Najważniejsze zakłady przemysłowe Centralnego Okręgu Przemysłowego


Pod koniec lat 30. XX wieku Polska podjęła jedno z najambitniejszych przedsięwzięć gospodarczych w swojej historii - budowę Centralnego Okręgu Przemysłowego (COP). Był to projekt mając unowocześnić gospodarkę, stworzyć setki tysięcy miejsc pracy oraz wzmocnić potencjał obronny państwa. W ramach COP powstały nowe huty, fabryki zbrojeniowe, zakłady chemiczne, lotnicze i elektrownie, które miały uczynić Polskę bardziej niezależną gospodarczo i militarnie.

Plan Czteroletni i budowa COP

COP w Sercu Polski

W 1936 roku rząd II RP za sprawą wicepremiera Eugeniusza Kwiatkowskiego podjął decyzję o realizacji Planu Czteroletniego (1936-1940). Jego kluczowym elementem była budowa Centralnego Okręgu Przemysłowego - wielkiego kompleksu inwestycji przemysłowych rozciągającego się na pograniczu województw kieleckiego, lubelskiego, krakowskiego i lwowskiego. Region ten, o powierzchni około 60 tys. km², charakteryzował się dużym przeludnieniem i zacofaniem gospodarczym, co czyniło go idealnym miejscem dla tak zaplanowanej inwestycji.

Lokalizacja COP była również podyktowana względami strategicznymi - znajdował się on z dala od granic Niemiec i ZSRR, co miało chronić nowo powstające zakłady przed ewentualnym bombardowaniem. Rząd przeznaczył na budowę okręgu ogromne środki finansowe, a tempo realizacji było imponujące - w ciągu niespełna trzech lat (1937-1939) uruchomiono dziesiątki fabryk, hut, elektrowni i zakładów chemicznych. W szczytowym momencie budowy w projekt zaangażowanych było ponad 100 tysięcy pracowników.

Najważniejsze inwestycje COP

Huta Stalowa Wola - serce COP

Huta w Stalowej Woli - rozbudowa zakładu

Największą i najbardziej prestiżową inwestycją COP była budowa Zakładów Południowych, czyli późniejszej Huty Stalowa Wola. Prace rozpoczęto 20 marca 1937 r., a już 22 grudnia tego samego roku zakończono montaż pierwszych maszyn. W kwietniu 1938 r. ostrzelano pierwszą armatę wyprodukowaną w Stalowej Woli, a 5 września wytopiono pierwszą stal szlachetną z pieca wysokiej częstotliwości. W części hutniczej znajdowały się walcownia, kuźnia, prasownia, hartownia, gruba obrabiarka i zakład badawczo-doświadczalny. Natomiast w części mechanicznej w skład zakładów wchodziły: narzędziownia, montownia, odbiornia, warsztat mechaniczny oraz strzelnica.

Uroczyste otwarcie huty nastąpiło 14 czerwca 1939 roku w obecności prezydenta RP Ignacego Mościckiego. Była to jedna z najnowocześniejszych hut w Europie - jako pierwsza wprowadziła zastosowanie gazu ziemnego w piecach martenowskich.

Zakład ten poza stalą produkował ciężkie uzbrojenie dla Wojska Polskiego, w tym armaty przeciwlotnicze 88 mm. i haubice 100 mm. Planowano także budowę turbin parowych.

Dookoła zakładu powstało także osiedle dla pracowników, co dało początek nowemu miastu - Stalowej Woli. Obecnie Huta Stalowa Wola wchodzi w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Przedsiębiorstwo produkuje sprzęt wojskowy, w tym armatohaubice Krab, Pojazd Minowania Narzutowego BAOBAB-K i pływający bojowy wóz piechoty Borsuk.

Przy okazji budowy tego zakładu powstała także Elektrownia OZET, do wybuchu wojny uruchomiono w niej dwa bloki o mocy 20 MW każdy. Zakład jako Elektrownia Stalowa Wola funkcjonuje do dzisiaj.

W przededniu wojny Stalowa Wola stanowiła żywy przykład sukcesu COP - z niewielkiej osady w ciągu dwóch lat przekształciła się w tętniące życiem miasto przemysłowe, a wicepremier Kwiatkowskim w jednym z przemówień mówił, że „mnoży się nowy gatunek ludzi w Polsce, ludzi ze Stalowej Woli”.

Zakłady Lotnicze w Mielcu i Rzeszowie

Wizyta prezydenta Ignacego Mościckiego w Państwowych Zakładach Lotniczych w Mielcu

Rozwój polskiego lotnictwa wojskowego wymagał nowoczesnej bazy produkcyjnej. W ramach COP utworzono dwa wielkie zakłady lotnicze - fabrykę silników lotniczych w Rzeszowie oraz fabrykę samolotów w Mielcu. Zakłady w Rzeszowie zajmowały się produkcją silników lotniczych, w tym nowoczesnych jednostek Bristol Pegasus dla bombowców PZL.37 Łoś. Z kolei mielecka fabryka, uruchomiona w lipcu 1939 roku, rozpoczęła produkcję seryjną bombowców PZL.37 Łoś.

