5 najlepszych czołgów końca II wojny światowej


Powszechnie za najlepsze czołgi II wojny światowej uważa się niemieckiego Tigera I i radzieckiego T-34. Jednakże pod koniec wojny pojawiły się nowe konstrukcje, które cechowały się coraz potężniejszą siłą ognia i mocniejszym pancerzem. 

Comet (A34) Cruiser Tank

Comet (A34) Cruiser Tank przekraczający Wezerę pod Petershagen, Niemcy, 7 kwietnia 1945 roku

Masa: 32,7 t
Długość wraz z armatą: 7,65 m
Szerokość: 3,07 m
Wysokość: 2,67 m
Napęd: 12 cylindrowy silnik, 600 KM
Prędkość maksymalna: 52 km/h
Zasięg: 198 km
Armata: kal. 77 mm
Produkcja: 1944-1945

Brytyjski czołg Comet po raz pierwszy został użyty pod koniec II wojny światowej, gdy brał udział w walkach w zachodnich Niemczech. Był rozwinięciem konstrukcji czołgu Cromwell. Pojazd został wyposażony w doskonałą armatę, która była skuteczna przeciwko niemieckim Pantherom i Tigerom. Jego konstrukcja była na tyle udana, że znalazł się na wyposażeniu brytyjskiej armii jeszcze długo po zakończeniu II wojny światowej.

Czołg wziął udział przede wszystkim w wyzwalaniu północnych Niemiec. Kilka z nich służyło także w polskiej 1. Dywizji Pancernej generała Stanisława Maczka.

M26 Pershing

M26 Pershing podczas wojny koreańskiej, 1950 rok

Masa: 41,76 t
Długość wraz z armatą: 8,54 m
Szerokość: 3,36 m
Wysokość: 2,74 m
Napęd: 8-cylindrowy silnik, 500 KM
Prędkość maksymalna: 32 km/h
Zasięg: 150 km
Armata: kal. 90 mm
Produkcja: 1944–1945

Czołg M26 Pershing swoją nazwę zawdzięcza generałowi armii, Johnowi J. Pershingowi, który dowodził amerykańskimi siłami w Europie w okresie I wojny światowej. Był wykorzystywany podczas walk w Niemczech, a następnie podczas wojny koreańskiej. To wprost pokazuje, że w momencie wprowadzenia go do walki, był niezwykle nowoczesną konstrukcją.

Do Europy Pershingi zostały przetransportowane w styczniu 1945 roku. Brały udział w walkach w Ardenach. Wykorzystano je również do zdobywania mostu na Renie w Remagen oraz w szturmie na Kolonię.

Panzer Panther

Panthera na froncie wschodnim, 1944 rok

Masa: 45,5 t
Długość wraz z armatą: 8,86 m
Szerokość: 3,43 m
Wysokość: 3,10 m
Napęd: 12-cylindrowy silnik, 700 KM
Prędkość maksymalna: 46 km.h
Zasięg: 177 km
Armata: kal. 75 mm
Produkcja: 1942-1945

Panthera to niemiecki czołg średni, który od połowy 1943 roku walczył na obu frontach II wojny światowej w Europie. Panthera miała być skuteczną bronią przeciwko radzieckiemu T-34. Jak się okazało, była to niezwykle udana konstrukcja. Jest uważany za najlepszy czołg końca II wojny światowej, gdyż w parze z potężną armatą i silną ochroną, posiadał także doskonałe warunki jezdne.

W porównaniu z Tigerem I miał lepszy przedni pancerz, lepszą penetrację działa, a przy tym był lżejszy i zwrotniejszy. Jednakże miał słabszy pancerz boczny niż Tygrys, zatem był podatny na atak z flanki. W produkcji Panthera również była tańsza od Tigera.

Po raz pierwszy na froncie pojawiły się w lipcu 1943 roku podczas walk na łuku kurskim. Wtedy jednak ze względu na niedopracowanie konstrukcji nie sprawdziły się dobrze. Jednakże po ulepszeniach, stały się pojazdami przewyższającymi maszyny amerykańskie i brytyjskie. Bowiem siła ognia i nowoczesność pancerza nie ograniczała ich mobilności. Wobec tego Alianci zwalczali je poprzez lotnictwo i działa przeciwpancerne. Z kolei na froncie wschodnim były w stanie nawiązać równorzędną walkę zarówno z T-34/85, jak i pojazdami IS-2.

