„Luftwaffe 1933-1945. Fakty, liczby i dane statystyczne” - Ch. McNab - recenzja


W marcu 1935 r. Luftwaffe była mała i niedozbrojona. Miała 16 eskadr wyposażonych głównie w samoloty szkoleniowe. W sumie było to około 1800 maszyn. Prawie wszystkie używane typy samolotów były przestarzałe. Pierwszym zadaniem Göringa było stworzenie lotnictwa wojskowego właściwie od podstaw.

Kto by pomyślał, że jedna z najbardziej znanych jednostek wojskowych II wojny światowej miała takie skromne początki? II tom serii przekrojowo opisuje dzieje Luftwaffe od samego początku aż do końca świetlności III Rzeszy. Pierwszy rozdział rozpoczyna się od momentu podjęcia przez Hitlera decyzji o odbudowie sił powietrznych. Traktuje on nie tylko o początkach lotnictwa, ale także o wszystkich podstawowych terminach i informacjach dotyczących Luftwaffe. Dowiadujemy się tu jaki był przykładowo podstawowy szyk bojowy, jaką rolę odgrywała w wojnie domowej w Hiszpanii (1936-1939), czyli na samy początku istnienia, jaka była wewnętrzna organizacja oraz jak wyglądało szkolenie pilotów.

Drugi rozdział „Rozwój Luftwaffe” ukazuje produkcję lotnictwa na tle całego przemysłu zbrojeniowego III Rzeszy. W przejrzystych diagramach możemy prześledzić wydatki Niemiec, przeliczone w markach, na poszczególne jednostki: armię, lotnictwo i marynarkę wojenną. Szczególnie interesujący jest wykres porównujący produkcję samolotów największych mocarstw, czyli Niemiec, USA, Wielkiej Brytanii i ZSRR, w latach 1938-1945. Początkowo prym wiedli Niemcy, jednakże od 1941 roku przytłaczającą przewagę uzyskuje USA.

Następny rozdział traktuje głównie o napadzie na Polskę we wrześniu 1939 roku. Widzimy tu wszelkie dane ukazujące siły skierowane przeciwko naszej Ojczyźnie. Ukazana jest także ekspansja Rzeszy na pozostałe kraje europejskie. Oddzielny rozdział poświęcony został „Bitwie o Anglię”. Był to niezwykle ważny etap wojny dla całej Europy. Początkowo widzimy gorączkowe przygotowania: „Zakłady messerschmitt produkowały dziennie pięć myśliwców Bf 109. Drugą linię produkcyjną opuszczało średnio prawie pięć ciężkich myśliwców Bf 110 dziennie. Miesięcznie z fabryki wypuszczano ok. 150 maszyn”. Imponujące wyniki! Sama bitwa powietrza została szczegółowo opisana w poszczególnych etapach. Zamieszczona jest także mapka przedstawiająca przebieg operacji od lipca do października 1940 roku.

Rozdział czwarty „Morze Śródziemne i Afryka Północna”, czyli działania prowadzone w tzw. „śródziemnomorskim teatrze działań” (Afryka Północna, Sycylia, Włochy). Te działania miały teoretyczne drugoplanowe znaczenie, jednakże były niezwykle uciążliwe, trudne i kosztowne dla obu stron. Kolejny rozdział porusza działania na froncie wschodnim, które według zamysłu Hitlera miały trwać zaledwie kilka tygodni. Oczywiście szczegółowo jest tu opisana operacja Barbarossa i „Fall Blau”.

„Innowacje końca wojny i samoloty X” ukazuje niemieckie konstrukcje jakie powstały u schyłku wojny, od 1944 roku. Niemieccy konstruktorzy okazali się tu nie małym geniuszem. Konieczność przeciwstawienia się alianckim siłom zmusiła ich do opracowania myśliwców, które wyprzedziły swoje czasy. Mowa tu min. o modelach: Messerschmitt Me (262A-1a, 163 Komet czy 262B-1a/U1), Heinkel Heinkel He 162A-2, Junkniers Ju 287V1. Należy zaznaczyć, że wiele z nich nie zdołano udoskonalić i produkowano zaledwie kilkanaście sztuk.

Przedostatni rozdział „Obrona Rzeszy”, czyli przeniesienie działań wojennych na tereny Niemiec i głównie już obrona kraju przed atakami bombowymi. Dziewiąty, ostatni rozdział „Wnioski: ocena Luftwaffe”, czyli wyliczenia niepowodzeń i błędów, bowiem jak pisze sam autor: „w podsumowaniu można wskazać jedynie parę sukcesów, za to całe pasmo porażek Luftwaffe w latach od 1935 do 1945”.

Na końcu znajdują się Dodatki, a w nich: „Pobór”, czyli tabela przedstawiająca liczbę personelu, następnie dane przedstawiające „Produkcję myśliwców Messerschmitt Bf 109”, które były najważniejszymi myśliwcami niemieckimi w II wojnie światowej. Dalej Bibliografia, Słownik najważniejszych skrótów i Indeks.

Jako ciekawostka służą także przedstawienia sylwetek najważniejszych dowódców i pilotów min: Alberta Kesselringa, Ericha Hartmanna, Adolfa Gallanda czy Heinza-Wolfganga Schnaufera.

Książka godna polecenia wszystkim, szczególnie miłośnikom II wojny światowej i lotnictwa. Zapewne łatwo przyswajalna będzie dla osób, które wolą raczej albumowe wydania. Książka dobrze opracowana graficznie. Posiada liczne tabele (z czytelnymi legendami), mapki i wykresy, które doskonale obrazują poruszaną tematykę.

Plus minus:
Na plus:
+ kompendium wiedzy na temat Luftwaffe
+ wiele wykresów, map i tabel
+ piękne, oryginalne zdjęcia
+ dobra oprawa graficzna
+ albumowa forma wydania książki
+ zrozumiały język
+ kredowy papier
+ książka zszywana
Na minus:
- książka ciężka jak na swoją objętość

Nazwa: Luftwaffe 1933-1945. Fakty, liczby i dane statystyczne
Autor: Chris McNab
Wydawnictwo: Vesper
Rok wydania: 2011
ISBN: 978-83-61524-96-0
Stron: 192
Oprawa: Twarda
Cena: ok. 59,90 zł
Ocena recenzenta: 8,5/10

Te artykuły również mogą Cię zainteresować:
Opinie i ocena zawarte w recenzji wyrażają wyłącznie zdanie recenzenta, nie musi być ono zgodne ze stanowiskiem redakcji. Z naszą skalę ocen i sposobem oceny możesz zapoznać się tutaj. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanej recenzji, by to zrobić wystarczy podać swój nick i e-mail. O naszych recenzjach możesz także porozmawiać na naszym forum. Na profilu "historia.org.pl" na Facebooku na bieżąco informujemy o nowych recenzjach. Możesz także napisać własną recenzję i wysłać ją na adres naszej redakcji.

1 komentarz

  1. Łukasz pisze:

    no to jak w końcu: wiele wykresów, map i tabel, czy stosunkowo mało wykresów i map...?

Odpowiedz