Bohaterowie Wyklęci - A. Kwapiński, M. Sieńko - recenzja gry


„Bohaterowie Wyklęci” to najnowsza gra karciana wydawnictwa Fabryka Gier Historycznych, wydana we współpracy Fundacją Niepodległości. Jest to gra karciana, w której może konkurować ze sobą od dwóch do czterech osób. Gracze wcielają się w dowódców oddziałów polskiego podziemia niepodległościowego i wspólnie wykonują misje przeciwko władzy ludowej. Wygra ten z nich, który zdobędzie najwięcej punktów chwały.

45921-511001379070116W niewielkim pudełku z grą znajduje się 110 różnych kart, cztery drewniane znaczniki punktów, którymi zaznacza się zdobytą ilość punktów chwały oraz dwie instrukcje – polska i angielska. W grze występuje kilka rodzajów kart. Są to karty żołnierzy – po ośmiu dla każdego oddziału, karty torów punktów chwały, na której gracze zaznaczają zdobytą ich ilość, karty punktów chwały, które będą walczyć gracze podczas wykonywania misji,  karty misji, które będą wykonywać, karty działań władzy, które będą podnosiły poziom trudności misji, karty rozkazów, które będą wydawane żołnierzom, oraz karty tajnych celów, które pozwolą zdobyć graczom dodatkowe punkty chwały, za ich realizację na koniec każdego etapu. Karty tajnych celów symbolizują też po czyjej stronie są gracze w danym etapie – czy są zdrajcami i służą władzy komunistycznej i będą próbować sabotować działania innych graczy, czy może odwrotnie – będą starać się wykonać jak najwięcej misji grając po stronie podziemia.

Grafiki na kartach żołnierzy są stylizowane na stare fotografie i przedstawiają rzeczywistych partyzantów. Te znajdujące się na innych kartach są estetyczne i wzbudzają patriotycznego ducha.

Gra składa się z trzech etapów, a te z kolei mają po trzy rundy. Każdy etap poprzedza rozdanie kart tajnych celów, a następnie licytacja pozycji pierwszego gracza oraz karty głównodowodzącego (która uniemożliwia przejęcie funkcji w czasie jednej misji etapu). Na początku rundy gracze wykładają kartę misji, na którą będą mogli wysyłać swoich żołnierzy. Następnie kolejno, każdy z graczy wykonuje po dwie akcje (tj. wysyła żołnierza na misję, bierze jednego żołnierza z kwatery do oddziału – na rękę lub przejmuje funkcję innego gracza na misji). Jeżeli gracz, który ma swojego żołnierza w strefie dowodzenia (każda misja posiada cztery strefy, do których można przypisywać żołnierzy tj. strefa dowodzenia, zwiadu, siły uderzeniowej oraz łączności – każda ze stref daje inne profity)  zdecyduje się rozpocząć misję, rozdaje karty punktów chwały, o które będą walczyć żołnierze, następnie zwiadowca podgląda dwie karty Działań Władzy i wybiera z nic jedną, potem rozdaje i przypisuje się poszczególnym żołnierzom rozkazy i, na koniec, gracze sprawdzają, czy mają wystarczająco dużo siły bojowej, żeby zakończyć misję powodzeniem. Następnie rozpatrują efekty rozkazów. Jeśli misja im się powiedzie to zachowują karty punktów chwały, a łącznik otrzymuje kartę misji, która od tego momentu może mu dać określony bonus. Potem rozpoczyna się kolejna runda. W kolejnych dwóch rundach gracze dokładają po jednej nowej misji, następnie rozpoczyna się runda bez nowej misji, w której gracze mogą wykonywać normalnie akcje (dokładać się do jeszcze nie rozpoczętych misji, mobilizować żołnierzy itd.). Etap kończy się po zakończeniu czwartej rundy. Gracze określają, czy wygrała Władza Ludowa, czy może Bohaterowie – jeśli udały się przynajmniej dwie misje wygrali Żołnierze Wyklęci. Określenie zwycięzców etapu jest konieczne, aby gracze mogli doliczyć sobie punkty za realizację tajnych celów. Następnie gracze rozpoczynają kolejny etap – losują tajne cele, licytują pozycję pierwszego gracza, dokładają nowe misje. Po trzech etapach gracze sprawdzają tory zwycięstwa i określają, kto wygrał grę.