Obie inwestycje finansowały Państwowe Zakłady Lotnicze (PZL) i rozpoczęto ich budowę w 1937 roku​. Fabrykę silników w Rzeszowie rozbudowano dodatkowo o wydział lekkich stopów metali, co uniezależniało produkcję od importu materiałów konstrukcyjnych​.

Obecnie zakłady w Mielcu należą do amerykańskiego przedsiębiorstwa Lockheed Martin i produkują śmigłowce S-70i Black Hawk. Natomiast zakłady w Rzeszowie amerykańskiej korporacji Pratt & Whitney i produkuje komponenty do silników lotniczych.

Fabryka kauczuku syntetycznego i opon w Dębicy

Ekspozycja wyrobów fabryki Stomil w Dębicy

Rozwój przemysłu motoryzacyjnego i zbrojeniowego w latach 30. zwiększył zapotrzebowanie na gumę, której tradycyjnym źródłem był importowany kauczuk naturalny. W ramach COP postanowiono uniezależnić kraj od dostaw z zagranicy, budując w Dębicy nowoczesne zakłady chemiczne produkujące kauczuk syntetyczny oraz fabrykę opon. Zakłady Chemiczne „Dębica” S.A. uruchomiono w 1938 roku – były to pionierskie w skali światowej instalacje do syntezy kauczuku (materiału nazwanego KER) metodą polskiej grupy inż. Wacława Szukiewicza​. Była to czwarta na świecie fabryka kauczuku syntetycznego (po USA, Niemczech i ZSRR)​, co pokazuje, jak ambitny technologicznie projekt zrealizowano w COP.

Do wybuchu wojny zakład osiągnął zdolności produkcyjne pokrywające znaczną część krajowego zapotrzebowania na ogumienie. Fabryka w Dębicy nie tylko zasiliła przemysł motoryzacyjny (opony dla wojska i komunikacji), ale stała się także impulsem rozwoju całego miasta. Po wojnie reaktywowana, dała początek znanemu producentowi opon.

Równocześnie uruchomiono tam fabrykę opon i dętek samochodowych, zbudowaną przez firmę Stomil z Poznania. Produkcja ruszyła w połowie 1939 roku, a tempo budowy było imponujące – zakład wzniesiono w niespełna rok. Była to inwestycja o ogromnym znaczeniu strategicznym, mająca uniezależnić Polskę od importu surowców do produkcji ogumienia. Kompleks w Dębicy obejmował także fabrykę farb.

Fabryka celulozy w Niedomicach

Fabryka celulozy w Niedomicach. Suszarnia

Wśród inwestycji COP znalazły się także zakłady przemysłu chemicznego, kluczowe dla zaopatrzenia wojska. W Niedomicach koło Tarnowa w 1937 r. rozpoczęto budowę nowoczesnej fabryki celulozy. Inwestorem była Państwowa Wytwórnia Prochu w Pionkach.

Było to ważne ogniwo w planach uniezależnienia Polski od importu materiałów wybuchowych. Budowa zakładu w Niedomicach postępowała sprawnie i do wybuchu wojny osiągnęła finalne stadium.

Fabryka z Niedomic dostarczała wysokiej jakości masy celulozowej, wykorzystywanej do produkcji nitrocelulozy. Podczas okupacji zakład został przejęty przez Niemców, którzy prowadzili w nim produkcję na potrzeby wojska. Po wojnie fabryka została ponownie uruchomiona jako Niedomickie Zakłady Celulozy, ale z produkcją celulozy już wyłącznie dla przemysłu papierniczego.

Elektrownia Rożnów - energetyczne zaplecze COP

Budowa zapory i elektrowni wodnej w Rożnowie

Rozwój przemysłu wymagał zabezpieczenia dostaw energii elektrycznej. W ramach COP rozpoczęto budowę Elektrowni Rożnów, która miała zasilać zakłady przemysłowe regionu. Była to jedna z największych inwestycji hydrotechnicznych przedwojennej Polski – oprócz elektrowni powstała tam także zapora wodna na Dunajcu, tworząca Jezioro Rożnowskie. Budowę rozpoczęto w 1935 roku, a w 1939 roku trwał już montaż generatorów.

Choć elektrownia nie zdążyła rozpocząć produkcji przed wrześniem 1939 (Niemcy ukończyli ją ostatecznie w 1941 r.), już sama budowa przyniosła regionowi wymierne korzyści: zatrudnienie dla setek robotników z Sądecczyzny, rozbudowę lokalnych dróg i napływ specjalistów (także z zagranicy)​. Rożnów był sztandarowym przykładem, że COP to nie tylko fabryki zbrojeniowe, ale i infrastruktura cywilna podnosząca poziom cywilizacyjny kraju. Razem z mniejszą zaporą w Czchowie, elektrownia Rożnów tworzyła system kaskady Dunajca, zapewniający energię elektryczną dla hut, zakładów chemicznych i miast COP.

