Filmowa lekcja historii dla niesłyszących od IPN


Materiał audiowizualny pt. „Historia w filmie”, zawiera dwie płyty DVD Wojna w filmie oraz PRL w filmie z krótkimi fragmentami filmów fabularnych mówiących o najnowszej historii Polski. Adaptacja materiałów filmowych została przygotowana w sposób ułatwiający ich odbiór przez osoby niewidome i niesłyszące.

IPNFragmenty filmów zawierają napisy dla niesłyszących. Dla osób niewidomych zamieszczono audiodeskrypcję, czyli dodatkową ścieżkę dźwiękową opisującą najważniejsze elementy obrazu filmowego, takie jak: scenografia, gra aktorów, kostiumy, koloryt i inne. Dzięki tym zabiegom obraz filmowy staje się czytelny i zrozumiały dla osób niewidomych i słabowidzących.

Misją Biura Edukacji Publicznej Instytutu Pamięci Narodowej jest prowadzenie działalności związanej z edukacją historyczną wśród dzieci i młodzieży, ale też wsparciem w tym obszarze nauczycieli historii, języka polskiego i WOS.

Nauczanie historii powinno być ciekawe i atrakcyjne, ale też dostosowane do możliwości percepcyjnych młodego pokolenia. Taką możliwość dają różnorodne materiały audiowizualne (filmy dokumentalne, fabularne, edukacyjne), z których często korzystają nauczyciele. Dostępność ich jest znaczna, jednak czas trwania filmów praktycznie uniemożliwia prezentację całych „obrazów” podczas lekcji. Istnieje więc potrzeba przygotowania syntetycznego materiału dydaktycznego podnoszącego atrakcyjność nauczania. Od lat Biuro Edukacji Publicznej IPN wychodzi naprzeciw tym potrzebom nauczycieli. W roku bieżącym szczególna uwagę skupiono na wsparciu pedagogów pracujących z dziećmi i młodzieżą niewidomą oraz niesłyszącą.

Prezentowana publikacja skonstruowana jest na podobnej zasadzie jak wcześniejsze materiały edukacyjne przygotowane przez Biuro Edukacji IPN w latach 2007-2008. Na płytach DVD znajduje się około stu fragmentów filmów fabularnych. Chronologicznie przedstawiono najważniejsze wydarzenia w dziejach Polski, zarówno podczas II wojny światowej, jak i w epoce PRL. Płytom towarzyszy broszura z ćwiczeniami dydaktycznymi, dostosowanymi do potrzeb uczniów niesłyszących i niewidzących.

„Historia w filmie„ jest pionierskim produktem edukacyjnym w Polsce, dostosowanym do pracy z dziećmi niesłyszącymi i niewidomymi na lekcjach historii. Jest też kolejną ofertą skierowaną do tej grupy osób. Wiosną 2010 r. ukazała się w alfabecie Braille’a publikacja ”Zbrodnia Katyńska. Kilka pytań i odpowiedzi”. IPN zorganizował także tygodniowy przegląd historycznych filmów dokumentalnych podczas którego wykorzystano techniki umożliwiające percepcję filmów przez osoby niewidome i niesłyszące.

Te artykuły również mogą Cię zainteresować:
Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick i wysłać komentarz. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum. Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.

Zostaw własny komentarz