AgustaWestland AW149. Śmigłowiec wielozadaniowy dla Wojska Polskiego


AgustaWestland AW149 to wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy średniego udźwigu, opracowany przez AgustaWestland, obecnie Leonardo. Wojsko Polskie zamówiło 32 maszyny tego typu.

AgustaWestland AW149

AgustaWestland AW149 / fot. Gian Marco Anzellotti, CC-BY-SA 2.0

AW149 po raz pierwszy został zaprezentowany na targach lotniczych w Farnborough w 2006 r. Śmigłowiec jest większym odpowiednikiem modelu A139. AW149 w porównaniu do modelu A139 ma większy kadłub i mocniejsze silniki, co zwiększa jego ładowność. Prototyp A149 swój pierwszy lot w 2009 r.

Śmigłowiec jest wyposażony w 2 silniki turbowałowe GE CT7-2E1. AW149 może wytrzymać przyziemienie przy prędkości opadania 9,5 m/s, w porównaniu z 2 m/s dla wersji cywilnej.

AW149 jest śmigłowcem będącym alternetywą dla maszyn z rodziny Sikorsky UH-60 Black Hawk.

Pierwszym państwem, które zdecydowało się na zamówienie AW149 była Tajlandia, która zamówiła 5 śmigłowców. Drugim był Egipt, który zamówił 24 AW149 z opcją na dokupienie kolejnych 10 maszyn.

AgustaWestland AW149 dla Wojska Polskiego

AgustaWestland AW149 / fot. Airwolfhound, CC-BY-SA 2.0

Zgodnie z informacją o zamiarze przpeprowdzenia dialogu technicznego polska armia poszukiwała wielozadaniowego śmigłowca wsparcia. Przedmiotem dialogu była dostawa 32 śmigłowców wsparcia zdolnych do transportu 5 żołnierzy z pełnym wyposażeniem bojowym lub 1000 kg ładunku w trzech wersjach: wsparcia bojowego, dowodzenia i rozpoznania i walki elektronicznej.

W 2022 r. minister obrony narodowej, Mariusz Błaszczak zapowiedział, że Polska zamówi 32 śmigłowce AW149, które będą produkowane w zakładach Leonardo PZL Świdnik. Szacunkowa wartość zamówienia dla Sił Zbrojnych RP wynosi ok. 1,1 miliarda euro.

Specyfikacja techniczna śmigłowca AgustaWestland AW149

AgustaWestland AW149 / fot. Gian Marco Anzellotti, CC-BY-SA 2.0

Napęd 2 silniki turbowałowe GE CT7-2E1
Moc 1490 kW
Długość kadłuba 14,60 m
Długość całkowita 17,57 m
Wysokość 5,07 m
Rozpiętość 3,02 m
Średnica wirnika 114,6 m
Masa startowa 8600 kg
Prędkość maksymalna 313 km/h
Prędkość przelotowa 287 km/h
Zasięg 958 km
Czas lotu do 4 godzin i 13 minut
Załoga 2 członków żołnierzy i do 18 żołnierzy desantu
Użytkownicy śmigłowców AgustaWestland AW149

Śmigłowiec AW149 na prezentacji w PZL Świdnik / fot. MAx 92, CC-BY-SA 3.0

Obecni i przyszli użytkownicy
Państwo Liczba AW149
Egipt 24 zamówione (10 w służbie)
Tajlandia 6 w służbie
Polska 32 (zamówionych)

Więcej o wojsku i uzbrojeniu przeczytasz klikając na poniższą grafikę:

Źródło: helicopters.leonardo.com

Te artykuły również mogą Cię zainteresować:
Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick i wysłać komentarz. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum. Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.

11 komentarzy

  1. pl pisze:

    makaroniarskie badziewie tak samo jak fiat czy alfa ale na układy nie ma rady i na nic się zdają racje wojska skoro pis od samego początku faworyzował firmę leonardo ‚która to np w Indiach jest na czarnej liście za aferę łapówkarską.

  2. ostry pisze:

    Obecne kierownictwo MON zachowuje się ‚jak na zakupach w hipermarkecie!Biega „ między regałami” i wrzuca do koszyka wszystko, co się „błyszczy”! Czy taki zakup nie powinien być czasami poprzedzony przetargiem? I co z Offsetem , którego „niewystarczający” poziom był pretekstem do unieważnienia przetargu na Carracale? To,że te śmigłowce zostaną wyprodukowane w Polce, w zakłądach należących do producenta, to żaden Offset i żaden transfer technologii do Polski!!! Oj będą sądy miały kiedyś Duuuużo roboty!!!!!!

    • Andrzej pisze:

      Carracale są rewelacyjne Kuwejt zamówił 30 szt. i nie chce ich odebrać bo pierwsze sztuki, które do nich trafiły uległy awarii prawdopodobnie przyczyna leży po stronie silników. Armia francuska też ich nie chce. Moim zdaniem dobrze że Polska ich nie kupiła. Augusta Westland AW149 jest o wiele lepszym śmigłowcem i dobrze że te śmigłowce trafią do Polskiej armii

  3. Wojciech pisze:

    No wspaniale. Caracal osiąga 50 km/h więcej i zabiera 10 żołnierzy więcej na pokład. Brawo, brawo... Mamy 10 lat w plecy

  4. Nick pisze:

    Miło widzieć, że mamy tylu specjalistów od uzbrojenia.....

  5. paweł pisze:

    Te śmigłowce to efekt nacisku na Dudę i Maciarewicza przez Watykan który w swojej korespondecji prosił o poparcie oferty Augusty /oczywiście nie za darmo/i rezygnacje z Caracali.Są na to ujawnione dokumenty koresponcji Watykan- Duda.Dostępne w internecie;Jak watykan właczył się w sprawę śmigłowców dla Polski

  6. akm pisze:

    Hakerzy do roboty. Rozpracujcie kto z pisiorów i ile przytulił od kontraktu na te helikoptery.

  7. Leszek pisze:

    No EGIPT I TAJLANDIA dołączyliśmy do najlepszych
    na świecie BRAWO PŁaszczak

    • edek pisze:

      Śmigłowiec AW149 ma ok 10 lat. Śmigłowców nie kupuje się jak bułki w sklepie. Kto je będzie użytkował za następne 10 lat czas pokaże. Zastanawiam się, kto i ile przytulił za deal Caracale dla Polski w zamian za Mistrale nie dla kacapów.

  8. Andrzej pisze:

    Po pierwsze firma Augusta Westland to firma Włosko-Brytyjska, z doświadczeniem ponadto AW149 jest produkowany w Świdniku czyli w Polsce.
    Natomiast Carracale zamówł Kuwejt 30 szt. i nie chceich odebrać, bo kilka sztuk które do nich trafiło uległo awarii. Armia francuska też nie chce Carracali, bez komentarza.

Zostaw własny komentarz