazen
Scenografia: Michael Corenblith
Dekoracje: Susan Benjamin
Kostiumy: Daniel Orlandi
Producenci: Aaron Ryder, Don Handfield, Jeremy Renner
Koproducenci: Parry Creedon, Michael Sledd
Producenci wykonawczy: Holly Brown, David S. Greathouse, William D. Johnson, Christos V. Konstantakopoulos, Karen Lunder
Produkcja: Faliro House Productions – FilmNation Entertainment – Speedie Distribution – The Combine, USA
Czas: 120 min.
Premiera światowa: 24.11.2016
Premiera polska: 3.02.2017
Dystrybucja w Polsce: Forum Film Poland
Dozwolony od lat: 12

Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum. Na profilu "historia.org.pl" na Facebooku na bieżąco informujemy o nowych artykułach. Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.

Zostaw własny komentarz