Wymagania egzaminacyjne matura z historii poziom rozszerzony |
Kluczem do dobrego przygotowania oprócz nauki i systematyczności jest poznanie zagadnień maturalnych. Są one zobowiązujące dla osób układających arkusze maturalne.
Wystarczy spojrzeć na wymaganie egzaminacyjne matury z historii, by zobaczyć, że kilka z nich było wprost użytych jako temat wypracowania. Jak chociażby zagadnienie „charakteryzuje politykę zagraniczną II RP na tle wydarzeń międzynarodowych” użyte w temacie „wyjaśnij, w jakim stopniu międzynarodowe uwarunkowania wpłynęły na stosunki polsko-francuskie w dwudziestoleciu międzywojennym”.
Dobre przygotowanie się do wypracowania z poniższych wymagań powinno być gwarantem wysokiego wyniku końcowego.
Uzupełnieniem tego artykułu są te teksty: Maturalne wypracowania z historii na przestrzeni lat. Analiza oraz Wypracowanie maturalne z historii - przewodnik.
Wymagania na poziomie rozszerzonym obejmują wymagania z poziomu podstawowego poszerzone o zapis w poniższych tabelach.
Zdający zna faktografię i terminologię historyczną w stopniu umożliwiającym rozumienie przeszłości w odniesieniu do:
- państw – ich organizacji, struktury władzy, terytorium,
- systemów politycznych,
- struktury i organizacji społeczeństw,
- życia gospodarczego,
- wydarzeń politycznych i militarnych oraz konfliktów i kryzysów
- społecznych, gospodarczych, religijnych i ideologicznych,
- działalności najważniejszych postaci, dynastii, grup społecznych,
- życia religijnego,
- osiągnięć cywilizacyjnych,
- osiągnięć kultury i sztuki, myśli politycznej, społecznej i filozoficznej,
które stosuje do opisu (wyjaśnienia – dla obszaru II. standardów i oceny – dla obszaru III. standardów) poniższych zagadnień oraz problemów:
1. trwałe osiągnięcia cywilizacji starożytnych i religie starożytnego Wschodu:
- charakteryzuje osiągnięcia cywilizacji starożytnych w dziedzinie gospodarki, nauki,
- sztuki, techniki i ustroju oraz wskazuje ich wpływ na współczesność,
- charakteryzuje religie starożytne, wskazując związki miedzy nimi,
- charakteryzuje religie starożytne i ich wpływ na życie społeczeństw starożytnych;
2. przemiany ustrojowe w Grecji i w Rzymie:
- posługuje się pojęciami związanymi z ustrojem politycznym i społecznym starożytnej Grecji i Rzymu,
- charakteryzuje przemiany ustrojowe starożytnych Aten i Rzymu;
3. powstanie i rozwój religii monoteistycznych:
- określa genezę i zasady religii monoteistycznych,
- charakteryzuje przemiany religii monoteistycznych na przestrzeni wieków i wskazuje ich wpływ na dzieje;
4. kręgi cywilizacji średniowiecznych; Europa a inne cywilizacje:
- określa cechy charakterystyczne kręgów cywilizacji średniowiecznych,
- wskazuje relacje pomiędzy poszczególnymi kręgami cywilizacyjnymi średniowiecza;
5. znaczenie chrześcijaństwa w cywilizacjach średniowiecznej Europy:
- charakteryzuje wpływ chrześcijaństwa na życie polityczne, gospodarcze, społeczne i kulturowe średniowiecznej Europy,
- charakteryzuje jedność i różnorodność kultury Europy;
6. funkcjonowanie władzy i struktura społeczeństw średniowiecznych:
- charakteryzuje ewolucję struktury społeczeństw średniowiecznej Europy,
- opisuje przemiany ustroju politycznego średniowiecznej Europy i wskazuje charakterystyczne dla tego okresu instytucje polityczne;
7. powstanie i rozwój Polski w wiekach średnich oraz znaczenie chrześcijaństwa dla powstania i rozwoju państwowości i kultury polskiej:
- opisuje genezę państwa polskiego, jego rozwój terytorialny i przemiany ustrojowe w średniowieczu,
- charakteryzuje okoliczności wprowadzenia chrześcijaństwa w Polsce i jego wpływ na kształtowanie się państwa, społeczeństwa i kultury, 24
- umieszcza powstanie i rozwój Polski w wiekach średnich na tle europejskim;
8. cywilizacyjne przemiany w Europie od odrodzenia do oświecenia:
