Jak sprawdzić zaległości podatkowe? To warto wiedzieć |
Nagromadzenie zaległości podatkowych może mieć różne przyczyny. Jednak bez względu na powód, należy ponieść określone konsekwencje. Jak nie dopuścić do zadłużeń? Kiedy przydaje się zaświadczenie o niezaleganiu? Jak sprawdzić zaległości podatkowe? Sprawdź.
Jak sprawdzić, czy ma się zaległości w urzędzie skarbowym?
Wszystkich podatników obowiązuje terminowość opłacania konkretnych stawek dla fiskusa. Nieuregulowanie zobowiązań wiąże się z poniesieniem odpowiedzialności, o czym każdy zdaje sobie sprawę. Mimo tego niejednokrotnie zdarza się, że dochodzi do opóźnień z powodu zwykłego zapominalstwa.
O niepoprawności opłaconych składek dowiesz się za pomocą złożenia wniosku stwierdzającego stan zadłużenia. Jeśli jednak jesteś pewny, że wszystko przebiegło pomyślnie podczas rozliczania się, wyślesz inny dokument – sprawdź np. informacje o zaświadczeniu o niezaleganiu US na Firmove.
Nieterminowe rozliczenie się wiąże się z naliczaniem odsetek lub poważniejszymi konsekwencjami. Aby nie doprowadzić do zadłużenia, warto sprawdzać, czy na pewno nie naliczają Ci się zaległości podatkowe. W końcu wystarczy chwila nieuwagi, a dokument zostanie niepoprawnie uzupełniony, niezatwierdzony czy niewysłany do urzędu.
Zaległości podatkowe – dwa rodzaje wniosków
Zaległości płatności podatków wynikają z różnych powodów. W Internecie istnieją różne narzędzia, które wspomagają przy obliczaniu składek, np. kalkulator ryczałtu, jednak o terminowość musisz zadbać samodzielnie. Jeśli sądzisz, że mogło dojść do jakiejś pomyłki lub spóźniłeś się z uregulowaniem zobowiązań, masz do wyboru 2 dokumenty, dzięki którym otrzymasz potrzebne informacje od urzędu skarbowego.
Pierwszym rozwiązaniem jest wniosek stwierdzający stan zaległości. Dzięki niemu otrzymasz nie tylko potwierdzenie o swoim zadłużeniu, ale także jego wysokość. W ten sposób będziesz mógł opłacić składki z prawdopodobnymi odsetkami. Taki wniosek można złożyć bezpośrednio w urzędzie, wysłać pocztą lub po prostu skorzystać z opcji dostępnych online.
Drugą opcję stanowi zaświadczenie o niezaleganiu podatkowym. To dokument, który potwierdzi brak zadłużenia na Twoim rachunku. Jeśli jednak istnieją pewne zaległości, o których nie zdawałeś sobie sprawy, urząd nie wyda zaświadczenia. Warto wiedzieć, że czasami jego złożenie wiąże się z opłatą skarbową w wysokości 21 zł.
Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach – kiedy jest potrzebne?
Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach jest powszechnie używane w różnych sytuacjach, kiedy wymagane jest potwierdzenie wiarygodności danego podmiotu podlegającego opodatkowaniu. Z takiego rozwiązanie można korzystać, gdy np.:
- Twoja firma chce wziąć udział w przetargach,
- ubiegasz się o kredyt,
- planujesz założyć działalność gospodarczą,
- składasz wniosek o uzyskanie wybranej dotacji,
- aplikujesz do pracy, w której szczególnie liczy się niezaleganie podatkowe, np. może być to warunek zatrudnienia w sektorze ubezpieczeniowym.
Sprawdzenie zaległości podatkowej nie jest trudne – pomocny okazuje się specjalny wniosek lub zaświadczenie o niezaleganiu. Warto monitorować możliwe zadłużenia, aby uniknąć poważnych konsekwencji.
Artykuł sponsorowany powstał we współpracy z firmove.pl
Te artykuły również mogą Cię zainteresować:
Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick i wysłać komentarz. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum. Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.