Wystawa; „Antoni Waśkowski. Mohikanin Młodej Polski” |
Muzeum Historyczne Miasta Krakowa przypomina dzieło Antoniego Waśkowskiego. Kolekcja ponad trzydziestu jego prac, które stanowią trzon ekspozycji, pochodzi ze zbiorów naszego muzeum. Obrazy te zostały przekazane w darze już po śmierci artysty przez jego żonę Jadwigę Lipską w 1967 r.
Antoni Waśkowski był niezwykle ciekawą postacią pierwszej połowy minionego stulecia. Od urodzenia związany z Krakowem, aktywnie uczestniczył w jego życiu kulturalno-artystycznym. Obraz minionych lat utrwalił na kartach wspomnień zatytułowanych Znajomi z tamtych czasów. Literaci, malarze, aktorzy (1892–1939). W twórczości malarskiej koncentrował się przede wszystkim na portrecie, wykonywanym głównie techniką pastelu, a także, choć rzadziej, na malarstwie pejzażowym i martwej naturze.
Zapisał się w historii jako jeden z ostatnich twórców z kręgu Młodej Polski. Dojrzewająca osobowość artystyczna młodego malarza wykształciła się pod wpływem bliskiego krewnego, ciotecznego brata – Stanisława Wyspiańskiego, który zachęcał chłopca do malowania węglem, z natury. Za radą mistrza Waśkowski tworzył głównie w plenerze, przede wszystkim w okolicach Bochni.
Już na początku edukacji, jeszcze w Bochni, Waśkowski rozpoczął życie bywalca i uczestnika artystycznych zgromadzeń – życie na miarę prawdziwego artysty, którego jako członek bohemy miał później w pełni zakosztować w Krakowie. Pod Wawelem artystyczne spotkania odbywały się głównie w półmrokach kawiarni Michalika (przy ul. Floriańskiej), ale także kawiarni Sauera (na rogu Sławkowskiej i Szczepańskiej), kawiarni Janikowskiego (na Plantach za teatrem) i Koziarskiej (na Rynku Kleparskim). Mieszał się w nich świat malarzy, literatów i ludzi teatru.
Po pierwszej wojnie światowej typ malarza z okresu Młodej Polski, z jakim utożsamiał się Waśkowski, zanikł: „Mohikanie Młodej Polski – ilu nas tam jeszcze zostało w Krakowie – kryją się przed zgiełkiem życia, a nowi ludzie z tupetem zajmują ich miejsca” .
W 1917 roku artysta rozpoczął pracę w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. Do 1927 roku nie malował – ciężar artystycznych zainteresowań przesunął w kierunku krytyki i dziennikarstwa.
Później wrócił do malarstwa. Lekcji udzielał mu Teodor Axentowicz. Pochłaniały go wówczas studia z zakresu anatomii, rysunku pamięciowego i aktu.
Twórczość portretową Waśkowskiego, do której zaliczają się także szkice i studia, można określić jako melancholijną. Naznaczona jest bowiem nastrojem wynikającym z postrzegania rzeczywistości przez malarza i poetę zarazem. W twórczości Waśkowskiego mamy do czynienia ze stosunkowo dużą liczą autoportretów. W nielicznych pejzażach zauważalna jest skłonność do konstruowania spokojnej, niemal statycznej struktury obrazu.
Waśkowski w najbardziej dojrzałym okresie twórczości stał na uboczu przemian w sztuce Krakowa. W ciągu ponad półwiecza jego twórczość pozostawała pod wpływem Wyspiańskiego tak dalece, że przejęty od niego styl i paleta trwały przez cały ten czas zupełnie niezmienione. Pozostając całe życie wiernym młodopolskiej tradycji, Waśkowski zapisał się w sztuce Krakowa jako kontynuator dzieła wielkiego mistrza.
Wystawa będzie udostępniona publiczności w sezonie zimowym do dnia 30 kwietnia środa – niedziela w godz. 9.00–16.00, czwartek w godz. 12.00–19.00. W sezonie letnim, od 1 maja, środa – niedziela w godz. 10.00–17.30.
Wystawa nieczynna w drugą niedzielę miesiąca.
Te artykuły również mogą Cię zainteresować:
Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick i wysłać komentarz. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum. Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.