Fabryka Obrabiarek H. Cegielski, Oddział w Rzeszowie

Fabrykę Obrabiarek H. Cegielski, Oddział w Rzeszowie

Na obszarze zajętym po Wytwórni Kuchni Polowych i Sprzętu Wojskowego „Mars” powstał rzeszowski oddział Fabryki Obrabiarek H. Cegielski, będący kluczową inwestycją przemysłu maszynowego. Zakład ten powstał z inicjatywy wojska, które dążyło do stworzenia krajowej bazy produkcji obrabiarek. Podstawową produkcję nowej fabryki stanowiły tokarnie: rewolwerowe, wielonożowe, automaty jednowrzecionowe i uchwytowe, automaty wielowrzecionowe i wiertarki promieniowe.

Budowę rozpoczęto 20 kwietnia 1937 r. od hali produkcyjnej; halę ukończono już w lipcu tego roku, a w grudniu 1937 r. zeszła z taśmy pierwsza partia wyrobów​. Dzięki sprawnej realizacji, w 1939 r. zakład pracował już normalnie, wytwarzając obrabiarki dla polskiego przemysłu​. Melchior Wańkowicz porównał powstające tam obrabiarki do „klaczy rozpłodowych” dających początek nowym generacjom maszyn​.

Zakłady zbrojeniowe COP

Wagony cysterny do przewozu stężonego kwasu azotowego wykonane przez Zjednoczone Fabryki Maszyn, Kotłów i Wagonów L. Zieleniewski i Fitzner-Gamper S.A. w Sanoku dla Państwowej Wytwórni Prochu w Pionkach (1932-1939)

Centralny Okręg Przemysłowy objął swym zasięgiem znacznie więcej przedsięwzięć niż tylko opisane powyżej sztandarowe fabryki. W ramach COP rozbudowano i zmodernizowano istniejące wcześniej państwowe zakłady zbrojeniowe, m.in. Fabrykę Broni w Radomiu oraz z w Starachowiach, zwiększając ich moce produkcyjne (w Radomiu produkowano m.in. słynny pistolet Vis wz.35, w Starachowicach armaty i sprzęt artyleryjski)​. Powstały nowe wytwórnie amunicji - np. Wytwórnia Amunicji Nr 3 w Dębie (dzisiaj Zakłady Metalowe „Dezamet” SA).

Dla zwiększenia potencjału chemicznego kraju rozpoczęto budowę Zakładów Chemicznych w Nowej Sarzynie (1937) - zakład ten miał produkować nitrozwiązki i materiały wybuchowe, lecz do wybuchu wojny zdążono jedynie uruchomić część mechaniczną fabryki (produkcję chemiczną wznowiono dopiero w 1954 r.)​. Na Lubelszczyźnie, na przedmieściach Lublina (dzielnica Tatary), przygotowano teren pod fabrykę samochodów ciężarowych na licencji General Motors (Chevrolet) - planowano produkować tam nowoczesne ciężarówki dla wojska i gospodarki​. Jednocześnie zmodernizowano lub rozbudowano szereg innych zakładów: m.in. Państwowe Zakłady Azotowe w Mościcach koło Tarnowa oraz Państwową Wytwórnię Prochu w Pionkach​.
COP - sukces przerwany przez wojnę

Centralny Okręg Przemysłowy stał się symbolem nowoczesnej myśli gospodarczej i dowodem na to, że Polska potrafiła w krótkim czasie stworzyć potężne zaplecze przemysłowe. Niestety, wybuch II wojny światowej przerwał dalszą realizację planów - większość zakładów COP została przejęta przez okupantów i podporządkowana niemieckiemu przemysłowi zbrojeniowemu. Po wojnie wiele zakładów zostało reaktywowanych, a niektóre z nich - jak Huta Stalowa Wola czy PZL Mielec - do dziś odgrywają ważną rolę w polskim przemyśle.

Bibliografia:

  1. Cz. Brzoza, A. L. Sowa, Historia Polski 1918-1945, Kraków 2006.
  2. Z. Landau, J. Tomaszewski, Zarys historii gospodarczej Polski 1918-1939, Warszawa 1999.
  3. J. Gołębiowski, Polityka inwestycyjna Eugeniusza Kwiatkowskiego w latach 1936-1939, „Rocznik Naukowo-Dydaktyczny”, 1970.
  4. A. Jezierski, Historia gospodarcza Polski, Warszawa 1998.
  5. J. Kaliński, Historia gospodarcza XIX i XX w., Warszawa 2008.
  6. W. Musiał, Polska transformacja w świetle teorii modernizacyjnych, Kraków 2010.
  7. W. Samecki, Centralny Okręg Przemysłowy 1936-1939, Wrocław 1998.
  8. COP: przeszłość, teraźniejszość, przyszłość, pod red. J. Konefał, Stalowa Wola 2007.

Te artykuły również mogą Cię zainteresować:
Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick i wysłać komentarz. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum. Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.

Zostaw własny komentarz