„We mgle”. Rosyjski dramat wojenny debiutuje na ekranach polskich kin


24 maja 2013 r. na ekrany polskich kin studyjnych wejdzie dramat wojenny pt. We mgle w reżyserii Siergieja Łoźnicy. Portal historia.org.pl objęła patronat medialny nad dystrybucją dzieła w Polsce.

We mgle to drugi – po debiutanckim Szczęście ty moje (2010) – film fabularny Siergieja Łoźnicy, dotychczas bardziej znanego z twórczości dokumentalnej. Obraz, będący koprodukcją niemiecko-holendersko-białorusko-rosyjsko-łotewską, rozpowszechniany jest przez Against Gravity; uznanego dystrybutora filmów dokumentalnych i fabularnych. Firma organizuje PLANETE+ DOC FILM FESTIVAL, uważany za jeden z najbardziej renomowanych festiwali filmów dokumentalnych w Europie.

Najnowsze dzieło Siergieja Łoźnicy odniosło już znaczące sukcesy. Najbardziej prestiżową nagrodą, jaką film otrzymał, była statuetka FIPRESCI (Międzynarodowa Federacja Prasy Filmowej) wręczona podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes w 2012 roku. Nagroda FIPRESCI przyznawana jest od 1946 roku. We mgle było ponadto nagradzane na festiwalach w Soczi, Wołogdzie, Tallinie, Mińsku, Kijowie i Erewaniu.

Główną rolę powierzono, debiutującemu w długim metrażu, Władimirowi Swirskiemu. W pozostałych rolach wystąpili znani na Wschodzie aktorzy, np. Wład Iwanow, Siergiej Kolesow oraz Władysław Abaszin. Zdjęcia są dziełem Olega Mutu. W pracach na planie brała udział Polka Dorota Roqueplo, która była odpowiedzialna za projekcję kostiumów.

Dramat powstał w oparciu o powieść, białoruskiego pisarza, Wasyla Bykaua. Rzecz dzieje się w 1942 r. w prowincjonalnej części, pochłoniętego przez wojennymi działaniami Niemców, Związku Radzieckiego. Fabularnym punktem wyjścia jest historia Suszenji, który trafia do niemieckiego aresztu. Punkt zwrotny następuje, gdy chłopak wychodzi cały i zdrowy na wolność. Nie potrafi wyjaśnić rodakom, dlaczego udało mu się ocaleć. Udowodnienie niewinności okazuje się bardzo trudnym do wykonania zadaniem. Tajemniczy przypadek wzbudza naturalne podejrzenia wśród lokalnej społeczności. Reżyser przybliża wojenne losy  i postawy, pomijane w oficjalnych dyskusjach o udziale Rosji podczas II wojny światowej. Film o kameralnej formie pozwala spojrzeć w nowatorski sposób na wydarzenia wielkiej wojny. Reżyserowi udało się podtrzymać antypopkulturowy trend w wojennym kinie. W XXI-wiecznej kulturze ważne jest upowszechnianie obiektywnej wizji II wojny światowej. Film We mgle w stu procentach przyczynia się do tego procesu.

Te artykuły również mogą Cię zainteresować:
Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick i wysłać komentarz. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum. Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.

Zostaw własny komentarz