- charakteryzuje przemiany polityczne, gospodarcze, społeczne, kulturowe, religijne i ideowe w okresie od odrodzenia do oświecenia,
- określa dorobek i dziedzictwo tych epok;
9. nowe horyzonty; Europa wobec odmiennych kultur i systemów wartości:
- wymienia kręgi cywilizacji pozaeuropejskich,
- charakteryzuje dorobek cywilizacyjny ludów Ameryki przedkolumbijskiej,
- określa i różnicuje przyczyny, przebieg i skutki odkryć geograficznych i kolonizacji;
10. przeobrażenia chrześcijaństwa w XVI i XVII wieku:
- charakteryzuje przyczyny, przebieg oraz skutki reformacji i kontrreformacji,
- określa zasady wyznań chrześcijańskich,
- opisuje podziały wyznaniowe w Europie,
- wskazuje skutki polityczne, gospodarcze, społeczne i kulturowe podziałów wyznaniowych w Europie;
11. powstanie nowożytnej państwowości:
- wymienia koncepcje nowożytnego państwa,
- charakteryzuje genezę i funkcjonowanie nowożytnych państw i społeczeństw;
12. uwarunkowania potęgi i upadku Rzeczypospolitej Obojga Narodów:
- wymienia czynniki polityczne, gospodarcze i kulturowe wzrostu potęgi państwa polskiego w XV i XVI wieku,
- określa specyfikę ustrojową Rzeczpospolitej Obojga Narodów,
- charakteryzuje przyczyny: polityczne, gospodarcze, społeczne, militarne i ideowe upadku Rzeczpospolitej Obojga Narodów,
- charakteryzuje próby reform w XVII i XVIII wieku oraz określa ich skutki,
- opisuje polityczne, gospodarcze, społeczne i kulturowe uwarunkowania przemian w Rzeczypospolitej na tle przemian zachodzących w tym czasie w Europie,
- wskazuje powiązania kultury polskiej z europejską i dostrzega specyfikę kultury polskiej w XVII wieku;
13. rewolucja przemysłowa i jej następstwa:
- charakteryzuje przyczyny i skutki rewolucji przemysłowej,
- rozróżnia wpływ rewolucji przemysłowej na poszczególne dziedziny życia (politykę, życie codzienne, kulturę);
14. mapa polityczna XIX-wiecznej Europy i świata:
- określa zmiany polityczne i terytorialne w XIX wieku,
- charakteryzuje przyczyny i skutki (w tym dalekosiężne) tych zmian;
15. przemiany świadomości Europejczyków:
- charakteryzuje ideologie polityczne, społeczne i gospodarcze, typowe dla Europy w XIX wieku,
- podaje przykłady wpływu tych ideologii na Europejczyków w XIX i XX wieku,
- charakteryzuje przemiany kulturowe epoki przemysłowej,
- opisuje kulturę różnych grup społecznych;
16. procesy demokratyzacyjne i parlamentaryzm w XIX wieku:
- charakteryzuje XIX– wieczne formy ustrojowe,
- identyfikuje pojęcia charakterystyczne dla ustrojów politycznych w XIX wieku,
- opisuje proces demokratyzacji w ujęciu dynamicznym;
17. społeczeństwo polskie bez własnego państwa:
- charakteryzuje różne formy organizacji politycznej społeczeństwa polskiego w okresie rozbiorów,
- charakteryzuje politykę zaborców wobec Polaków,
- charakteryzuje postawy Polaków wobec zaborcy wymieniając konkretne przejawy działalności i postacie,
- charakteryzuje rolę kultury polskiej w utrzymaniu tożsamości narodowej w czasach rozbiorowych,
- opisuje międzynarodowe uwarunkowania sprawy polskiej i powstań narodowych;
18. I i II wojna światowa – geneza, charakter i następstwa konfliktów:
- charakteryzuje genezę i charakter I wojny światowej,
- opisuje skutki (w tym dalekosiężne) I wojny światowej,
- opisuje rewolucje rosyjskie i ich konsekwencje,
- charakteryzuje sprawę polską podczas I wojny światowej z uwzględnieniem okoliczności odzyskania niepodległości i kształtowania się granic II RP,
- charakteryzuje politykę zagraniczną II RP na tle wydarzeń międzynarodowych,
- charakteryzuje genezę i przebieg II wojny światowej,
- wskazuje przykłady ludobójstwa w II wojnie światowej,
- charakteryzuje sytuację państwa polskiego i Polaków w czasie II wojny światowej,
- charakteryzuje skutki polityczne, gospodarcze i społeczne II wojny światowej;
19. systemy totalitarne i ich zbrodniczy charakter:
- charakteryzuje genezę i mechanizm działania systemów totalitarnych;
