Rusza piąta edycja Internetowej Gry Kryptologicznej Łamacze Szyfrów


4 października ruszy piąta edycja Internetowej Gry Kryptologicznej Łamacze Szyfrów. Gra nawiązuje do historii złamania kodu niemieckiej maszyny szyfrującej enigma i w przystępny sposób zapoznaje z podstawami kryptologii. Gra jest przygotowana w różnych stopniach trudności i może wziąć w niej udział każdy, powyżej 10. roku życia.

39439fe0a5W latach 30. ubiegłego wieku trzech polskich matematyków: Marian Rejewski, Jerzy Różycki i Henryk Zygalski, dokonali rzeczy niemożliwej dla Anglików i Francuzów – złamali kod niemieckiej maszyny szyfrującej Enigma. I choć niczego nie świadomi Niemcy przez kolejne lata udoskonalali i zmieniali szyfr, to pierwsze włamanie wystarczyło, by przez całą II wojnę światową, na bieżąco poznawać treść niemieckich, wojskowych depesz. Niestety zmienne koleje losu sprawiły, że zasługi Rejewskiego, Różyckiego i Zygalskiego odeszły w cień a ich dzieło przypisano komu innemu.

Dopiero dziś, po wielu latach przemilczania tematu, zaczynamy z dumą wspominać dzieje polskich łamaczy szyfru enigmy. Aby trafić do młodszych pokoleń, nie zawsze zainteresowanych historią, powstała Internetowa Gra Kryptologiczna Łamacze Szyfrów, będąca niezwykłym spotkaniem z pogromcami enigmy. Gra nie tylko przybliża postacie Rejewskiego, Różyckiego, Zygalskiego oraz historię złamania enigmy, ale także jest wyjątkową przygodą z szyframi, którą może przeżyć każdy chętny.

Gra prowadzona jest w formie kursu, gdzie trzyosobowe zespoły zapoznają się z wykładami na temat kryptologii a następnie próbują swych sił w łamaniu depesz. Wykłady i depesze przygotowane są dla trzech grup wiekowych 10-12 lat, 13-16 lat, powyżej 16 lat. Gra rusza 4 października, a rejestrować się do niej można aż do jej zakończenia, 2 listopada. Dla zwycięzców, w każdej grupie wiekowej przewidziane są nagrody.

Gra organizowana jest przez Stowarzyszenie Kulturalno – Turystyczne VIATOR a współfinansowana przez Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach programu Patriotyzm Jutra. Partnerem projektu jest Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu, w którego zbiorach znajduje się oryginał niemieckiej maszyny szyfrującej enigma.

Więcej informacji o grze: lamaczeszyfrow.pl.

Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum.Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.

Zostaw własny komentarz