Mimo, że zasady wydają się bardzo skomplikowane i mogą początkowo być niezrozumiałe, to po rozegraniu kilku rund gry gracze pozbywają się wszelkich wątpliwości. Do instrukcji sięgają tylko, aby sprawdzić jakie bonusy dają karty misji lub jakie utrudnienia wprowadzą do gry karty Działań Władzy. Rozgrywka jest interesująca i pozwala na negocjacje między graczami. Jedyny problem, jaki rzuca się w oczy to lekkie niezbalansowanie gdy w grze na czterech graczy tylko jeden z nich będzie zdrajcą. Mimo tego niewielkiego minusa koncepcja zdrajcy jest bardzo ciekawa (zwłaszcza, że nie musi się on pojawiać w każdym etapie).

Mechanika gry, w ciekawy sposób oddaje realia historyczne. Gracze mogą przypisywać swoich żołnierzy do różnych funkcji, władza komunistyczna nie pozostaje bierna i do każdej z nich ciągnie się kartę utrudnień, żołnierze którzy giną na polu walki i dostają duże bonusy do siły dają graczom dodatkowe punkty chwały. Z kolei po tym jak żołnierze trafią do aresztu, gracze mogą zdecydować się na wykonanie misji specjalnej, która pozwoli odbić więźniów.

„Bohaterowie Wyklęci” wydawnictwa Fabryka Gier Historycznych to bardzo dobra gra, która ma ciekawą mechanikę, porusza istotne aspekty historii Polski. Co ważne, to połączenie  wypadło znakomicie – gracze rzeczywiście czują, że wiele się dzieje, a władza ludowa utrudnia im wykonanie misji. Dodatkową zaletą gry jest jej cena – ok. 50 zł to niedużo za grę z taką ilością kart i z tak dobrze przemyślaną mechaniką.

Fabryka Gier Historycznych po raz kolejny wydała świetną grę, w którą powinni zagrać pasjonaci historii!

Plus minus:
Na plus:
+ cena
+ dobrze oddane realia historyczne
+ ciekawa mechanika
+ grafika
+ motyw zdrajcy
Na minus:
- tajny cel „zdrajcy” jest nieco niezbalansowany w rozgrywce czteroosobowej
- nieco za ciasna wypraska
- czasem zbyt losowa;

Tytuł: Bohaterowie Wyklęci
Autorzy: Adam Kwapiński, Michał Sieńko
Wydawnictwo: Fabryka Gier Historycznych, Fundacja Niepodległości
Rok wydania: 2013
Liczba graczy: 2-4
Czas gry: 30 -60 min
Cena detaliczna: 49,99 zł
Wiek: 12+
Ocena recenzenta: 9/10

Te artykuły również mogą Cię zainteresować:
Opinie i ocena zawarte w recenzji wyrażają wyłącznie zdanie recenzenta, nie musi być ono zgodne ze stanowiskiem redakcji. Z naszą skalę ocen i sposobem oceny możesz zapoznać się tutaj. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanej recenzji, by to zrobić wystarczy podać swój nick i e-mail. O naszych recenzjach możesz także porozmawiać na naszym forum. Na profilu "historia.org.pl" na Facebooku na bieżąco informujemy o nowych recenzjach. Możesz także napisać własną recenzję i wysłać ją na adres naszej redakcji.

1 komentarz

  1. Ars pisze:

    Nie znudzi sie zbyt szybko?

Odpowiedz