Konkurs na rozbudowę Muzeum Narodowego w Warszawie został rozstrzygnięty |
Dziś ogłoszono wyniki konkursu organizowanego przez Muzeum Narodowe w Warszawie wraz ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich na opracowanie koncepcji Centrum Konserwatorsko-Magazynowego Muzeum Narodowego w Warszawie. Zwycięski projekt przygotowała pracownia architektoniczna P2PA z Wrocławia. Nowy pawilon powstanie na tyłach Gmachu Głównego, w parku na Książęcem.
– Ten moment jest dla nas szczególnie ważny i uroczysty. Finałem konkursu będzie przygotowanie projektu budowalnego, w konsekwencji projektu wykonawczego, uzyskania pozwoleń na budowę i rozpoczęcia budowy Nowego pawilonu Muzeum. Dzisiejsza data ma także znaczenie symboliczne – równo 150 lat temu, 30 maja 1872 roku, urodził się Bronisław Gembarzewski, dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie, który w ciągu 20 lat swojego urzędowania doprowadził do budowy gmachu, w którym obecnie się znajdujemy – powiedział podczas konferencji prasowej w MNW Dyrektor Łukasz Gaweł. Zwycięski projekt przedstawiła wrocławska pracownia architektoniczna P2PA z Wrocławia. W skład zespołu autorskiego weszli: Aleksander Blicharski, Paweł Floryn, Łukasz Kaczmarek, Maciej Marszał, Jakub Podgórski, Maciej Popławski, Łukasz Kowalski i Piotr Pachowski. Nowy pawilon Muzeum, Centrum Konserwatorsko-Magazynowe, powstanie w bezpośrednim sąsiedztwie Gmachu Głównego, od strony Parku na Książęcem. To pierwszy etap modernizacji całego kompleksu historycznej zabudowy MNW i pierwsza od dziesięcioleci szansa na powiększenie jego powierzchni.
W konkursie zgłoszono 28 prac. Nadesłane projekty oceniał 11-osobowy sąd konkursowy pod przewodnictwem architekta prof. Jerzego Bogusławskiego, składający się z przedstawicieli Muzeum oraz architektów ze Stowarzyszenia Architektów Polskich. Przyznano trzy nagrody główne i dwa wyróżnienia. – Pierwsza praca, przygotowana przez P2PA, jest rzeczywiście świetnie przemyślaną maszyną, która będzie dobrym magazynem i zarazem miejscem pracy dla kustoszy i przechowywania zbiorów. Istotne było to, żeby praca, którawygra, po pierwsze wpisała się w kontekst całej przestrzeni, po drugie nie hamowała dalszego rozwoju Muzeum i po trzecie, żeby pozwalała na elastyczne użytkowanie – powiedział Jerzy Bogusławski, przewodniczący sądu konkursowego oraz członek Rady Muzeum. II nagrodę otrzymała pracownia Projekt Praga z Warszawy, III – WXCA z Warszawy. Sąd konkursowy przyznał również dwa równorzędne wyróżnienia. Otrzymały je Innowacyjna Firma Architektoniczna Kamil Domachowski z Gdańska oraz szwajcarska Schmidlin Architekten z Zurychu.
Nowoczesność w służbie dziedzictwa
Zwycięski projekt pracowni P2PA wyróżnia się harmonijnym wpisaniem wprzestrzeń ogrodu otaczającego Muzeum, a także proporcjonalnym powiązaniem z bryłą Gmachu Głównego. Struktura przestrzeni budynku została podporządkowana zasadzie przenikania i współgrania otwartych i zamkniętych sześciennych brył, co pozwala na swobodne kształtowanie potrzebnej przestrzeni wnętrza, a w przyszłości umożliwi budowanie nowych powiązań funkcjonalnych. Zaproponowane rozwiązanie stanowi nowy model muzealnego magazynu i pracowni konserwatorskich w oparciu o zasady dostępności, partycypacji i edukacji. Budynek spełnia wysokie normy środowiskowe i daje gwarancje optymalizacji kosztów eksploatacji. Praca wpisuje się w otoczenie, stanowiąc jednocześnie jego urozmaicenie. Wzniesienie nowego pawilonu na Książęcem pozwoli przede wszystkim na rozwiązanie najpilniejszych potrzeb Muzeum w zakresie bezpieczeństwa i przechowywania dzieł sztuki przede wszystkim szczególnie wrażliwych obiektów na podłożu papierowym oraz znacząco ułatwi prowadzenie badań nad nimi.
