Język łaciński i kultura antyczna od września w szkolnej podstawie programowej |
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej od 1 września 2020 r. w liceach i technikach jednym z przedmiotów nauczania w zakresie podstawowym lub rozszerzonym będzie język łaciński i kultura antyczna.
Język łaciński i kultura antyczna
Opublikowane rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej dla liceów ogólnokształcących, techników oraz branżowych szkół II stopnia uzupełnia program nauczania o przedmiot język łaciński i kultura antyczna, który może być nauczany w zakresie podstawowym lub rozszerzonym w liceach i technikach.
Cel zajęć z łacina i kultury antycznej
Celem zajęć z łaciny i kultury antycznej będzie kształcenie przede wszystkim umiejętności oraz pokazanie uczniom oddziaływania języka łacińskiego oraz kultury grecko-rzymskiego antyku na języki i kulturę europejską wieków późniejszych. Podstawa programowa ma dać nauczycielom szansę wykształcenia wśród uczniów przekonania z jednej strony o doniosłości, z drugiej – o atrakcyjności tych humanistycznych zagadnień.
Zasadniczą rolą przedmiotu język łaciński i kultura antyczna realizowanego w zakresie rozszerzonym jest kształtowanie humanistycznej wrażliwości uczniów i przekazanie im wiedzy na temat języka łacińskiego i kultury starożytnej Grecji i Rzymu, jak również ich roli w rozwoju kultury i języka polskiego. W związku z tym cele kształcenia zostały zdefiniowane w taki sposób, aby obejmowały receptywne i produktywne kompetencje w zakresie języka łacińskiego, w tym przede wszystkim znajomość charakterystycznych dla łaciny zjawisk językowych oraz umiejętność rozumienia i przekładu tekstu łacińskiego na język polski, a także kompetencje kulturowe w zakresie kultury starożytnej Grecji i Rzymu oraz obecności i recepcji tradycji antycznej (w tym roli języka łacińskiego) w dziejach i kulturze polskiej.
Cele kształcenia – wymagania ogólne
Zakres podstawowy
- W zakresie kompetencji językowych.
- Znajomość podstaw języka łacińskiego pozwalająca czytać pod kierunkiem nauczyciela nieskomplikowane, różno- rodne formalnie i pochodzące z różnych epok oryginalne teksty łacińskie.
- W zakresie kompetencji kulturowych.
- Znajomość podstawowych faktów dotyczących twórczości wybranych, ważnych autorów piszących po łacinie od starożytności do czasów nowożytnych.
- Świadomość relacji pomiędzy językami używanymi w Europie i wykorzystywanymi przez nie alfabetami (łaciński, grecki, cyrylica).
- Podstawowa znajomość wybranych, ważnych zjawisk z zakresu antycznej historii, filozofii, prawa, mitologii, religii, literatury, sztuki i architektury oraz tradycji antyku w kulturze europejskiej i polskiej.
- Znajomość wybranych pojęć i terminów z zakresu humanistyki oraz ich grecko-rzymskiego rodowodu.
- W zakresie kompetencji społecznych.
- Rozumienie dziedzictwa antyku grecko-rzymskiego jako ideowego i materialnego fundamentu cywilizacji zachodniej i kultury polskiej.
- Świadomość długiego trwania wartości zrodzonych na podłożu kultur greckiej i rzymskiej, wzbogaconych przez pierwiastek judeochrześcijański.
Zakres rozszerzony
- W zakresie kompetencji językowych: znajomość gramatyki języka łacińskiego oraz umiejętność rozumienia i tłumaczenia tekstu łacińskiego.
- Uczeń zna i potrafi stosować podstawowe zjawiska morfologiczne i składniowe typowe dla języka łacińskiego. Uczeń rozumie czytany ze słownikiem tekst łaciński i dokonuje poprawnego przekładu prozatorskiego tekstu łacińskiego na język polski, z wykorzystaniem słownika łacińsko-polskiego, w tłumaczeniu zachowując polską normę językową.
- W zakresie kompetencji kulturowych: znajomość kultury i tradycji antycznej oraz jej wpływu na kultury późniejsze.
- Uczeń zna, rozumie i interpretuje zjawiska i teksty kultury antycznej, umieszczając je we właściwym dla nich kontekście i zauważając ich cechy charakterystyczne, oraz rozpoznaje i interpretuje elementy tradycji antycznej w tekstach kultury późniejszej.
- W zakresie kompetencji społecznych: świadomość roli antyku w kształtowaniu się kultury i tożsamości polskiej oraz znaczenia kultury grecko-rzymskiej dla kultury europejskiej i światowej.
- Uczeń ma świadomość znaczenia tradycji antycznej dla kształtowania się i rozwoju kultury polskiej i światowej.
Język łaciński i kultura antyczna czy plastyka lub filozofia?
Dyrektorzy szkół zdecydują czy w szkole realizowany będzie nauka łaciny i kultury antycznej, czy też plastyki, muzyki lub filozofii.
Te artykuły również mogą Cię zainteresować:
Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick i wysłać komentarz. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum. Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.
Tak za powrotem do kształcenia na poziomie, od którego skutecznie do tej pory odcinano naszą młodzież.
Ale po co ta łacina? Pragnę przypomnieć, że jest to martwy język, nikt się nią nie posługuje.
Kamil, znając łacinę, to z Włochami, Grekami i Hiszpanami się dogadasz, szybciej niż po angielsku
Łaciną posługują się prawnicy, medycy, farmaceuci, biolodzy i filolodzy.
Postawię dolary przeciwko kasztanom, że w związku z możliwością wyboru przedmiot pojawi się w maksimum 20 szkołach...
A poza tym jestem za ale nie kosztem rozwoju kompetencji ekspresji kulturalnej, co jest równie ważne dla młodych ludzi...