Jakie okręty podwodne może kupić Polska? Opcje okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej RP


Modernizacja sił zbrojnych jest kluczowym elementem utrzymania bezpieczeństwa narodowego. W kontekście Marynarki Wojennej RP jednym z najważniejszych aspektów jest zdolność do prowadzenia operacji podwodnych. Poniżej przedstawiam kilka propozycji nieatomowych okrętów podwodnych, które Polska mogłaby teoretycznie rozważyć.

Okręty podwodne dla Marynarki Wojennej RP

Każdy z poniższych okrętów ma swoje unikalne cechy, a wybór odpowiedniego będzie zależeć od wielu czynników, takich jak koszt, dostępność, zdolność do obsługi i utrzymania przez przemysł krajowy, a także jak dobrze wpasowuje się on w istniejącą doktrynę obronną Polski.

Atomowe okręty podwodne mają szereg zalet, takich jak zdolność do pozostania pod wodą przez bardzo długie okresy bez konieczności wynurzenia się do nabrania powietrza, ale również wiążą się z szeregiem wyzwań, takich jak wyższy koszt, większe wymagania w zakresie utrzymania i potrzeba obsługi przez wysoce wyszkolony personel. Stąd z dużą dozą prawdopodobieństwa Polska zakupi okręty o konwencjonalnym napędzie. Największe szanse mają okręty produkowane przez Szwecję, Niemcy oraz Francję lub być może Koreę Południową.

Okręty podwodne typu Scorpène

Okręt podwodny typu Scorpène w indyjskiej marynarce wojennej / fot. GODL-India

Pierwszą propozycją jest Scorpène od francuskiego producenta Naval Group. Te nowoczesne okręty podwodne o napędzie diesel-elektrycznym i napędzie AIP (Air-Independent Propulsion) są znane ze swojej cichej pracy, zaawansowanych technologii sonarowych oraz zdolności do przeprowadzania szerokiej gamy misji.

Francuska grupa Naval ma duże doświadczenie w produkcji okrętów dla zagranicznych marynarek wojennych, a okręty te są już w służbie w kilku krajach. O ile dostępność i termin realizacji zamówienia byłyby dostosowane do wymagań Polski, to takie okręty mogłyby być dostarczone w stosunkowo krótkim czasie. Okręty Scorpène są użytkowane przez Indie, Chile, Malezję i Brazylię.

Okręty podwodne typu 214

Okręt typu 214 jako NRP Tridente w siła zbrojnych Portugalii / fot. Pedro Vilela, CC-BY-SA 3.0

Okręt podwodny typu 214 jest zaawansowanym modelem niemieckiego koncernu ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS), będącym ewolucją poprzednika - typu 209. Charakteryzuje się znacznie zwiększoną zdolnością do działań niezależnych od powierzchni, dzięki wykorzystaniu technologii napędu niezależnego od powietrza (AIP - Air Independent Propulsion), w tym przypadku opartego na ogniwach paliwowych.

Okręt typu 214 jest wyposażony w zaawansowane sensory i systemy walki elektronicznej, co umożliwia efektywne prowadzenie działań rozpoznawczych i bojowych. Zastosowanie technologii stealth ogranicza jego wykrywalność przez sonary przeciwnika. Wspomniana technologia AIP pozwala na długotrwałe działania podwodne bez konieczności wynurzenia - co jest kluczowe dla operacji specjalnych, operacji rozpoznawczych i unikania wykrycia.

Niemieckie TKMS ma także duże doświadczenie w produkcji okrętów dla zagranicznych marynarek. Jeżeli istnieje możliwość szybkiego zrealizowania zamówienia, okręty te mogłyby być dostarczone w rozsądnym czasie. Okręty tego typu są użytkowane przez Grecję. Koreę Południową, Portugalię oraz Turcję.

Okręty podwodne typu A26

Z północy Europy, mamy okręt typu A26 z Szwecji, produkowane przez Saab Kockums. Te okręty podwodne są przeznaczone do szerokiej gamy zadań, takich jak walka przeciwpodwodna, walka powierzchniowa, działania przeciwdziałania minom, operacje specjalne, rozpoznanie, a nawet operacje humanitarne. Są wyposażone w technologię AIP i mogą prowadzić długotrwałe operacje podwodne.

Te szwedzkie okręty są w trakcie budowy, a ich dostarczenie mogłoby zająć więcej czasu  zamówienia od szwedzkiej marynarki wojennej, które muszą być zrealizowane.

