Dwie aktywistki Just Stop Oil skazane na karę więzienia za oblanie Słoneczników van Gogha |
Dwie aktywistki klimatyczne, Phoebe Plummer i Anna Holland, zostały skazane na kary więzienia za oblany zupą Słoneczniki Vincenta van Gogha w londyńskiej Galerii Narodowej. Ich protest miał miejsce w październiku 2022 roku i wzbudził falę krytyki.
Na czym polegał protest?
Protest miał charakter symboliczny. Plummer i Holland, należące do ruchu Just Stop Oil, wdarły się do galerii, rozebrały się z kurtek, pod którymi miały koszulki z logo ruchu, a następnie oblały zupą zabezpieczony szkłem obraz. Następnie przykleiły ręce do ściany, co miało zwrócić uwagę na zmianę klimatu i związane z nią problemy, takie jak kryzys kosztów życia. Akcja była częścią szerszej kampanii, której celem jest zmuszenie rządów do rezygnacji z paliw kopalnych. Akcja spotkała się z falą krytyki, gdyż trudno znaleźć związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy bezcennymi dziełami sztuki, a kwestią paliw kopalnianych.
Konsekwencje prawne
Obie kobiety zostały uznane za winne niszczenia mienia. Choć obraz nie ucierpiał, jego rama doznała uszkodzeń o wartości ok. 10 000 funtów. Plummer otrzymała karę 2 lat więzienia, natomiast Holland – 20 miesięcy. Sędzia uznał ich działania za skrajnie nieodpowiedzialne, podkreślając, że mogły spowodować poważne szkody, gdyby nie zabezpieczenie obrazu.
Czy sztuka to odpowiednie medium dla protestów?
Działania aktywistek wywołały falę krytyki ze strony zarówno opinii publicznej, jak i ekspertów. Wielu komentatorów uważa, że takie radykalne formy protestu, jak niszczenie lub uszkadzanie dzieł sztuki, są nie tylko niewłaściwe, ale również szkodzą samej sprawie. Zamiast budować poparcie dla walki z kryzysem klimatycznym, aktywiści narażają się na potępienie, odciągając uwagę od kluczowych problemów.
Słoneczniki van Gogha - ikona sztuki
Słoneczniki Vincenta van Gogha to jedno z najsłynniejszych dzieł malarstwa postimpresjonistycznego, namalowane w 1888 roku w Arles, we Francji. Obraz przedstawia bukiet piętnastu słoneczników w prostym, żółtym wazonie, a jego jasne, żywe kolory i charakterystyczne, dynamiczne pociągnięcia pędzla są typowe dla stylu van Gogha. Dzieło stanowi część serii obrazów słoneczników, które miały zdobić wspólną pracownię artysty i jego przyjaciela Paula Gauguina. Dziś Słoneczniki uznawane są za bezcenny skarb kultury, a ich wartość wykracza poza materialne ramy.
Nagranie z incydentu
Te artykuły również mogą Cię zainteresować:
Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick i wysłać komentarz. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum. Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.