20. funkcjonowanie demokracji w XX wieku:
- określa zasady funkcjonowania państw demokratycznych w XX wieku,
- charakteryzuje różne systemy ustrojowe w XX wieku;
21. ewolucja stosunków międzynarodowych i ich charakter oraz struktury ponadnarodowe w polityce i gospodarce:
- charakteryzuje układ sił politycznych po I wojnie światowej i po II wojnie światowej,
- charakteryzuje problemy gospodarcze i społeczne XX wieku,
- charakteryzuje procesy tworzenia się politycznych, gospodarczych i militarnych struktur ponadnarodowych w XX wieku,
- wymienia główne (poza dwiema wojnami światowymi) konflikty międzynarodowe w XX stuleciu;
22. rewolucja techniczna w XX wieku:
- wymienia najważniejsze osiągnięcia naukowe i techniczne w XX wieku i określa ich skutki dla społeczeństw i państw oraz oddziaływanie na życie codzienne;
23. przemiany w sferze kultury; sobór watykański II i encykliki papieskie:
- wymienia podstawowe zjawiska występujące w kulturze XX wieku,
- wskazuje osiągnięcia kultury XX wieku w poszczególnych jej dziedzinach,
- charakteryzuje przemiany w Kościele katolickim w XX wieku;
24. Rzeczpospolita między okresem zniewolenia a niepodległością:
- charakteryzuje przemiany polityczne, społeczne, gospodarcze i kulturowe w Polsce w XX stuleciu,
- charakteryzuje przemiany w systemie demokracji polskiej w dwudziestoleciu międzywojennym i po 1989 r.,
- charakteryzuje politykę władz wobec społeczeństwa polskiego po II wojnie światowej, a także charakteryzuje postawy społeczeństwa polskiego wobec władz w okresie PRL.
Zdający stosuje faktografię i terminologię historyczną do wyjaśnienia procesu historycznego:
1. korzysta z różnorodnych źródeł wiedzy historycznej – wyszukuje i interpretuje informacje zgodnie z warsztatem historycznym
- analizuje różnorodne źródła (tekstowe, ikonograficzne,kartograficzne, symboliczne) zgodnie z wymogami warsztatu historycznego,
- wykorzystuje uzyskane informacje do wyjaśnienia procesu historycznego,
- poddaje krytyce różnorodne źródła informacji,
- porównuje informacje i wartościuje je,
- podaje przykłady krytycznych interpretacji danego problemu;
2. wskazuje związki pomiędzy różnymi dziedzinami życia społecznego w przeszłości (polityka, gospodarka, kultura)
- wyjaśnia związki pomiędzy faktami, zjawiskami i procesami,
- wyjaśnia różne aspekty procesu historycznego (polityczne, gospodarcze, społeczne i kulturowe),
- formułuje problem i wyjaśnia go całościowo.
Zdający przedstawia oraz ocenia wydarzenia i zjawiska historyczne, formułując przejrzystą i logiczną wypowiedź pisemną:
1. Porównuje, czyli wskazuje różnice i podobieństwa między zjawiskami i procesami
- zestawia ze sobą odpowiednie informacje dotyczące zjawisk i procesów historycznych,
- dostrzega podobieństwa i różnice oraz wartościuje je w celu wyjaśnienia problemu,
- wyciąga wnioski z porównań,
- uzasadnia swoje stanowisko;
2. krytycznie analizuje i ocenia różne interpretacje historii
- dostrzega różne interpretacje historii i ich przyczyny,
- uwzględnia informacje oraz opinie różniące się między sobą,
- formułuje wnioski,
- ocenia wybrane problemy historyczne z uwzględnieniem zasad naukowego badania przeszłości.
Te artykuły również mogą Cię zainteresować:
Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick i wysłać komentarz. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum. Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.
Ciekawe, czy maturzysta, któy „krytycznie analizuje i ocenia różne interpretacje historii” (a wchodzi to w zakres wymagań) potrafiłby odnieść się do ideologicznego, katolicko-narodowego skrzywienia w doborze tematów maturalnych. Chciałbym przeczytać pracę maturzysty na temat: Dlaczego jedynym podpunktem zagadnienia „przemiany w sferze kultury” XX wieku jest „sobór watykański II i encykliki papieskie”? :)) Pozdrawiam!