Wynurzenie zakończone sukcesem. Ostrowski U-Boot został odkopany.


Powiodła się operacja odkopania podziemnego schronu na wyspie Ostrów. Schron zbudowany był z elementów kilku niemieckich okrętu podwodnych. Obecnie prowadzone są prace mające na celu oczyszczenie i zabezpieczenie całej konstrukcji, co do której swoje plany przedstawiło już Muzeum Historyczne Miasta Gdańska, zapewniając, że U-Boot stanie się niebawem jedną z atrakcji Twierdzy Wisłoujście.

Schron znajdujący się na wyspie Ostrów powstał najprawdopodobniej w latach 50-tych lub 60-tych ubiegłego wieku. Zbudowano go z kilku elementów niemieckich U-Bootów przysypanych ziemią, które były produkowane w stoczni znajdującej się na wyspie. Stocznia ta działa do dziś, jednak teraz schron jest jej zbędny.

Gotowy do ostatniej misji

Niepotrzebny schron stał się bardzo interesującym eksponatem dla Muzeum Historycznego Miasta Gdańska, które podjęło decyzje o przeniesieniu elementów okrętów podwodnych do Twierdzy Wisłoujście – jednego z oddziałów gdańskiego muzeum. Decyzje podjęto w marcu, a w ostatnich tygodniach konstrukcja została odkopana i oczyszczona – jak poinformował Tomasz Wierzchowski, zastępca dyrektora Muzeum Historycznego Miasta Gdańska.

– Przy pomocy palników, pił itp. odspawano już też od sekcji okrętów elementy nieoryginalne, w tym rury wentylacyjne, komory zejściowe, drzwi, włazy itp., które zostały dospawane w momencie powstawania schronu – wyjaśnił Tomasz Wierzchowski dodając, że tak przygotowane sekcje zostały przewiezione na nabrzeże na terenie Wyspy Ostrów, gdzie kontynuowane jest ich oczyszczanie. - W ramach tych prac do konstrukcji dospawane zostaną też nogi, które pozwolą w przyszłości ustawić obiekt w miejscu jego ekspozycji – dodał Wierzchowski.

Ostrowskie U-Booty

Pierwsze okręty podwodne opuściły ostrowską stocznie – powołując się na informacje z portalu gedanopedia.pl – już na początku XX wieku. Zbudowano tam wówczas specjalny dok przeznaczony do budowy łodzi torpedowych, a od 1916 roku do produkcji okrętów podwodnych i torpedowców zagospodarowano całą wyspę. Do końca I wojny światowej ostrowską Stocznie Cesarską opuściło 46 U-Bootów.

Ich produkcje wznowiono w 1939 roku. Wówczas zakład nastawił się głównie na produkcje jednostek podwodnych. Powstawały one przy współpracy z innymi stoczniami znajdującymi się pod zarządem III Rzeszy. Do końca II wojny światowej stocznia na wyspie Ostrów wyprodukowała 42 U-Booty typu VII C. W marcu 1945 roku zarząd nad stocznią przejęły wojska radzieckie. Znajdowało się w niej wówczas 18 nieukończonych okrętów, które najprawdopodobniej, tak jak i maszyny produkcyjne stoczni, trafiły do Związku Radzieckiego.

Te artykuły również mogą Cię zainteresować:
Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick i wysłać komentarz. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum. Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.

Zostaw własny komentarz