IS-2

IS-2 w Stargardzie w 1945 roku

Masa: 46 t
Długość wraz z armatą: 9,83 m
Szerokość: 3,07 m
Wysokość: 2,73 m
Napęd: 12-cylindrowy silnik, 520 KM
Prędkość maksymalna: 37 km/h
Zasięg: 240 km
Armata: kal. 122 mm
Produkcja: 1943–1945

Był to pierwszy radziecki model czołgu ciężkiego z serii IS. Brał udział w walkach podczas II wojny światowej, a po wojnie służył w innych sojuszniczych krajach radzieckich. Był wyposażony w potężną armatę ogromnego kalibru 122 mm. Działo okazało się niezwykle skutecznie przeciwko czołgom Tiger II, co tylko dowodzi o sile jego ognia.

Czołgi wzięły udział m.in. w walkach na Węgrzech oraz operacjach wiślańsko-odrzańskiej oraz berlińskiej.

Tiger II

Tygrys II w Budapeszcie, 1944 rok

Masa: 69,7 tony
Długość wraz z armatą: 10,26 m (bez armaty 7,26 m)
Szerokość: 3,75 m
Wysokość: 3,09 m
Napęd: 12-cylindrowy silnik, 700 KM
Prędkość maksymalna: 38 km/h
Zasięg: 100 km
Armata: kal. 88 mm
Produkcja: styczeń 1944 - marzec 1945

Tiger II to niemiecki czołg ciężki zwany czasami Tygrysem Królewskim. Był znacznie potężniejszym następcą Tigera I. Łączył grubość pancerza swojego poprzednika z ukośnym pancerzem Panthery. Jego opancerzenie i wielkość powodowała, że był jednym z najcięższych czołgów II wojny światowej. Moc IS-2 wykorzystywano podczas ataków na betonowe umocnienia i fortyfikacje.

Potężne królewskie Tygrysy do walki zostały wprowadzone na froncie wschodnim w sierpniu 1944 roku. Były wykorzystywane także podczas walk w Polsce i na Węgrzech. Na froncie zachodnim wykorzystano je w walkach w Ardenach.

Przeniesione do wirtualnego świata

Przedstawione powyżej czołgi już dawno wyszły ze służby. Obecnie ich egzemplarze można zobaczyć w kilku muzeach broni pancernej na świecie. Jednakże niezapomniane wrażenia, związane z tymi topowymi pojazdami pancernymi, dostarcza Wargaming w jednej z najpopularniejszych gier świata - World of Tanks.

Tam gracze mogą zagrać modelami kilkuset czołgów. Jednymi z nich są czołgi: Comet, M26 Pershing, Panther, IS-2 i Tiger II. Tak jak na frontach II wojny światowej, tak i podczas wirtualnej rozgrywki, są to potężne maszyny siejące postrach na polu bitwy, także tej internetowej.

Twórcy w najmniejszych szczegółach stworzyli modele czołgów odpowiadające wojennym oryginałom. Dodatkowo przenosząc czołgi do World of Tanks zachowane zostały ich poszczególne atuty. Dlatego dla przykładu Comet i Panthera są niezwykle zwrotne, a z kolei Tiger II powolny, ale fantastycznie opancerzony.

 

Te artykuły również mogą Cię zainteresować:
Znajdujące się w portalu artykuły nie zawsze prezentują opinie zgodne ze stanowiskiem całej redakcji. Zachęcamy do dyskusji nad treścią przeczytanych artykułów, by to zrobić wystarczy podać swój nick i wysłać komentarz. O naszych artykułach możesz także porozmawiać na naszym forum. Możesz także napisać własny artykuł i wysłać go na adres naszej redakcji.

11 komentarzy

  1. Panc pisze:

    Według mnie Panthera, bo może nie miała najlepszego działa i pancerza, ale miała wszystko uśrednione plus mega zwrotność. W dynamicznej walce najlepsza

  2. Panzerkampfwagen V Panther pisze:

    Pantera miła armatę kalibru 75 mm a nie 88 mm jak błędnie autor podaje w artykule.

  3. Niklas pisze:

    A któryż to z badaczy II WŚ - niemieckich, anglosaskich czy rosyjskich - uważa Tygrysa za najlepszy czołg tej wojny? Panterę - owszem, paru widzi na pierwszym miejscu, ale Tygrysa? Był z pewnością jednym z najpotężniejszych wozów bojowych, miał prawdopodobnie najlepsze działo czołgowe epoki, najgrubszy pancerz (w wersji B) i obrósł zapewne największą ilością legend i mitów na swój temat, ale żeby zaraz najlepszy?

