Citavi. Sposób na zarządzanie bibliografią i organizację wiedzy


Podczas tworzenia pracy naukowej, np. prac magisterskich trzeba walczyć z wieloma trudnościami. Ilość materiałów zbieranych do pracy często powoduje problem ze znalezieniem odpowiedniego fragmentu.  Citavi to narzędzie, które nie tylko pomaga w zarządzeniu bibliografią ale i organizuję wiedzę.

Citavi to program, którego celem jest ułatwienie pracy studentów i pracowników naukowych. Po otwarciu projektu, użytkownik może natychmiast zacząć gromadzić literaturę. Odbywa się to w odpowiedniej części programu po kliknięciu na zielony znak plus, a następnie wybrania rodzaju nowego obiektu jak m.in: publikacje, mapy geograficzne, artykuły z gazet, rękopisów, nagrań radiowych i telewizyjnych, i dziesiątki innych treści.

Jeśli użytkownik zna ISBN dzieła i ma aktywne połączenie z Internetem, może wprowadzić niezbędne dane automatycznie. DOI i adresy PubMed działają w ten sam sposób. Dla źródeł internetowych, Citavi posiada wtyczkę „Picker” wystarczy w przeglądarce po prostu kliknąć prawym przyciskiem myszy, aby otworzyć menu kontekstowe i „dodaj stronę jako tytuł.” Od wczoraj wtyczka działa już na Firefoxie i Chrome (wcześniej tylko na Firefox). Użytkownik może dodać dowolną stronę internetową za pomocą jednego kliknięcia do Citavi - i automatycznie dołączyć kopię w formacie PDF. Na życzenie, nawet screenshot strony internetowej może być używany jako okładki.

Oprócz zarządzania literaturą Citavi oferuje również funkcje dla organizacji opartej na wiedzy. Można wprowadzić na każdej pozycji cytatów przechowywanych, pomysłów fonograficznych, a także może drukować wszystko wyraźnie. Na stronach internetowych, można także automatycznie zapisać zrzut ekranu. Ten ostatni jest bardzo przydatny, jeśli strona może być niedostępny później.

Gdy tekst jest sfinalizowany, Citavi konwertuje przypisy, można również utworzyć modyfikacje istniejącego stylu. Działanie Citavi jest intuicyjnie całkiem łatwe również dla nowicjuszy zarządzania literaturą.

Citavi występuje w dwóch wersjach komercyjnej oraz darmowej. Komercyjna wersja podzielona jest na Citavi Team, Pro oraz Reader, różniące się między sobą funkcjonalnościami. Darmowa wersja, umożliwia wprowadzenie jedynie 100 rekordów, można pobrać ze strony Citavi.

Citavi to bardzo wszechstronny i łatwy w użyciu program do zarządzania bibliografią. Oferuje różne ustawienia i opcje wyjściowe. Citavi można nawet uruchomić z pamięci USB. Dla mnie to już podstawowe narzędzie do pracy naukowej. Ten krótki opis nie oddaje nawet części możliwości jakie daje Citavi. Program cały czas się rozwija 29 kwietnia wyszła jego najnowsza wersja - 4.0, która rozszerzyła dotychczasowe możliwości.

Te artykuły również mogą Cię zainteresować:
Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick i wysłać komentarz. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum. Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.

1 komentarz

  1. ak pisze:

    bardzo fajny program; pracuję na nim od stycznia i jest naprawdę dobry

Zostaw własny komentarz