Matura z historii – cz. XVI – „Ustroje polityczne państw nowożytnych”


Polityka, ustrój i cechy charakterystyczne monarchii oraz rządów państw europejskich w dobie nowożytnej. Zapraszamy do lektury części szesnastej w serii naszego portalowego Vademecum!

Monarchia absolutna

Portret Niccolo Machiavelli

W czasach renesansu niektóre państwa europejskie, dotychczas charakteryzujące się feudalno-stanowymi rządami władców, przeobrażać się zaczęły w tzw. monarchie absolutne. Dzieła takich autorów jak Niccolo Machiavelli (Książę), Jean Bodin (Sześć ksiąg o Rzeczpospolitej), Thomas Hobbes (Lewiatan), stopniowe ograniczanie uprawnień politycznych stanów, czy centralizacja władzy w rękach monarchy sprawiły, że wiele państw – zwłaszcza Europy Zachodniej – przyjmować zaczęły rządy absolutystyczne. Wśród najważniejszych cech monarchii absolutnej wymienić należy:

- rozbudowę armii zawodowej, aparatu policyjnego oraz biurokracji

- nieograniczone rządy monarchy, który kontrolował władzę ustawodawczą, sądowniczą i wykonawczą

- politykę zmian w systemie fiskalnym oraz ekspansjonizm

- ograniczanie praw obywatelskich (cenzura, szpiegostwo)

- merkantylizm, czyli dbanie o dodatni bilans finansowy w handlu zagranicznym, przy jednoczesnym podporządkowaniu gospodarki państwu.

Ludwik IV, „Król Słońce”

Idealnym przykładem monarchii absolutnej w dobie nowożytnej była Francja Ludwika IV, zwanego „Królem Słońce„ (znane powiedzenie króla brzmiało ”Państwo to Ja”).

Absolutyzm oświecony

Wraz z początkiem XVIII w., wielu oświeceniowych pisarzy, myślicieli i filozofów poddało krytyce rządy monarchii absolutnych. Słynny angielski filozof i pisarz polityczny John Locke (Dwa traktaty o rządzie), twórca koncepcji trójpodziału władzy Chales Louis Montesquieu (in. Monteskiusz, O duchu praw) oraz propagator idei rządu republikańskiego Jean Jacques Rousseau (Umowa społeczna) przyczynili się do ewolucji formy rządów, które nazwane zostały absolutyzmem oświeconym. Wśród cech charakterystycznych ustroju wymienić należy:

- dbanie o tolerancję religijną, edukację, uniwersytety, niezależne sądownictwo

- władca posiada nieograniczoną władzę, ale na bazie koncepcji umowy społecznej („król pierwszym sługą państwa”)

Klasycystyczne przedstawienie Monteskiusza

- podporządkowanie Kościoła państwu

- unowocześnienie systemów fiskalnych oraz prawnych

- „oświecanie narodu”, czyli m.in. znoszenie tortur, procesów o czary, ustanowienie powszechnego obowiązku nauczania

- popieranie zasad merkantylizmu oraz protekcjonizmu

Ustroje państw nowożytnych

Najważniejsze informacje związane z monarchią oświeconą Prus:

- w 1701 r. Fryderyk II Hohenzollern koronował się na króla Prus (Brandenburgia połączona z Prusami Książęcymi stały się królestwem)

- za rządów Fryderyka II Wielkiego (1740-1786) Prusy stały się lokalną potęgą

- ukierunkowanie państwa na szeroko rozumiany militaryzm – reformy wojska, ogromne nakłady finansowe na armię, polityka społeczna i gospodarcza ukierunkowana na wzmacnianie wojska

Fryderyk II Wielki

- panowanie absolutnej dyscypliny w wojsku pruskim, stworzenie nowych taktyk manewrowych i unowocześnienie karabinów z bagnetami

- Fryderyk II rozpoczął laicyzację państwa (państwo powinno być świeckie), usprawnił administrację, system podatkowy i politykę handlową kraju

- obywatelom niższej kategorii zapewniono opiekę polityczną

- promowanie polityki tolerancji oraz powszechnego obowiązku nauki dla młodych chłopców (przyszłych żołnierzy)

