Nauka historii przez gry komputerowe


Czy możliwa jest nauka historii poprzez gry komputerowe? Oczywiście! Warunkiem jest wybór odpowiednich gier. Obecnie zarówno w Internecie, jak i w sklepach dostępne są liczne gry, których akcja osadzona jest w czasach historycznych: w starożytności, w średniowieczu, w epoce Wielkich Odkryć Geograficznych bądź podczas II wojny światowej. Mogą to być gry przygodowe, strategiczne oraz gry akcji.

Z grą w przeszłość

140931009728983000W Internecie dostępne są proste gry online w postaci quizów, których zadaniem jest sprawdzenie wiedzy historycznej dzieci i młodzieży. Jest to bardzo przyjemny sposób powtórzenia przed klasówką i ugruntowania wiedzy zdobytej na lekcjach historii. Dużą popularnością cieszą się gry bardziej zaawansowane wymagające większego zaangażowania gracza w akcję, stworzenia postaci i zagłębienia się w fabułę. Szczególnie pochłaniające są gry strategiczne, w których istnieje konieczność „główkowania” i zmyślnego prowadzenia swojej armii, czy też gry z elementami RPG, gdzie gracze rozwijają prowadzoną przez siebie postać.

Akcja gier historycznych może rozgrywać się w czasach starożytnych (Imperium Romanum), w średniowieczu (Medieval: Total War), w czasach podboju Ameryki (Age of Empires) lub w XX wieku (Codename: Panzers - Zimna Wojna). Istnieją także gry osadzone w przyszłości (Mass Effect). Każda z gier może dostarczyć cennych informacji o epoce, ludziach w niej żyjących, wynalazkach i osiągnięciach techniki.

Co dają gry?

Najszybciej pozyskujemy nowe informacje i chłoniemy nawet olbrzymie ilości wiedzy, jeśli dzieje się to przy okazji wykonywania czynności, które lubimy. Wiedza w ten sposób zdobyta jest też najtrwalsza, bo najdłużej pamiętamy informacje, które samodzielnie zdobyliśmy w trakcie rozwijania swoich zainteresowań. Z tego prostego faktu, dobre gry prawidłowo osadzone np. w realiach średniowiecznych siłą rzeczy poszerzają wiedzę graczy na temat tego okresu historycznego.

Przykładem poszerzającej wiedzę i świadomość historyczną gracza jest bardzo szanowana seria „Civilization”, w której użytkownik wciela się w wodza wybranego przez siebie narodu i prowadzi jego losy od starożytności aż po współczesność. Jednym z bardzo ważnych aspektów gry jest dbanie o rozwój technologiczny. Przy okazji rozwoju swojego plemienia, gracz jest prowadzony przez największe odkrycia ludzkości, począwszy od wynalezienia koła, brązu, stali, po maszyny parowe, silniki elektryczne aż do ery komputerów i silników rakietowych, a całość opatrzona jest cytatami wielkich filozofów.

Kolejnym przykładem może być rodzima produkcja „Wiedźmin”. Choć akcja jest bardzo luźno osadzona w średniowieczu i zawiera elementy fantastyczne gra ta doskonale obrazuje relacje panujące pomiędzy różnymi stanami społecznymi późnego średniowiecza. W ciekawy sposób wprowadzając postacie fantastyczne (elfy, krasnoludy) porusza również głębsze współczesne dylematy moralne i społeczne np. dyskryminację, ksenofobię lub wykluczenie społeczne. Najważniejsze jednak, iż nie daje prostych i schematycznych odpowiedzi, lecz stara się ukazać dany problem z punktu widzenia każdej ze stron, a należy podkreślić iż każda ze stron ma swoje przemyślane racje. Takie ustawienie fabuły zmusza gracza do rozwiązywania dylematów moralnych, z których żaden nie jest jednoznaczny.

Wiele gier jest tak dobrze skonstruowanych, iż można je traktować jak rodzaj interaktywnej książki, gdzie nie tylko czytamy o przygodach głównego bohatera, ale wręcz go prowadzimy przez poszczególne zadania i mamy przynajmniej częściowy wpływ na opowiadaną historię. Ponadto bardzo często gry oferują encyklopedie i słowniki, w których można znaleźć dodatkowe informacje o jednostkach, budynkach, uzbrojeniu, przez co poszerzyć swoja wiedzę na temat danej epoki.

Oprócz wiedzy w grach historycznych, rozwijane są również pewne umiejętności strategiczne i dowódcze. Dzieci i młodzież uczą się zarządzać efektywnie swoimi oddziałami bądź zasobami, które posiadają np. zgromadzoną żywnością lub wodą. Gry, w tym historyczne, wymagają koncentracji i skupienia uwagi na obranym celu misji. Promują kojarzenie faktów, logicznie myślenie i strategiczne planowanie. Wiele gier oferuje także możliwość zabawy w historię alternatywną. Co by było gdyby Krzyżacy wygrali Bitwę pod Grunwaldem albo Kolumb naprawdę dopłynął do Indii? W grze komputerowej można się o tym przekonać i poznać dalsze konsekwencje takie biegu historii.

Gry zostały stworzone po to by być rozrywką, jednakże mogą one być także doskonałą skarbnicą wiedzy i zachętą do zanurzenia się w przeszłości. Gry komputerowe nie zastąpią konwencjonalnych lekcji historii, ani nie wyprą z użycia tradycyjnych podręczników, map ani encyklopedii. Jednakże stanowią one nieocenioną pomoc naukową. Co więcej są doskonałym urozmaiceniem lekcji oraz ciekawą formą poszerzenia wiedzy nie tylko dla uczniów, ale także da tych, którzy edukację maja już za sobą.

Artykuł przygotowany przez grajnik.pl - serwis porywających gier online.

Te artykuły również mogą Cię zainteresować:
Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick i wysłać komentarz. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum. Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.

Zostaw własny komentarz