Kilkadziesiąt lat marzeń o rozbudowie
Monumentalny gmach Muzeum w Alejach Jerozolimskich 3 zaprojektowany został przez Tadeusza Tołwińskiego w 1926 roku. Jego budowa zajęła ponad dziesięć lat – budynek został otwarty w 1938 roku. Zbiory Muzeum obejmowały wówczas około 100 tysięcy dzieł sztuki. Od tego czasu kolekcja rozrosła się ośmiokrotnie i obecnie liczy ponad 830 tysięcy obiektów. Wraz z systematycznym rozwojem kolekcji zwiększyło się zapotrzebowanie nie tylko na przestrzeń ekspozycyjną, lecz także magazynową. Od dziesięcioleci dyskutowano o konieczności rozbudowy siedziby Muzeum. W 2021 roku Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotr Gliński podjął decyzję o rozbudowie Muzeum Narodowego w Warszawie.
Skład sądu konkursowego
prof. arch. Jerzy Bogusławski – Przewodniczący Sądu, członek Rady Muzeum MNW,
arch. Michał Brutkowski – Sędzia konkursowy SARP, Oddział Warszawski SARP,
arch. Michał Sikorski - Sędzia referent, Sędzia konkursowy SARP, Oddział Warszawski SARP,
arch. Marek Dunikowski - Sędzia, Sędzia konkursowy SARP, Oddział SARP Kraków,
arch. Karol Fiedor - Sędzia, Sędzia konkursowy SARP, Oddział SARP Poznań, prof. UJ, dr hab. Łukasz Gaweł – Sędzia, Dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie,
Zuzanna Jamrozik – Sędzia, Kierownik Działu Administracji i Inwestycji MNW, Paweł Kastory – Sędzia, Przewodniczący Rady Muzeum MNW,
Joanna Kilian – Sędzia, Zastępca Dyrektora MNW ds. Naukowych, prof. Jack Lohman – Sędzia, członek Rady Muzeum MNW,
arch. Piotr Walkowiak – Sędzia.
Funkcję Sekretarza Konkursu pełnił arch. krajobrazu Marek Szeniawski – Oddział Warszawski SARP.
Planowana inwestycja na Książęcem będzie realizowana dzięki dotacji celowej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na wydatki inwestycyjne pod nazwą „Budowa Centrum Konserwatorsko- Magazynowego Muzeum Narodowego w Warszawie”.
Te artykuły również mogą Cię zainteresować:
Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick i wysłać komentarz. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum. Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.
moim skromnym zdaniem to szkoda na to funduszy. Lada moment wyprowadzi się z budynków obok Muzeum Wojska Polskiego i pozostaną puste sale. Ale co ja tam wiem, mądrzejsi łamią sobie głowy jak bezpiecznie wywalić w błoto pieniądze z budżetu państwa. To jest nasz Miś....
Temu misiu należy się właśnie
rozbudowa o zespół magazynowo-konserwatorski z funkcją ekspozycyjno-edukacyjną. Nie o sale po czymś do czegoś,
Nie wiem czy byłeś kiedykolwiek na zapleczu MWP. Pisząc artykuł o sprzęcie wojskowym uzyskałem warunkowo dostęp na zaplecze i do magazynów. Nie zdajesz sobie sprawy ile powierzchni jest niedostępne dla publiczności a wykorzystywane na magazyny i pracownie konserwacji