- utworzenie Berlińskiej Akademii Nauk

Najważniejsze informacje związane z absolutyzmem w Rosji:

- początek mocarstwowości Imperium Rosyjskiego datuje się od rządów Piotra I Wielkiego (1682-1721)

- wprowadzanie zachodnioeuropejskiej kultury na dwory i salony rosyjskie

Imperator Wszechrosji, Piotr I Wielki

- tworzenie reform ustrojowych, w tym likwidacja Dumy Bojarskiej (na jej miejsce pojawił się Senat Rządzący), władca stanął na czele Kościoła Prawosławnego

- reforma gospodarcza (rozwój hutnictwa, manufaktur, opieka państwa nad handlem zagranicznym)

- pełnia władzy w rękach cara

- utworzenie floty wojennej i zbudowanie Akademii Morskiej

- powstanie Akademii Nauk, pojawienie się prasy, promowanie narodowej literatury

- założono nowe miasto – Petersburg – które stało się stolicą Rosji (od 1712 r.)

Najważniejsze informacje związane z monarchią w Austrii:

- władzę sprawowali Habsburgowie

- charakter państwa był wielonarodowościowy (Austriacy, Węgrzy, Czesi, Belgowie, Włosi, Polacy)

- prowadzenie przez cesarzową Marię Teresę i Józefa II polityki absolutyzmu oświeconego

Portret Marii Teresy Habsburg

- wprowadzenie reform gospodarczych i oświatowych

- nałożenie dodatkowych podatków na szlachtę i kler, likwidowano zakony, wprowadzono tolerancję religijną dla protestantów

- zniesienie poddaństwa chłopów (przywrócono je po śmierci Józefa II w 1790 r.)

Najważniejsze informacje związane z monarchią parlamentarną w Anglii:

- monarchia parlamentarna była formą władzy, w której parlament posiadał przewagę nad monarchą (stanowił on prawo i decydował o składzie i polityce rządu)

- w 1679 r. wprowadzono Habeas Corpus Act, czyli ustawę, która zagwarantowała nietykalność osobistą chłopów – sądzić ich mógł tylko niezależny sąd

- w 1689 r. ogłoszono akt Bill of Rights, który ustanowił supremację (przewagę) parlamentu nad monarchą

Deklaracja Praw (ang. Bill of Rights)

- ograniczanie władzy królewskiej – władca nie mógł ustanawiać nowych podatków bez zgody parlamentu, musiał zwoływać regularnie parlamentarzystów, miał prawo zatwierdzania ustaw i powoływania nowych ministrów i członków Izby Lordów

- premierem w angielskim parlamencie zostawał lider partii mającej większość w Izbie Gmin

- w polityce angielskiej dominowały dwie partie: Torysi (konserwatywna arystokracja świecka i kościelna) oraz Wigowie (dążyli do swobód obywatelskich i tolerancji, w ich skład wchodzili głównie bogaci mieszczanie)

- parlament składał się z dwóch izb – Izby Gmin (Wigowie i Torysi) oraz Izby Lordów (reprezentującej arystokrację)

CZĘŚĆ XVII.

Bibliografia:

  1. Jarosz J., Historia: vademecum gimnazjalisty, Warszawa 2002.
  2. Kręc A., Noskowiak J., Zapiór B., Vademecum Maturzysty Historia, Kraków 2016.
  3. Wagner M., Historia nowożytna powszechna, Warszawa 2010.

 

Lubisz czytać nasze historie?
Na historia.org.pl codziennie opowiadamy dzieje Polski i świata tak, jak na to zasługują - rzetelnie, pasjonująco, z szacunkiem do faktów. Ale żadna opowieść nie przetrwa bez tych, którzy chcą jej słuchać i ją wspierać.
Postaw nam wirtualną kawę - to darowizna, która realnie pomaga nam działać dalej. To dzięki takim gestom możemy nadal pisać o zwycięstwach, bohaterach i wydarzeniach, które zbudowały naszą tożsamość.

Postaw nam kawę za:



Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick i wysłać komentarz. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum. Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.

Zostaw własny komentarz