Okręty podwodne typu Sōryū

Okręty podwodne typu Sōryū / fot. Kaijō Jieitai, CC-BY-SA 4.0

Inną opcją są okręty typu Sōryū z Japonii, produkowane przez Mitsubishi Heavy Industries i Kawasaki Shipbuilding Corporation. Są to okręty podwodne o napędzie diesel-elektrycznym na świecie, wyposażone w technologię AIP.

Japońskie okręty są technologicznie zaawansowane, ale do tej pory Japonia nie ma dużego doświadczenia w sprzedaży sprzętu wojskowego za granicę, co może wpłynąć na czas realizacji i możliwość zakupu tych okrętów.

Okręty podwodne typu S-80 Plus

Z południa Europy, mamy S-80 Plus z Hiszpanii, produkowane przez Navantia. To najnowszy hiszpański okręt podwodny wyposażony w silnik oparty na systemie reformowania etanolu w celu wygenerowania wodoru do zasilenia systemu AIP.

Hiszpańskie okręty są w trakcie budowy i doświadczają sporych opóźnień, co mogłoby wpłynąć na czas ich dostarczenia.

Okręty podwodne typu KSS-III

KSS-III / fot. Marynarka Wojenna Korei Południowej, navy.mil.kr

Z Azji, Dosan Ahn Changho-class (KSS-III) z Korei Południowej, produkowane przez Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) oraz Hyundai Heavy Industries (HHI), to największy konwencjonalny (nieatomowy) okręt podwodny na świecie, wyposażony w technologię AIP opartą na ogniwach paliwowych. Jego niewątpliwą zaletą jest możliwość przenoszenia pocisków balistycznych.

Koreańska stocznia DSME ma doświadczenie w realizacji dużych zamówień, ale skomplikowane technologie tych okrętów mogą wymagać dłuższego czasu realizacji.

Okręty podwodne typu 212A

Okręty podwodne typu 212A / fot. Diego Quevedo Carmona, CC-BY-SA 2.0

Chociaż niemiecka TKMS jest odpowiedzialna za projekt okrętów podwodnych typu 212A, włoskie jednostki zostały zbudowane przez włoską stocznię Fincantieri na licencji od TKMS. Włoskie okręty tego typu, znane jako typ Todaro, zawierają pewne modyfikacje i ulepszenia w stosunku do oryginalnej niemieckiej wersji.

Fincantieri to uznana stocznia z siedzibą we Włoszech, która ma doświadczenie w budowie zarówno okrętów cywilnych, jak i wojskowych. Włoskie jednostki typu 212A są wyposażone w zaawansowane technologie, takie jak napęd niezależny od powietrza (AIP) oparty na ogniwach paliwowych, co umożliwia im pozostanie pod wodą przez dłuższy czas bez konieczności wynurzania się.

Podobnie jak ich niemieckie odpowiedniki, włoskie okręty podwodne typu 212A są uznawane za jedne z najcichszych i najbardziej zaawansowanych konwencjonalnych okrętów podwodnych na świecie.

Więcej o wojsku i uzbrojeniu przeczytasz klikając na poniższą grafikę, a tutaj zapoznasz się z naszą encyklopedią broni i uzbrojenia:

Te artykuły również mogą Cię zainteresować:
Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick i wysłać komentarz. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum. Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.

5 komentarzy

  1. radosław pisze:

    obecnienajbardziej przydatne a 26 podwarunkiem dozbrojenia w rakiety o zasięgu ca 1000 km,oraz scorpene

  2. Antoni pisze:

    Najbardziej przydatne dla POLSKI wygląda na to że będzie A-26

    • jacek pisze:

      Ta A26 wyglada najepiej ze wzgledu na koszty, ogolnie nie ma wyboru, sam stary zlom w europie, Koreanczyk wydaje sie najlepszy ze wszystkich a za 4 koreanskie mozna miec 1 atomowa klasy virginia.
      Z drugiej strony A26 z odstraszania nie ma nic, jest bo jest. NAjlepiej by bylo miec z 2-3 atomowe i 3-4 a26 ale to wszystko koztuje.

      • Anonim pisze:

        atomowe to za duże koszty, to nie są okręty na Bałtyk tylko na ocean, ciekawe są te nowe Koreańskie okręty z pociskami balistycznymi

  3. Tomek pisze:

    Jeśli okręty podwodne to wyłącznie Koreańskie k III bez żadnych francuskich lub niemieckich. Budowę można zlecić naszym firmom pod nadzorem specjalistów koreańskich oraz prowadzić równoległą budowę tych okrętów w Korei

Zostaw własny komentarz