Polska kupuje trzy nowe okręty podwodne. Partnerem strategicznym została Szwecja |
To przełomowy dzień dla Marynarki Wojennej - ogłosił minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz po posiedzeniu rządu, potwierdzając wybór Szwecji jako partnera Polski w zakupie trzech nowoczesnych okrętów podwodnych A26 w ramach programu Orka. Finalizacja decyzji wieńczy wielomiesięczne negocjacje i otwiera drogę do największego od dekad wzmocnienia polskich sił morskich.
Szwecja wygrywa program Orka
Minister obrony poinformował, że spośród ofert złożonych przez sześć państw to właśnie propozycja Szwecji została oceniona jako najkorzystniejsza. - Szwecja przedstawiła najlepszą ofertę - podkreślił Kosiniak-Kamysz, dodając, że wybór partnera obejmuje nie tylko dostawy okrętów, ale również szerokie zaplecze szkoleniowe i technologiczne.
Czytaj także → A26 Blekinge - nowy szwedzki okręt podwodny zaprojektowany na Bałtyk i wyzwania XXI wieku
Rząd potwierdził również, że decyzja ma charakter międzyrządowy i strategiczny. Oznacza to, że współpraca obejmie znacznie więcej niż sam zakup - w tym wsparcie eksploatacyjne, integrację systemów i udział szwedzkiego przemysłu w procesie budowy oraz serwisowania jednostek.
Inwestycje w polskie stocznie i szkolenie załóg
Premier Donald Tusk już wcześniej zapowiadał, że wybór partnera będzie powiązany z inwestycjami w polski przemysł stoczniowy. W środę potwierdzono, że kontrakt ma objąć rozpoczęcie szkoleń polskich marynarzy oraz transfer wiedzy kluczowy dla odbudowy potencjału rodzimej branży okrętowej.
Jednocześnie szef MON zwrócił uwagę na symboliczny zbieg dat: właśnie dziś w Polsce rozpoczęto cięcie blach pod nowy okręt ratowniczy, zamówiony przez rząd w ubiegłym roku. - To pokazuje, że modernizacja Marynarki Wojennej nabiera tempa - ocenił Kosiniak-Kamysz. Jednocześnie wicepremier poinformował, że Szwecja zakupi w Polsce okręt ratowniczy.
Program Orka - najważniejszy projekt modernizacyjny Marynarki Wojennej
Program Orka, prowadzony od lat, jest uznawany za kluczowy filar odbudowy zdolności podwodnych Marynarki Wojennej. Polska od lat nie dysponuje pełnowartościowymi okrętami tej klasy, a zakup trzech nowych jednostek ma odbudować potencjał bojowy floty podwodnej i znacząco wzmocnić jej możliwości operacyjne na Morzu Bałtyckim.
A26 Blekinge
Wybór Szwecji oznacza pozyskanie A26 Blekinge, należący do najnowocześniejszych okrętów podwodnych konwencjonalnych na świecie. Konstrukcje te wyróżniają się napędem niezależnym od powietrza (AIP), zaawansowanym systemem stealth oraz modułową budową ułatwiającą modernizacje.
Okręty A26 zostały zaprojektowane specjalnie pod operacje na zimnych i płytkich wodach, dzięki czemu są idealnie przystosowane do realiów Morza Bałtyckiego. Dzięki połączeniu wysokiej skrytości działania, długiego czasu zanurzenia i nowej generacji systemów walki zapewniają one zdolności, których polska flota podwodna nie miała od dekad.
Lubisz czytać nasze historie?
Na historia.org.pl codziennie opowiadamy dzieje Polski i świata tak, jak na to zasługują - rzetelnie, pasjonująco, z szacunkiem do faktów. Ale żadna opowieść nie przetrwa bez tych, którzy chcą jej słuchać i ją wspierać.
Postaw nam wirtualną kawę - to darowizna, która realnie pomaga nam działać dalej. To dzięki takim gestom możemy nadal pisać o zwycięstwach, bohaterach i wydarzeniach, które zbudowały naszą tożsamość.
Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick i wysłać komentarz. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum. Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.