    • Andrzej pisze:

      W swojej klasie, jako czołg ciężki mógł być najlepszy. Niedawno oglądałem w TV jakiś angielski film o bitwie pod Kurskiem. Tam były podane straty obu stron w czołgach, że Niemcy stracili tam ok. 250 czołgów, natomiast Rosjanie ok.1600. Dobrze tych liczb nie pamiętam ale ten stosunek jest szokujący, oczywiście jeżeli Anglicy czegoś nie przesadzili. Ja w każdym razie trochę się tą bitwą interesowalem i faktycznie nie mogłem nigdzie znaleźć jakie straty poniosły obie strony na przykład pod Prochorowką. Jeżeli ten stosunek strat podany na tym angielskim filmie jest prawdziwy to by znaczyło że Niemcy strzelali do rosyjskich czołgów jak do kaczek.

      • WiValdiBB pisze:

        Tak własnie sie to odbyło
        Niemcy stracili 5 czołgów sowieci 235,
        strzelano jak do kaczek
        Dlaczego?
        Sowieci musieli poruszać sie gesiego wzdłuz rowów przeciwczołgowych które sami wykopali, Niemcy wstrzeli sie i właściwie ich wystrzelali

        • Tadeusz pisze:

          Wystarczy otworzyć Wikipedię i uzyskasz dane o stratach obu stron. ZSRR straty bezpowrotne: stracono 1614 czołgów, 3923 działa i 459 samolotów. Niemcy stracili 1300 czołgów i około tysiąca samolotów. Więc z tym strzelaniem do rosyjskich kaczek to bym nie przesadzał tym bardziej ‚ze Niemcy wycofali sie po bitwie czyli nie mogli odzyskać uszkodzonych maszyn. A Armia Czerwona przejeła pole bitwy i cały sprzęt niemiecki i własny,który można było odremontować.

          • Niklas pisze:

            Te 1300 rzekomo straconych bezpowrotnie przez Niemców czołgów to popularny radziecki mit, wielokrotnie już prostowany w literaturze przedmiotu. Taką ilość udało się podobno trafić, ale znakomita większość tych wozów wróciła do linii. Na podstawie dzienników bojowych niemieckich formacji pancernych spod Kurska wiadomo, że straty bezpowrotne wyniosły maks. 250 wozów, choć faktem jest, że wiele ocalonych skierowano do tzw. napraw długich (niekiedy b. długich).

  4. Rafał pisze:

    Tak naprawde to dzieki niemieckiej myśli technicznej powstaly te czołgi czy to się komus podoba czy nie

    • Jakub pisze:

      Tak naprawde to dzieki niemieckiej myśli technicznej powstaly te czołgi?
      No raczej nie. Niemcy przez cały okres wojny nie zrobili dobrego czołgu. Tygrysy? Drogie, awaryjne i nie liczne. Z tego co wiem to pancerz Tygrysa 2 pękał od uderzenia pociskiem lub kilkoma (tu się mogę pomylić) HE z działa 122mm D-25t z IS-2. Pantera? Drogie bydle o dostatecznej mobilności, ale bez odpowiedniego pancerza i wciąż awaryjne. Może Jagdpanzer 38(t) Hetzer? Pojazd oparty o czeski lt-38 (pz-38t). Ogólnie to najlepszy czołg w służbie Rzeszy Niemieckiej najlepszym czołgiem był czeski lt-38. Oczywiście w 1941 roku był już przestarzały. Ogólnie to większość tych cudownych technologii Rzeszy pochodziło z krajów okupowanych hehe... Taka Niemiecka technologia

      • Niklas pisze:

        Hetzer nie był czołgiem, to po pierwsze. Po drugie, skąd pomysł, że Pz 38(t) to najlepszy czołg w służbie Rzeszy? Bo co, bo był lepszy od Pz II na przykład? Ano miał swoje przewagi, ale jako czołg lekki mógł spełniać tylko wybrane zadania - których zakres był wyraźnie mniejszy niż np. w przypadku czołgów średnich - i już choćby z tego tytułu trudno pisać o nim, że był najlepszy. Pancerz Tygrysa II pękał? Tak oczywiście bywało, ale wiesz chociaż, dlaczego? Nie dlatego bynajmniej, że źle go zaprojektowano. I tak dalej.

Odpowiedz